תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

רדיו כירורגיה סטריאוטקטית הינה שיטה המטפלת בגידולים (ראשונים או משניים) ובמלפורמציות במוח ובעמוד השדרה. זוהי פעולה לא פולשנית שעושה שימוש בקרני רנטגן ממוקדים לטיפול בנגעים ובשאריות של גידולים וגרורות, באמצעות הרס ממוקד של תאי ה-DNA המזינים את הגידול.

הופעת גרורות בעצמות הינה תופעה שכיחה למדי, כאשר ב-40% מהמקרים הגרורה מופיעה בעמוד השדרה. במקרים אלו הרדיו כירורגיה עשויה להוות חלופה לניתוח אורתופדי-אונקולוגי, שכרוך בסיכונים לפגיעה במוקדים עצביים, או כטיפול משלים אחרי ניתוח. בין אם מדובר בגידול ממאיר או שפיר, הסרתו המהירה חיונית, גם על מנת למנוע שיתוק באחת הגפיים או בארבעתן.

מקורות השיטה בשנות ה-50, כאשר הנוירו-כירורג השוודי פרופ' לרס לקסל נעזר לראשונה במערכת קרינה מסוג גאמא נייף. מאז חלו התפתחויות טכנולוגיות מפליגות, אך העיקרון נותר דומה: קרינה ממוקדת בעוצמה גבוהה, שמנטרלת את הגידול. לרוב מדובר בטיפול קרינתי חד-פעמי ומדויק במינון גבוה, שניתן כטיפול משני לאחר ניתוח להסרת תהליכים פתולוגים, או כטיפול ראשוני במידה ואזור הנגע אינו ניתן לניתוח. על מנת להבטיח התייחסות מקיפה לכל ההיבטים הנלווים לטיפול רדיו כירורגי סטריאוטקטי, נדרשת עבודה רב מקצועית הכוללת נוירו-כירורגים, נוירו-אונקולוגים, מומחי הדמיה ונוירולוגים.

הטיפול ניתן בהקרנה בודדת או במספר מנות, בהתאם לסוג הנגע, למיקומו ולהיסטולוגיה של הנגע. בזמן ההקרנה, הצוות המטפל מקבע את ראשו של המטופל במסגרת דמוית קסדה, כך שתימנע כל תזוזה. הדמיה תלת ממדית מאפשרת לתחום את האזור המטופל. התקדמות הטכנולוגיה מאפשרת לנו לבצע את תהליך הקיבוע של הראש ללא מסגרת קסדה, ובארבע השנים האחרונות התבצעו אצלנו מאות טיפולים רדיו-כירורגיים תוך שימוש במסכה במקום קסדה, באופן שמקלה מאוד על המטופל ומאפשרת לו לעבור את הטיפול ללא כאבים.

ממחקרים שבוצעו בארה"ב עולה כי בקרב חולים שלא טופלו בקרינה כטיפול משני לאחר ניתוח, שיעור החזרה של המחלה הסיסטמית היה גבוה משמעותית בהשוואה לחולים שטופלו בשיטה זו לאחר ניתוח (46% לעומת 10%). מכאן אנו למדים שרדיו כירורגיה משפר גם את השליטה המקומית בגידול וגם את אחוזי ההישרדות של חולי הסרטן, כטיפול משני לטיפול בגרורות.
מחקרים ארוכי טווח שבוצעו במרכזים רפואיים רבים ב-15 השנים האחרונות מצביעים על יעילות גבוהה ועל פרופיל בטיחותי גבוה לטיפול בגידולים בעמוד השדרה בשיטת הרדיו כירורגיה הסטריאוטקטית.

יתרונות הטיפול כוללים שיפור משמעותי בשליטה על הגידולים הסרטנים וצמצום ניכר בכאב שגורמת המחלה. חלק מהמטופלים שלנו טופלו במסגרת מחקר בשיתוף ארגון ה-RTOG) Radiation Therapy Oncology Group) האמריקאי, הבוחן את יעילות הטיפול ברדיו כירורגיה סטריאוטקטית לגידולים בעמוד שדרה בהשוואה להקרנות רגילות.

תפריט ניווט תחתון