תוכן עניינים

מאת: ד''ר עידן מילצ'ר; פסיכותרפיסט; מטפל זוגי ומשפחתי; אחראי מרפאה סקסולוגית אנאורגנית גברים; המרפאה לטיפול מיני; המרכז לבריאות האישה; בי"ח "ליס" ליולדות.


תפיסת המיניות של האישה הישראלית

פנים רבות לאהבה ולמיניות, האמרה הזו טובה ונכונה לכל זמן, ובמיוחד לעת הזו – בה חוגגים 65 שנים למדינה. שנים מלאות פעילויות והתרחשויות, בתחומי עשייה רבים ושונים ובכללם בתחום האהבה ותפיסת המיניות. סקירת 6 עשורים מוכיחה שגילויי האהבה כמו גם תפיסת המיניות (בינו לבינה, בינו לבינו וגם בינה לבינה), מושפעים רבות מהתרחשויות חברתיות וממאזן האימה שבין הפמיניזם למצ'ואיזם. ערב קום המדינה; הקוקו והסרפן. עוד לפני קום המדינה, כשהמפעל הציוני היה בשיאו, ונשים לקחו בו חלק פעיל בהיותן לוחמות, חקלאיות וכובשות את השממה, נוצרה כאן דמות האישה העצמאית. זו הייתה קשוחה, עם התספורת הקצרה ובגדי החאקי לצד הגברתן הצבר, הלוחם הקשוח לבוש גם הוא בבגדי חאקי ועל כתפו הרובה הצ'כי. אבל אין צורך להיסחף; השוויון בין המינים טרם הוכרז אז. 

תפיסת המיניות; הנשים עדיין קראו את פושקין על הגורן, כך כנראה פיתו את הגברים להצטרף אליהן, ובחשאי גם להתעלס איתן. זוגות רבים נוצרו שם בין ערימות הקש ושדות העמק, רבים מבני הזוג היו ניצולי שואה שאיבדו את משפחתם וביקשו ליצור להם בית ומשפחה ובעיקר אהבה.

Sexuality001.jpg


שנות החמישים; יפי הבלורית והזוהר

עם קום המדינה, הקמתו של צה"ל והתגייסות הגברים אליו להגנה על המדינה הצעירה, נוצרה דמותו של הגבר הלוחם והג'נטלמן, יפה הבלורית והתואר. הגבר הזה הפך לאתוס וזכה להיטמע בשירה ובספרות העברית. לצדו עמדה הנערה / האישה המחכה  לאהובה שישוב משדה הקרב. היא נטשה את בגדי החאקי, עברה ללבוש שמלות אופנתיות צמודות בחלקן העליון ומתרחבות החל מהמותן.  העיר תל-אביב היוותה מוקד למסיבות, בילוי בבתי קפה, ביקור בקולנוע וגם מפגשים שבינו לבינה.
תפיסת המיניות; תפקידי המגדר הפכו מסורתיים, הנשים היו עקרות בית, דאגו לחינוך הילדים. נשים שעבדו מחוץ לבית עסקו בהוראה, בגננות, בטיפול בילדים, בסיעוד ובמקצועות  שונים בתעשייה הקלה אשר קמה במדינה הצעירה. הגברים הישראלים עסקו בהקמת התעשייה הישראלית, רובם השתלבו בבנייה, חרטות, מסגרות, סלילת כבישים. חלוקת התפקידים המסורתית הזו, השפיעה גם על תפיסת המיניות; הגבר הוא היוזם, המעודד וגם המוציא אל הפועל.


שנות השישים; הפרחים והגלולה

שנות השישים היו שנות הפריחה אשר הביאו איתן את ילדי הפרחים והחיפושיות. היתה זו תופעה חברתית שהחלה בארה"ב במסגרתה בני הדור הצעיר האשימו את הוריהם בהרס העולם. ילדי הפרחים כונו 'היפים', הם ביקשו להחליף את המלחמה במוזיקה אהבה וסמים. תרבות ילדי הפרחים ומוזיקת הפופ והרוק שליוותה אותם, חדרה גם לארץ אם כי באופן מוגבל.
תפיסת המיניות; תפיסת המיניות השתנתה, צעירים וצעירות חשו עצמם שוויוניים בדרישה למין ולאהבה. גילויי המיניות הפכו מוחצנים, הלבוש זרוק ומרושל  והסמים נוסו כחלק מהאווירה החברתית. אבל נדמה שתפיסת המיניות בשנות ה-60 הושפעה יותר מכל מהמצאתה של הגלולה למניעת היריון. זו  הומצאה בשנות ה-50, ואושרה לשימוש בחודש מאי 1960. המצאה זו הייתה ועודנה מהפכה ענקית בחייהן של נשים בכלל וביכולתן לשלוט על גופן ועל תכנון המשפחה.


שנות השבעים: האסור מותר

שנות השבעים הושפעו עד מאד מההתרחשויות בעשור הקודם. ילדי הפרחים, הותירו אחריהם אווירה מתירנית הרבה יותר. מוסיקת הדיסקו וחצאיות המיני הוסיפו לאווירה המשוחררת כמו גם שגשוגה של התנועה הפמיניסטית. 


תפיסת המיניות: הדיסקוטקים והברים, פתחו פתח למיניות לצאת מהארון. תפקיד המגדר הלכו והיטשטשו. הנשים החלו לגלות ולתת ביטוי למיניותן, והצייד המסורתי מצא את עצמו ניצוד ברשתה של עלמת חן כזו או אחרת. בשנת 1973 הוציאה האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית את ההומוסקסואליות מרשימת ההפרעות הנפשיות. בשנים אלו בארץ, כמו בעולם המערבי, החלו הומוסקסואלים ולסביות לתת יותר דרור להעדפתם המינית באופן מוחצן.


שנות השמונים; נשיות מחודשת

שנות השמונים מאופיינות בפריצתה המחודשת של התנועה הפמיניסטית. נשים מנפצות את תקרת הזכוכית, זונחות את המקצועות והתפקידים המסורתיים ותופסות עמדות בתחומי התעשייה והכלכלה. אופנת הנשים מגיבה בהתאם ומתאימה לנשים חליפות מחויטות, תסרוקות משוכות לאחור המזכירות את תסרוקתו של הגבר. כל זאת כדי להתמודד בצורה שיוויונית עד כמה שאפשר עם הורמון הטסטוסטרון שנכח באויר.
תפיסת המיניות; אם עד היום הגבר המסוקס הוא המחזר, היוזם, הזומם והמוציא לפועל, אזי עכשיו הוא אמור להתחבר לצד הנשי והרך והרגשי יותר באישיותו. האישה היא זו שתחליט עם מי? מתי? ואיפה יקרה מה שיקרה. המיניות ישירה יותר, עניינית ותקופת החיזור עד המין מתקצרת.  אלו השנים שמתחילים לתת את הדעת על ליקויים בתפקוד המיני של נשים וגברים. מתחילות לקום בארץ מרפאות לטיפול מיני והאיגוד הישראלי לטיפול מיני נוסד ב 1983. 


שנות התשעים; המציאות והדמיון

נשים מתערות בכלכלה הישראלית ותופסות תפקידי מפתח. המאצ'ו הגברי ניצב בפני כללי התנהגות חדשים, בכל הקשור ליחסים שבינו לבינה. תלונות חוזרות ונשנות של נשים על רמיזות והטרדות מיניות מביאות אל הכנסת את הצעת החוק למניעת הטרדה מינית, אשר נחקק ב- 1998. האינטרנט תופס מקום חשוב בחיים בכלל וגם בקשר שבינו לבינה. בזכותו הופך העולם גלובאלי, זמין, נגיש ומידי.  גם מגפת האיידס אשר פורצת בשנות התשעים חוצה גבולות אך זוכה לטיפול בזכות תרופתי המאפשר תוחלת חיים ארוכה ואיכותית.

תפיסת המיניות; הנשים מתחזקות, עומדות על דעתן. הגברים הופכים מטרו סקסואליים, מטופחים ומודעים למרה. הם זנחו את דמות הצבר הישראלי, הקשוח, הגס, מלא הקוצים. נשים יוזמות מערכות יחסים, אינן חוששות לומר את דעתן לגבר העומד מולן, ואינן בוחלות בסטוצים.


שנות האלפיים; מהר יותר, חזק יותר, גבוה יותר.

העולם הפך לכפר גלובלי פתוח לרווחה, הגבולות היטשטשו. הקהילה ההומו לסבית מקבלת הכרה בעולם וגם בארץ. גברים ונשים נחשפים ומגלים את נטיותיהם המיניות. משפחות חדשות נוצרות בהן ההורים הם רק גברים או רק נשים. התקשורת הבלתי אמצעית בין בני האדם אינה נחלת הכלל. רבים מתקשרים באמצעות האינטרנט האייפד, האייפון, הסמרטפון, הסמס וכו'. הפייסבוק והטוויטר תפסו את מקומה של ה"חברותא", וה"בצוותא".

תפיסת המיניות; את הגברים יפי הבלורית והתואר, מחליפים הגברים יפי הכיס והזוהר. עידן תקשורת האינסטנט  ממליך גברים ונשים לכוכבים ולדמויות התייחסות וחיקוי. ילדות ונערות מעריצות את הדוגמניות השדופות ומנסות לחקות אותן. וכמובן, לצערנו, בני הדור שידע את המיניות של שנות השישים והשבעים, מתקשים להבין איך האינטרנט והפורנו הביא אותנו לשכוח מלתנות אהבים על הגורן, לחפוז בשירותים אפלים של פאב עם, איך אמרתם קוראים לו?
                                                                                                         
עם כל הכבוד לשנות האלפיים, ועם הקידמה הרפואית לבריאות מינית בארצנו, חשוב לזכור שאיש באמונתו ובמיניותו יחיה. כל גבר ואישה מאז קום המדינה, ולמעשה מקדמת דנא, חיים את מיניותם כראות תאוותם על אף ולמרות ההשפעה החברתית והקידמה הטכנולוגית.  אז בואו ונקרא את הכתוב שוב והפעם עם מיניות נינוחה ולא עם ביקורת ממיתה של המיניות של כל אחד ואחת מאיתנו.

תפריט ניווט תחתון