תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

מאת: ד"ר הלנה קצמן, מנהלת יחידת הכבד


שחמת הכבד - מצב בו רקמת הכבד הנורמלית, מוחלפת ברקמת צלקת עקב דלקת כרונית. 

הסיבות לדלקת כרונית בכבד יכולות להיות שונות: מחלה נגיפית כרונית, השפעה טוקסית של אלכוהול, כבד שומני ועוד.  כתוצאה מהצטברות של רקמה צלקתית בכבד, נפגע תפקודו של הכבד במספר מישורים.

במישור הייצור (סינטטי), הכבד אינו מייצר את החומרים הדרושים. כתוצאה מכך יש ירידה ברמת החלבון בגוף והפרעה בתפקודי קרישה, יש הפרעה בפינוי ופירוק תרופות ועליה בבילירובין הגורמת לצהבת. תוצאות של פגיעה סינתטטית ניתן לראות בבדיקות דם.

מישור נוסף של בעיות הנגרמות ע"י שחמת נובע מהפרעה בזרימת דם דרך הכבד, וכתוצאה מכך מתפתח לחץ דם גבוה במערכת הכבד ובווריד השער, תופעה אשר נקראת יתר לחץ פורטלי (לא מדובר ביתר לחץ דם רגיל).

כתוצאה מעליית הלחץ במערכת הכבד, יש עליה בגודל הטחול, התפתחות כלי דם נפוחים בוושט ובקיבה (דליות), והצטברות מיימת בחלל הבטן. סיבוכים אלה, יכולים להוביל לירידה בספירות הדם, דימום במערכת העיכול וזיהום במיימת בחלל הבטן.

בשל העלייה בלחץ הדם בווריד השער ותפקוד לקוי של הכבד, ישנה הפרעה בסינון ופירוק של חומרים בעלי השפעה על מערכת העצבים, ועלול להתפתח מצב בלבולי קשה, הנקרא אנצפלופתיה. תהליך זה יכול להתבטא בשלבים ראשונים כירידה בזיכרון וריכוז, עייפות, נדודי שינה. לצורך אבחון של אנצפלופתיה בשלבים ראשוניים יש צורך בשימוש בטסטים נוירולוגיים ופסיכומטריים מיוחדים אשר מבוצעים במסגרת מרפאת נוירו-כבד, הייחודית בארץ. סיבוך מסוכן נוסף של שחמת הכבד מתבטא בעליה משמעותית בסיכון לפתח סרטן כבד ראשוני ולכן יש חשיבות עליונה במעקב הדמייתי
סדיר בחולי שחמת.

הטיפול בשחמת הכבד

טיפול בסיבוכי השחמת כולל איזון של המיימת על ידי טיפול תרופתי באמצעות משתנים, ובשיתוף עם מחלקה פנימית מייעצת, ביצוע ניקורים בטניים חוזרים עם החזר חלבונים, לחולים הנזקקים לכך. במקרים של מיימת שאינה ניתנת לאיזון תרופתי, ניתן לבצע פעולה הנקראת TIPS. מדובר בפעולה אנגיוגרפית, כמו צנתור לבבי, במהלכה מעבירים תומכן המחבר בין וורידים שמכניסים דם לכבד לוורידים שמוציאים דם מהכבד. פעולה זו גורמת לירידה ביתר לחץ דם הפורטלי ומסייעת לאיזון המיימת.

לצורך טיפול בדליות בוושט וקיבה אנו משתמשים בטכניקות אנדוסקופיות של קשירת דליות והזרקת דבק ביולוגי לדליות במהלך בדיקת גסטרוסקופיה. לאחרונה הכנסנו טכניקות חדשניות של חסימת דליות בקיבה ע"י הזרקת סליל בהנחיות אולטרה-סאונד אנדוסקופי (EUS). במקרים של דמם בלתי נשלט או חוזר מהדליות ניתן להגיע לפתרון הבעיה ע"י ביצוע TIPS (כפי שהוסבר לעיל'). לעיתים דמם מהקיבה נגרם מהתפתחות של נימים קטנים ברירית הקיבה (אנגיואקטזיות), במקרים האלה הטיפול מבוצע ע"י לייזר (ARGON) ובמקרים קשים ע"י RF- גלי קול. השיטה של טיפול ב-RF היא חדשנית ביותר ומאפשרת להגיע לעצירת דמם בפרק זמן קצר ביותר.

בשל שליטה גבוהה בטכניקות אנדוסקופיות ושיתוף פעולה צמוד עם המחלקה הכירורגית ומחלקת רדיולוגיה פולשנית, ביה"ח איכילוב משמש כמרכז להפניה של מטופלים עם סיבוכי שחמת קשים.

אם למרות הטיפול בשחמת קיימת הדרדרות במצב המטופל, נשקלת אופציה של השתלת כבד.  יחידת הכבד כוללת את השירות להשתלות הכבד ביחידת השתלות איברים, הכולל מרפאה רב-תחומית משולבת של רופאי כבד, כירורגים, רופאי רנטגן ורופאים של יחידת ההדמיה הפולשנית. השירות להשתלות כבד מטפל בחולי השחמת המתקדמים, תוך הכנתם לקראת השתלת כבד, הכנסתם לרשימת ההשתלות הארצית ולבסוף הפנייתם לניתוח ההשתלה. מרבית ההשתלות הן מתורם שנפטר, אך בחולים המתאימים לכך, יכולה להתבצע השתלה מקרוב משפחה - תורם חי, על ידי תרומת אונת כבד, וזאת על מנת לקצר את זמן ההמתנה להשתלת הכבד.

יחידת הכבד מרכזת את הניהול של חולה השחמת בכל שלבי המחלה, מגילוי הגורמים למחלת הכבד וטיפול בהם ועד להשתלת הכבד.  הודות לגישה מולטי-דיסציפלינרית ושיתוף פעולה הדוק בין המחלקות של בית החולים, יחידת הכבד ערוכה לתת טיפול הוליסטי לכל מטופל עם שחמת כבד על כל סיבוכיה.

תפריט ניווט תחתון