תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מחקר חדש שנערך במערך העור של המרכז הרפואי ת"א מצא:


השיטה היעילה ביותר לטיפול בצלקות אקנה היא שילוב של טיפול הכולל הזרקת חומר מילוי לפנים עם שימוש במכשיר לייזר


מחקר חדש בהובלתו של ד"ר אופיר ארצי, מנהל המרכז המשולב לאסתטיקה במערך העור של המרכז הרפואי ת"א, מצא כי טיפול משולב המבוסס על הזרקת חומר מילוי מסוג קלציום הידרוקסילאפטיט CaHA-CalciumHydroxylapatite)) ולאחריו, טיפול בלייזר מסוג CO2, הינו היעיל ביותר לטיפול בצלקות אקנה אטרופיות – צלקות הכוללות ניוון של הרקמות בעור. 

לסוג צלקות זה השלכות שליליות על איכות החיים והוא מאפיין כ- 95%  מהאנשים שלקו באקנה בצעירותם, כאשר  כ- 22% מתוכם יסבלו מהתופעה ביתר שאת.  צלקות אקנה קשות ("חורים" בפנים( כרוכות בהשפעות על הדימוי העצמי, חיי זוגיות ותפקוד חברתי. 

במחקר של מערך העור נותחו, במבט אל העבר (רטרוספקטיבי)  תוצאות סדרת טיפולים ב- 352 מטופלי צלקות אקנה: נשים וגברים בשנות העשרים לחייהם, אשר טופלו  במרכז הרפואי ת"א בין השנים 2013-2016 באמצעות סוגים שונים של טכנולוגיות עם/וללא הזרקות חומר מילוי לצלקות. 

המחקר בדק  נתונים דמוגרפיים, מאפייני עור (סוג וגוון העור), מאפייני הצלקות (חומרת ההצטלקות, גיל וסוג הצלקות) ומאפיינים שונים הקשורים בטיפול: הטכנולוגיה בה נעשה שימוש, החומר שהוזרק, תזמון ומספר הטיפולים שנעשו, תופעות לוואי וזמן ההחלמה עד לחזרה לשגרה. מועד סיום הטיפול נקבע על פי הערכת מידת השיפור של הצלקות ע"י הצוות הרפואי, שביעות רצון המטופל והחלטה משותפת של הצדדים. המטופלים צולמו לפני הטיפולים ולאחריהם כאשר צוות דרמטולוגים מומחים חיצוני ובלתי תלוי בדק את תוצאות התהליך  לאור התמונות לפני תחילת הטיפול ועד שנה לאחר סיומו, בהתבסס על סולם הערכה מקובל בינלאומי. במקביל הנבדקים, אשר סיימו את הטיפול, התבקשו להאריך את מידת שביעות רצונם בהתבסס על אומדנים שונים.

ממסקנות המחקר עולה כי שילוב טיפול בלייזר משייף מקטעי מסוג CO2 עם הזרקת חומר מילוי מסוג קלציום הידרוקסיל אפטיט (לא באותו טיפול) הינו היעיל ביותר לצלקות אקנה ומשיג את התוצאות האסתטיות הטובות ביותר. זאת, לעומת טיפולים בטכנולוגיות שונות אחרות ו/או הזרקת חומרי מילוי בלבד. המחקר הראה כי לא ניתן להעלים צלקות אקנה, אולם מטופלים היכולים ורוצים לעבור שילוב טיפולים זה, ירוויחו מתוצאה טובה יותר, בפחות טיפולים. 

לדברי פרופ' אלי שפרכר, מנהל מערך העור במרכז הרפואי ת"א: "מרבית המחקרים על צלקות אקנה בוצעו על מספר קטן של מטופלים ולא בחנו פקטורים שונים להצלחת הטיפול. המחקר שבוצע באיכילוב מתבסס על מספר רב של מטופלים שסיימו טיפול ומצביע על הגורמים להשגת  מרב התוצאה הסופית". 

ד"ר אופיר ארצי, מנהל המרכז המשולב לאסתטיקה במערך העור מוסיף: "בטיפול בצלקות אקנה סוגיית תיאום הציפיות למול המטופלים הינה  מרכזית מאחר וקיים קושי להעריך את מידת השיפור הצפוי. המחקר שלנו שופך אור על הפרמטרים השונים המשפיעים על התוצאה הסופית  ועל כן צפוי להוסיף מידע חשוב לשיח בין מטפל  למטופל המעוניין בטיפול בצלקות אקנה". 


קבוצת החוקרים כללה את: ד"ר אמיר קורן, ד"ר גילה אייזמן, ד"ר אפרת בר-אילן, ד"ר פארס סלאמה, פרופ' אלי שפרכר וד"ר שרית כהן.

המחקר פורסם בירחון המדעי Clinical and experimental dermatology .
קישור למאמר המלא

תפריט ניווט תחתון