תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

מהן מחלות מעי דלקתיות?

מחלת קרוהן: מחלה המאופיינת בדלקת העלולה לפגוע בכל חלק ממערכת העיכול, אך בעיקר בחלק הסופי של המעי הדק ובמעי הגס. הביטויים השכיחים של המחלה במערכת העיכול הם שלשול, כאב בטן, בחילה/הקאה, חוסר תאבון וירידה במשקל. הביטויים השכיחים מחוץ למערכת העיכול הינם אנמיה, חום, כאבי מפרקים, פריחות, דלקות עיניים והפרעה בגדילה.

קוליטיס כיבית ( דלקת כיבית של המעי הגס): מחלה בה יש דלקת רציפה ברירית המעי הגס, בחלקה או בכל המעי הגס. המחלה מתאפיינת בשלשול דמי, כאב בטן ולעתים בתופעות מחוץ למעי כגון כאבי מפרקים, פריחות ועוד.

מדובר במחלות כרוניות שעשויות להתגלות בילדים או במבוגרים. הן מתאפיינות בהתקפים והפוגות לסירוגין. בשנים האחרונות שכיחות המחלות בעליה. בישראל שכיחות המחלות היא אחת מהגבוהות בעולם.

מחלות קרוהן וקוליטיס כיבית מתאפיינות בהתלקחויות והפוגות לסירוגין לאורך הזמן. עד היום לא קיים טיפול דפיניטיבי המרפא את המחלה.

מטרתנו במסגרת היחידה למחלות מעי דלקתיות היא לקצר את ההתקף ולהפחית את חומרתו, להשיג הפוגה של המחלה ובהמשך שימור ההפוגה ככל שניתן על מנת לאפשר איכות חיים טובה, אורח חיים תקין ולמנוע הופעה של סיבוכים עתידיים.

מהם הגורמים למחלות מעי דלקתיות?

הסיבה למחלות קרוהן וקוליטיס כיבית עדיין אינה ידועה, אך ההנחה הרווחת היא שמדובר בפעילות יתר של מערכת החיסון של המעי בשילוב עם מעורבות של חיידקים הנמצאים במערכת העיכול באופן טבעי, גורמים סביבתיים כגון תזונה ורקע גנטי מתאים.

כיצד מתבצע אבחון המחלות?

אבחון המחלות מבוסס על בדיקת רופא מקיפה במסגרת המרפאה, בדיקות דם וצואה, בדיקות הדמיה בהתאם לצורך וכן בדיקות פולשניות של דרכי העיכול העליונות (גסטרוסקופיה) והתחתונות (קולונוסקופיה).

מהם עקרונות הטיפול במחלות מעי דלקתיות?

הטיפול מבוסס על גישה רב-תחומית הכוללת ליווי על ידי רופא, אחות, תזונאית ופסיכולוגית.

הצוות זמין למטופלים בכל עת, שכן במקרים רבים נדרש מענה מיידי להתקף של קרוהן או קוליטיס.

לפי הצורך מתקיים שיתוף פעולה עם מרפאות נוספות כגון כירורגיה, המטולוגיה, ראומטולוגיה (מחלות מפרקים) ועוד.

מהו הטיפול במחלות מעי דלקתיות?

טיפול תזונתי – קיימים טיפולים תזונתיים יעודיים למחלת קרוהן, וטיפול תזונתי תומך למחלת קוליטיס כיבית. ניתן טיפול תזונתי משותף ע"י רופא + דיאטנית המכון תוך מעקב צמוד אחר תגובה לטיפול, גדילה, משקל וחסרים תזונתיים.

טיפול תרופתי – קיימים מגוון טיפולים תרופתיים, הנבחרים באופן מותאם וספציפי לכל מטופל.

סרטוני מידע והדרכה לחולים במחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס כיבית)



בדיקת גסטרוסקופיה בילדים

בדיקת קולונסקופיה בילדים

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון