תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

​רקע

לוקמיה לימפובלסטית חריפה היא הלוקמיה החריפה השכיחה ביותר בילדים והיא נדירה יחסית במבוגרים. המחלה מתאפיינת בהופעה מאוד מהירה ודורשת לרוב התייחסות והחלטה טיפולית תוך מספר ימים. 

נמצא.ת בבירור או שזה עתה אובחנת עם לימפומה/  מיאלומה / לאוקמיה? 
באפשרותך לבחור את ביה"ח בו יבוצע המשך הבירור והטיפול. אנו מתחייבים לחזור אליך במהירות – לפנייה לחצו כאן   

 


תסמינים

התסמינים המלווים נובעים מההפרעה ליצירת תאי הדם במח העצם. לפיכך שכיח שיש נטיה לדמם, זיהומים וחולשה רבה. התאים הלוקמים שנקראים בלסטים יכולים להופיע גם במקומות מחוץ למח העצם, כמו מערכת העצבים המרכזית, האשכים ובית החזה. מרבית החולים לאחר שתושג הפוגה מהלוקמיה יופנו להשתלת מח עצם מתורם, בגלל הסיכוי המשמעותי לחזרת המחלה בעתיד.


טיפול

ישנן 3 קבוצות עיקריות של חולים שלכל אחת יש טיפול ייחודי –

  1. קבוצת המבוגרים הצעירים – אלה הם חולים עד גיל 40 שהטיפול בהם הוא טיפול כמוטרפי מאוד אינטנסיבי במשך כשנה. חולים אלה לרב לא יופנו להשתלת מח עצם, במידה ותהיה תגובה טובה של הלוקמיה.
  2. קבוצת החולים בהם יש ביטוי של הפרעה כרומוזומלית הנקראת כרומוזום פילדלפיה. חולים אלה מטופלים בנוסף לטיפול הרגיל בלוקמיה גם בתרופה ביולוגית ייעודית כנגד החלבון הלא תקין שמבוטא ביתר במחלה זו.
  3. קבוצת החולים המבוגרת – בחולים אלה יש להתאים את הטיפול לכל חולה בצורה שונה ויש לקחת בחשבון הן את מאפייני המחלה והן את מחלות הרקע של החולה.

לאחרונה יש התקדמות משמעותית ביותר בכל קבוצות החולים על ידי שילוב של נוגדנים ותרופות ביולוגיות, כדוגמת בלינצייטו, בטיפול עם שיפור מאוד משמעותי בהצלחה הטיפולית.

 

הטיפול בלוקמיה זו מציב בפני הצוות המטפל אתגר מאוד משמעותי ויש חשיבות רבה לתפור את הטיפול לכל חולה עם שימת דגש גם להיבטים הסוציאלים והאישיים. התרופות החדשות, האפשרות לבצע בצורה בטוחה השתלת מח עצם גם בגיל הקשיש גורמים לשיפור מאוד משמעותי במשך החיים של החולים הללו.


ד"ר רון רם, מומחה ברפואה פנימית והמטולוגיה, מנהל יחידת השתלות מח עצם, המערך ההמטולוגי

ד"ר יקיר משה - על לוקמיה חריפה

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון