תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מאת: פרופ' שמואל קויתי, מנהל היחידה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית, המרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב)

חלק גדול מאיתנו שמח ומאושר על בוא האביב, אך יש גם כאלו שעבורם האביב על כל פריחותיו דווקא מבשר את תחילתה של תקופה קשה. מי אלו? איך מזהים אלרגיות? כיצד מטפלים? הכל על אלרגיות האביב.

אלרגיה היא תגובה מוגזמת של מערכת החיסון לגורמים סביבתיים, דוגמת חומרים שאנו שואפים דרך דרכי הנשימה, אוכלים או באים איתם במגע. מגע האלרגן הזר עם מערכת החיסון, הוא שגורם להפרשת החומר היסטמין שמביא ליצירת התגובה האלרגית המתבטאת במערכת הגוף בצורת נזלת, סינוסיטיס, שלשולים, הקאות תפרחות ועוד.

שיעור הלוקים במחלות נשימתיות על רקע אלרגי בקרב האוכלוסייה הוא כ- 20%, אך למעשה כל אדם עשוי לפתח רגישות לחומר כלשהו במהלך חייו. האלרגיה תופיע בדרך כלל בגילאי העשרה ותימשך עד גילאי 50 לערך. אלרגיות יכולות להימשך לאורך כל השנה ויכולות לפגוע באף, בסינוסים, בלוע, בריאות, בעור, בדרכי העיכול, ובלב ובכלי הדם ולמעשה בכל איבר בגוף.

קיימים סוגים שונים של אלרגיות, חלקן עונתיות, כשהעיקריות הן קדחת השחת ודלקת הלחמית.

אלרגיות אלו, המכונות 'אלרגיות האביב', נפוצות בעיקר בין חודשי פברואר-אוקטובר, ומקורן בהתפזרות של אבקות שונות המצויות בצמחי בר, צמחי מדשאות ועצים שונים כגון עץ הברוש, הזית והפקאן, על פני מרחבים גדולים.

סוגי אלרגיות האביב

  • נזלת אלרגית, עונתית (קדחת השחת) או רב-עונתית: התופעה האלרגית הנפוצה ביותר, שנגרמת לרוב על ידי חשיפה לאבק הבית ואבקת פריחה. היות מדובר בחשיפה דרך מערכת הנשימה, חלקי הגוף המושפעים ביותר הם העיניים, האף, הסינוסים ודרכי הנשימה העליונות. התופעות האלו מציקות ויוצרות קושי להירדם או גורמות ליקיצות מרובות במהלך הלילה, דבר הפוגם בערנות החולה ובתפקודו במהלך היום.
  • דלקת הלחמית האביבית: הדלקת האביבית לאו דווקא מתרחשת באביב, והיא נקראת 'אלרגית' למרות שלא נמצא שום גורם סביבתי המחולל אותה. התסמינים הם הפרשה ותחושת צריבה בעיניים, כשבמקרים קיצוניים תיתכן אף פגיעה בעיניים.


תסמיני אלרגית האביב ואבחונם

תסמיני האלרגיה הם, כאמור, מגוונים ותלויים באלרגן שמחולל את התגובה ובמערכת שקולטת את האלרגן בגוף. מכאן נובע שאלרגיית האביב, שנגרמת כתוצאה משאיפה לתוך מערכת הנשימה תבוא לידי ביטוי בעיקר במערכת הנשימה (קשיי נשימה)  או העור (תפרחות וגרד). 

האלרגיות ככלל מתבטאות בכמה דרכים: עיגולים שחורים מתחת לעיניים ( נפוץ בעיקר אצל צעירים), בחילות, הקאות, כאבי בטן ושלשולים, אודם, גירוי ועפעפיים נפוחים, ראייה מטושטשת, גרד בחיך, בצוואר או מאחור האוזניים, ליחה, צפצופים, שיעולים ותחושת חנק בגלל התכווצות של דרכי הנשימה התחתונות.

את בעיית האלרגיה מאבחן מומחה לאלרגיה על ידי בדיקה גופנית והיסטוריה רפואית.

לרשות הרופא מספר אמצעי אבחון לאיתור גורם האלרגיה, בניהם בדיקה עורית בה מטפטפים כמות קטנה של חומר המכיל חומרים הידועים כגורמי אלרגיה על העור ובוחנים את התגובה העורית, או בדיקת דם שבודקת את נוכחותו של נוגדן ה-E, שמופיע בזמן תגובה אלרגית בדם.

הטיפול באלרגית אביב

ניתן לטפל באלרגיות האביב בכמה דרכים, כשהראשונה היא כמובן להימנע ממגע ישיר עם צמחים ועצים מסוימים. היות שאופציית ההימנעות היא קשה, אם לא בלתי אפשרית, במקרה של אלרגיות אביב, קיימת קשת של טיפולים קונבנציונאלים. 

במקרים קלים יחסית, ניתן להסתייע בתכשירים אנטי-היסטמיניים מהדור החדש, לטיפול בנזלת ובדמעת, כגון כדור לנטילה יומית שמקל על הסימפטומים של האלרגיה, או תרסיסים המכילים כמויות זעירות של סטרואידים, שמדכאים את ההפרשה של ההיסטמין.

במידה שהמטופל אינו מגיב לתכשירים הללו, ניתן לטפל באלרגיה באמצעות זריקות חיסון, על ידי הזרקה הדרגתית במינונים הולכים וגדלים של אותו אנטיגן היוצר את התגובה האלרגית. מדובר בטיפול הניתן במשך מספר שנים, במהלכו המטופל מפתח סיבולת כלפי האנטיגן.

לצד הטיפולים האלה, קיים הטיפול התומך, קרי, אחריותו של החולה לנטרל את האלרגנים המצויים בסביבתו הטבעית. עם זאת, ההמלצה היא להתחיל טיפול אצל רופא משפחה, ובמקרה שהמענה לא מספק, רצוי להגיע למומחה.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון