תוכן עניינים

מתחילים להתאמן נכון ולשרוף שומנים!

אז איך שורפים הכי הרבה שומן בזמן פעילות גופנית? כבר לא צריך לנחש, ד״ר דורי ארד, מומחה לתזונה, בריאות וספורט ומנהל היחידה לתזונה ופיזיולוגיה במלר״מ מזמין אותך לעשות בדיקת מאמץ קצרה ולהתחיל לשרוף שומנים.

כמה פעמים אמר לך המדריך בחדר הכושר לשמור על "תחום דופק שריפת שומן" ("Fat-Burning Zone") בזמן האימון? הוא הבטיח שזה יעזור לרדת במשקל, להפחית מסת שומן ולשפר היקפים. למה בדיוק הוא התכוון והאם ייתכן שהוא בעצמו לא כל כך יודע?

ההסבר פשוט!

ממש כפי שהמכונית שלנו משתמשת בדלק כדי לנסוע, בזמן פעילות גופנית הגוף שלנו משתמש [בעיקר] במאגרי הסוכר והשומן הקיימים בדם ובשרירים כדי לנוע ולייצר אנרגיה. כמה סוכר וכמה שומן? תלוי במשך ובעצימות הפעילות. לדוגמה, פעילות גופנית עצימה מאד, כגון ריצה מהירה, נתמכת כמעט לחלוטין על ידי מאגרי הסוכר בגוף. קצב שריפת השומן בזמן פעילות גופנית מתגברת מתעצם תחילה, אך בניגוד לקצב שריפת הסוכר, בנקודה מסוימת הוא דועך, עד שהוא נעצר כמעט לחלוטין.

אז מתי קצב שריפת השומן בשיא ומתי הוא נעצר?

תלוי במספר גורמים שונים כגון מין, גיל, מסת שריר, כושר גופני, מצב בריאותי, אחוזי שומן ותפקוד מטבולי ולכן קיימים הבדלים גדולים בין אנשים. פעילות גופנית בעצימות לא נכונה, עלולה להוביל לקצב שריפת שומן נמוך, עד כמעט אפסי. הדרך היחידה למדוד את קצב שריפת השומן היא על ידי איסוף וניתוח הגזים (חמצן ופחמן דו חמצני) באוויר אותו אנו נושפים בזמן פעילות גופנית בעצימות מתגברת ולכן לתצוגה על המסילה בחדר כושר לפעמים אין שום משמעות. 

איך יודעים מתי קצב שריפת השומן הוא מקסימלי?  

בדיקת Fatmax היא בדיקת מאמץ בעצימות מתגברת שמטרתה למצוא את עצימות האימון בה קצב שריפת השומן הוא מקסימלי. במהלך הבדיקה הנבדק עוטה מסכה מיוחדת, כך שכל האוויר שנשאף וננשף ניתן למדידה. הגרף משמאל מתאר בדיקת Fatmax שנערכה במרכז למניעת מחלות בבי"ח איכילוב (מלר"מ). הבדיקה אשר בוצעה לאישה, מראה את קצב שריפת השומן הייחודי לה. ניתן לראות שקצב שריפת השומן המקסימלי נמצא ב- 60% מהדופק המקסימלי ודועך משמעותית כשהדופק עולה מעל 70%.

 

מתוצאות מחקרים אחרונים עולה שפעילות גופנית מותאמת אישית המבוססת על נתונים ממבחן Fatmax, יכולה להוביל לשיפור משמעותי בכושר הגופני וביכולת לשרוף שומן, ולהפחית משמעותית תנגודת אינסולין, היקפים, משקל גוף ומסת שומן. הבדיקה רלוונטית לאנשים בריאים, ספורטאים וחובבי ספורט, כמו גם לאלו הסובלים ממחלות כרוניות כגון השמנת יתר, טרום סכרת, סכרת, כולסטרול ויתר לחץ דם המעוניינים לשפר את בריאותם. איכילוב Physiolab מוביל מהפכה בתחום הרפואה המונעת, ספורט ו- Wellness באמצעות בדיקות מקיפות וחדשניות לביצוע הערכה מטבולית מקיפה שבעזרתם ניתן להתאים ללקוחות תכנית תזונה ופעילות גופנית מותאמת אישית.  

תפריט ניווט תחתון