תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

כאשר עולה החשד למחלת כבד, מבררים תחילה אם מדובר בבעיה שנוצרה בכבד באופן ראשוני, או על מעורבות הכבד, כאיבר מרכזי בגוף, במחלה מערכתית אחרת, הפוגעת גם באיברים אחרים. הסיבות להתפתחות מחלת כבד הינן מגוונות וכוללות בין השאר: מחלות כבד דלקתיות על רקע זיהומי כגון: הפטיטיס ויראלי מסוג  A, B, C וסוגים אחרים.

קבוצה אחרת, היא מחלות כבד הקשורות להופעת צהבת ממושכת בילוד - תופעה שכיחה אשר במרבית המקרים חולפת מאליה, אולם במקרים מסוימים היא עשויה להצביע על מחלה משמעותית כגון: בעיות אנטומיות מולדות של הכבד, מחלות של חסימות דרכי המרה תוך כבדיות או חוץ כבדיות ודלקות כבד הקשורות לבעיות מטבוליות (חילוף החומרים בגוף) או זיהומים תוך-רחמיים. קיימות כיום שיטות טכנולוגיות מתקדמות לאבחון מחלות אלו, ביניהן: בדיקות דם, בדיקות מולקולריות, אמצעי הדמיה מגוונים, בדיקות זעיר-פולשניות כגון: MRCP, ERCP, ביופסיות כבד ועוד.  


גשר להשתלה

השתלת כבד מבוצעת לרוב כשלב אחרון בטיפול במחלות כבד כגון כשל כבדי או סיבוכי מחלה מסכני חיים. תהליך ההכנה של המטופל לפני ההשתלה ארוך ומורכב כמו גם המעקב לאחר ההשתלה. מושתלי הכבד, מבוגרים וילדים כאחד, זקוקים למעקב רפואי צמוד, טיפול תרופתי למניעת דחייה של הכבד המושתל וייעוץ רב-מקצועי על מנת לחזור לשגרה. במסגרת יחידת הגסטרו, אנו מעניקים ליווי של המטופל לפני ואחרי ההשתלה תוך שיתוף-פעולה הדוק עם מרכז השתלות כבד   (ביה"ח לילדים שניידר) בישראל.  

מחלת הכבד השומני (NAFLD)

מחלת הכבד השומני שאינה על רקע אלכוהול (Non Alcoholic Fatty Liver Disease - NAFLD) הינה מחלה המאופיינת בהצטברות שומן בתאי הכבד, החורגת מהכמות הנורמלית (עד 5 אחוזים), המתרחשת כאשר כמות השומן הנכנסת לכבד עולה על כמות השומן היוצאת ממנו. מחלה זו שנחשבה בעבר כתופעה שפירה עלולה לגרום, עם השנים, לדלקת הכבד (סטאטוהפטיטיס), ואף לפיברוזיס (הצטלקות של רקמת הכבד) עד לשחמת הכבד.
מחלה זו אינה אופיינית רק למבוגרים ובשנים האחרונות, אנו עדים למגמת עלייה בשכיחותה גם בקרב אוכלוסיית הילדים, בעיקר בעלי משקל עודף. תופעה זו קשורה להשמנה, סוכרת, עודף שומנים בדם ובעיקר טריגליצרידים ולהתפתחות תנגודת לאינסולין.

עם העלייה בשכיחות ההשמנה בקרב ילדים בכל העולם המערבי, לרבות בישראל, הפכה מחלת הכבד השומני למחלת הכבד השכיחה ביותר במדינות המערב. בישראל, כ-20% מן הילדים סובלים מהשמנת יתר, מתוכם 25%-50% יסבלו מכבד שומני.
כ-2%-5% מקרב ילדים שאינם בעלי עודף משקל ילקו אף הם במחלה. מחקר שהתקיים ביחידה למחלות דרכי העיכול בילדים, הצביע על שכיחות של כבד שומני בקרב 60% מהילדים הסובלים מהשמנת יתר, אחוז הגבוה יותר מהמדווח בספרות המקצועית. כמו כן, נמצא כי קיים קשר מובהק בין מידת ההשמנה לשכיחות ההופעה של כבד שומני, וכי הטווח של כבד שומני רחב יותר מזה הנקבע ע"י בדיקת אנזימי כבד בלבד. עוד נמצא כי הגורמים לכבד שומני הינם: מין זכר, BMI גבוה, רמת שומנים גבוהה בדם ותנגודת לאינסולין.

לרוב החולים אין כל תסמין של מחלה, והם אינם מודעים לה. במידה וקיימים תסמינים הם כוללים כאבי בטן לא ספציפיים, אי נוחות בצד הימני של הבטן ועייפות מוגברת.
אבחון המחלה מתגלה במקרה, בבדיקת דם עם רמות מוגברות של אנזימי כבד (ALT ו-AST), אשר עשויים להעיד על נזק לתאי הכבד. לעיתים תהיה הגדלה של הכבד או יופיעו גידולים דמויי יבלת בעורף, בבית השחי או מעל המפרקים. סימנים אלה ניתנים לאבחון בבדיקה גופנית של רופא/ה. בכל מקרה, אישוש המחלה יתבצע ע"י בדיקת אולטרסאונד בטן, אשר מאבחנת הצטברות של שומן בכבד. 
עבודת מחקר שבוצעה ביחידה למחלות דרכי העיכול בילדים, הצביעה על אולטרסאונד בטן כבדיקה חיונית לילדים הסובלים מהשמנה.  כמו כן, בביה"ח שלנו פותחה שיטה מיוחדת לבדיקת המחלה, המבוססת על השוואת צפיפות רקמת הכבד לרקמת הכליה ופועלת מרפאה ייחודית לטיפול רב-תחומי בכבד שומני, המבוסס על ייעוץ תזונתי במטרה להוריד במשקל, בשילוב עם טיפול תרופתי.

תפריט ניווט תחתון