תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

​רקע

לוקמיה מיאלואידית חריפה היא הלוקמיה החריפה השכיחה ביותר באנשים מבוגרים. הגיל החציוני להופעת המחלה הוא כ 65 שנים. המחלה מתאפיינת בהופעה מאוד מהירה ודורשת לרוב התייחסות והחלטה טיפולית תוך מספר ימים. התסמינים המלווים נובעים מההפרעה ליצירת תאי הדם במח העצם. לפיכך שכיח שיש נטיה לדמם, זיהומים וחולשה רבה. בחלק מהחולים, בעיקר במבוגרים יותר, יש תסמונת מקדימה שנקראת תסמונת מיאלודיספלסטית היכולה להופיע שנים לפני הופעת הלוקמיה.

נמצא.ת בבירור או שזה עתה אובחנת עם לימפומה/  מיאלומה / לאוקמיה? 
באפשרותך לבחור את ביה"ח בו יבוצע המשך הבירור והטיפול. אנו מתחייבים לחזור אליך במהירות – לפנייה לחצו כאן   

 



אבחנה

ההחלטה לגבי הטיפול היא מורכבת ביותר ותלויה במאפייני הלוקמיה, גיל החולה, ובמחלות הרקע. מאפייני הלוקמיה נקבעים בבדיקת מח עצם ובבדיקות התאים הלא תקינים הנקראים בלסטים – יש חשיבות רבה למאפיינים הגנטים של התאים הללו ולמעשה המאפיינים הגנטים קובעים במידה רבה הן את הסיכוי להצלחה בטיפול והן את הצורך בהשתלת מח עצם. גם לגיל החולה יש חשיבות משמעותית בהחלטה הטיפולית, אולם יותר מכך, המחלות המלוות שאינן קשורות ללוקמיה עצמה – כגון מחלת ריאות, מחלת לב – הן אלה שמשפיעות עלינו בבחירת הטיפול.


טיפול

הטיפול הסטנדרטי באנשים צעירים הוא כמוטרפיה אינטנסיבית ולאחר מכן השתלת מח עצם במידה ויש מאפיינים גנטים מסוימים ללוקמיה. בגיל המבוגר יש כעת תרופות רבות חדשות שניתן להשתמש בהן, חלקן בסל וחלקן נמצאים במחקרים קלינים מתקדמים ואנחנו בהחלט חווים כעת רנסנס במגוון התרופות שעומדות בפנינו כדי לעזור לחולים בגיל הקשיש.

עקב האתגר הטיפולי המשמעותי יש חשיבות רבה לתפור את הטיפול לכל חולה עם שימת דגש גם להיבטים הסוציאלים והאישיים. התרופות החדשות, האפשרות לבצע בצורה בטוחה השתלת מח עצם גם בגיל הקשיש גורמים לשיפור מאוד משמעותי במשך החיים של החולים הללו.

 

לפנייה יש לשלוח מייל לכתובת hemato.clinic@tlvmc.gov.il
שימו לב: לצורך קביעת תור, יש לצרף הפנייה מקופ"ח.


ד"ר רון רם מומחה ברפואה פנימית והמטולוגיה, מנהל יחידת השתלות מח עצם, המערך ההמטולוגי

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון