תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

רקע

מאניה דפרסיה- הפרעה דו קוטבית- מתאפיינת בתנודתיות גדולה במנעד מצב הרוח: בעוד שלרוב האנשים יש מנעד של מצבי רוח בין עצוב לשמח (ורוב הזמן הם לא שמחים ולא עצובים) - לאנשים עם מחלה אפקטיבית ביפולארית יש מצבים של שמחה-ללא-גבול, או דיכאון תהומי עד כדי אובדנות.


סוגי מאניה דפרסיה

יש אנשים הלוקים במאניה דפרסיה, ויש הלוקים רק ב״חצי״ ממנה - רק בדפרסיה (מחלה יוניפולארית, חד קוטבית). בהגדרה - אם האפיזודה הראשונה היא מאניה - זו מאניה דפרסיה. אם האפיזודה הראשונה היא דיכאון - זו דפרסיה, ועד שלא תופיע אפיזודה מאנית זה לא יאובחן כמאניה דפרסיה.

להפרעה הזו עוצמות ביטוי שונות - מצב רוח מרומם מהתקין אך לא בעוצמה של מאניה יקרא היפומאניה; מצב רוח ירוד מהתקין אך לא בעוצמה של דיכאון יקרא דיסתימיה - ובהתאם - יש אנשים הסובלים מדרגות שונות של ביטויי מחלת הנפש הזו. בכל מקרה, מאניה דפרסיה היא מחלה פסיכוטית בהגדרה - לא בהכרח לכל חולה יש גם פסיכוזה, אך pure mania היא נדירה, ואילו דיכאון פסיכוטי זו דרגת חומרה קשה של הדיכאון.


אבחון וטיפול

האבחון הוא קליני, והטיפול הוא תמיד תרופתי, בליווי פסיכותרפיה. ״מייצבי מצב רוח״ הם טיפול הבחירה במאניה דפרסיה. ליתיום מוכר מאז שנת 1949 כתרופת הבחירה היעילה ביותר, בעשורים האחרונים הצטרפו לכך גם חלק מנוגדי אפילפסיה, ובשנים האחרונות גם מעט נוירולפטיקות מהדור החדש. במקרה של אפיזודה דיכאונית אצל חולה ביפולארי, אין לטפל בנוגד דיכאון ללא מייצב (switch into mania) ויש ויכוח גדול האם לטפל בכלל בנוגד דיכאון במצב כזה. תפקיד המייצב הוא למנוע יציאה מאיזון. הניסיון מלמד, שיש להתמיד בנטילת התרופות ללא הגבלת זמן, שכן - הפסקת הטיפול בליתיום למשל, תגרום בשכיחות גבוהה לכך שאם יחודש בהמשך עקב אפיזודה מאנית חוזרת, יש אפשרות שהוא כבר לא יעבוד. דיכאון חמור (דיכאון בכלל ופסיכוטי בפרט) ומאניה מטופלים גם בנזעי חשמל (ECT). בשונה מהמקובל במרבית מדינות המערב, בישראל יש הגבלות מיוחדות על טיפול זה, וזאת למרות שתופעות הלוואי שלו פחותות לעיתים מאלו של טיפולים תרופתיים ויעילותו גדולה יותר. בשנים האחרונות, דיכאון מטופל גם בטכניקות של גרייה מגנטית למוח ( TMS - rTMS dTMS).

תפריט ניווט תחתון