תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

מגזין דה מרקר 2021

על החלפת מפרקים לאחר טיפולים במחלת הסרטן - לכתבה המלאה

תוכן עניינים

ניתוח החלפת מפרק ירך בצעירים מחלימים מסרטן הדם - לאוקמיה ולימפומה 

מאת ד״ר אמיר שטרנהיים, מנהל המחלקה הארצית לאורתופדיה אונקולוגית, המרכז הרפואי תל אביב


סרטן דם - לאוקמיה ולימפומה - הם סוגי הסרטן הנפוצים עד גיל עשרים. הטיפול בסוגי סרטן אלה מציל חיים ולכן הכרחי. 


הקשר בין טיפול בסרטן הדם להתפתחות נמק עצם אווסקולרי

אצל חלק מהמטופלים, שילוב של כימותרפיה והשימוש המקובל בסטרואידים מוביל לתופעה של נמק עצם אווסקולרי. 

מהו נמק עצם אווסקולרי?

מדובר על פגיעה בכלי הדם הקטנים ביותר בעצם. אספקת הדם לקצות העצם נפגעת ורקמת העצם והסחוס המפרקי נהרס ועובר קריסה. זהו תהליך שמובן רק באופן חלקי על ידי המדע. הוא מתרחש רק אצל חלק מהמטופלים וגם אז מערב רק חלק מהמפרקים, מסיבות שאינן ידועות. נמק אווסקולרי יכול לערב כל מפרק בגוף כולל פרקי ירכיים, ברכיים וקרסוליים ברגליים. בידיים תיתכן מעורבות של הכתפיים, מרפקים ושורשי כפות ידיים. התהליך מתאפיין בכאבי מפרקים בעיקר כאשר יש עליהם עומס ובזמן השימוש במפרק. בנוסף לכאב יכולה להיווצר לאורך זמן הגבלה בטווח התנועה של המפרק.  

מקובל לחלק את שלבי ההתפתחות של נמק אווסקולרי למספר שלבים המשקפים גם את דרגת החומרה של הבעיה. בשלב מוקדם יש כאבים בפעילות, אין ממצא בצילום רדיוגרפי ויש ממצאים בולטים ב- mri שמדגימים בצקת (עודף נוזלים) בעצם הסמוכה לסחוס המפרקי. בשלב מתקדם יותר ניתן לראות שינויים גם בצילום רדיוגרפי וב- mri רואים שבר אי-ספיקה עדין בעצם שמתחת לסחוס. בשלב מתקדם של התהליך יש קריסה של העצם באזור הבצקת ושבר האי ספיקה אשר מוביל לשינויים בצורת המפרק. השינוי בצורת המפרק מונע תנועה חלקה ומוביל להגבלת תנועה.

הסיבה להופעת נמק אווסקולרי רק אצל חלק מהמטופלים ורק בחלק מהמפרקים אינה ידועה. דרגת החומרה של התופעה והתקדמות לשלבים חמורים יותר גם היא אינה ידועה או ברורה. 


מהו הטיפול בעצם אווסקולרי?

על רקע חוסר הידיעה לסיבת התופעה ולסיבה להתקדמות לשלבים חמורים יותר גם הטיפול בנמק אווסקולרי אינו מוכח וידוע. ישנם מגוון רחב של טיפולים מקובלים, אך חשוב לציין שאין הוכחה טובה ליעילות אף אחד מהטיפולים הללו.  

נמק אווסקולרי של מרפקי הירכיים בדרגה חמורה מוביל להגבלה ניכרת בתנועת המפרק התקינה ולכאב בהנעת המפרק. מפרקי הירכיים חשובים במיוחד ליכולת ללכת בחופשיות וללכת הליכה תקינה ללא צליעה בולטת. נמק אווסקולרי במפרק ירך יכול לגרום למטופלים להיות מוגבלים ביכולת שלהם ללכת למרחק העולה על מאות מטרים. הוא יכול לגרום לצליעה ניכרת בהליכה. הגבלת תנועה של מפרקי ירכיים יכול לגרום לקושי בפישוק שמפריע מאוד בישיבה, הליכה, רחצה ואפילו ביחסים אינטימיים.


החלפת מפרק ירך במקרה של נמק אווסקולרי במפרק הירך

החלפת מפרק ירך הוא ניתוח שכיח ביותר בעולם בתחום האורתופדיה. הוא נחשב לאחד הניתוחים המוצלחים מבחינת הסיכוי לשיפור מהותי באיכות החיים ושביעות הרצון של המטופל מהתוצאה התפקודית תוך זמן קצר. הסיכונים בניתוח כזה נמוכים. הניתוח מתבצע לרוב על רקע שינויים שחיקתיים, ניווניים באוכלוסייה המבוגרת וגיל המטופלים הוא לרוב מעל 55. החלפת מפרק ירך במחלימים מסרטן דם צעירים הוא נדיר.  

מאחר שניתוח החלפת מפרק ירך נועד לשפר את איכות החיים, הכאב והניידות של המטופל, לא סביר להמתין עד לגיל המבוגר עם הניתוח, כאשר יש בו צורך במטופל צעיר. במחלקה הארצית לאורתופדיה אונקולוגית יש ניסיון בבחירת המטופלים הצעירים המתאימים ביותר שיכולים ליהנות משיפור משמעותי בתפקוד ובאיכות החיים לאחר החלפת מפרק ירך. הניסיון נרכש ממעקב אחרי כלל המטופלים עם נמק אווסקולרי של מפרקים שסובלים מכאבים אחרי שהחלימו מסרטן. רק מיעוט מהסובלים מנמק אווסקולרי נזקקים לניתוח החלפת מפרק ירך ולכן הניסיון והמעקב אחרי כלל המטופלים חשוב כל כך.

במטופלים מתאימים עם הרס בלתי הפיך של מפרק הירך על רקע נמק אווסקולרי, ניתוח החלפת מפרק ירך יכול להוביל לשיפור אדיר באיכות חיי המטופל. לא מעט פעמים מעורבים שני מפרקי הירכיים ולכן מוצדק לנתח את שני הצדדים. מתחילים עם הצד המוגבל ומפריע יותר. החזרה לשגרה לאחר ניתוח מסוג זה מהירה - קמים למחרת על הרגליים ומתחילים להתהלך וכעבור שלושה ימים משתחררים הביתה. החלפת מפרק הירך ברגל השנייה מתבצעת, כמובן אם יש צורך בכך, כעבור שישה שבועות לאחר הניתוח הראשון.

ניתן לבצע את הניתוח בכל הגישות החדישות ביותר להחלפת המפרק, תוך שימור השרירים, בגישה מינימלית המאפשרת שיקום מהיר כולל גישה קדמית ישירה וגישה אחורית ממוקדת.

תוצאת ניתוח החלפת מפרק ירך בצעירים: חזרה לפעילות יום-יומית מלאה בתוך כחודשיים. היעד הוא הליכה בלתי מוגבלת וטווח תנועה חופשי, ללא כאב של מפרקי הירכיים. המגבלה העיקרית לאחר ניתוח החלפת מפרק היא הימנעות מספורט אקסטרים כדי להימנע משברים.


תפריט ניווט תחתון