תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

מאת: ד"ר אורן שבולת, מנהל המכון הגסטרואנטרולוגי, ד"ר אדם פיליפס, יחידת הכבד

שחמת הכבד הוא מצב בו רקמת הכבד הנורמלית, מוחלפת ברקמת צלקת עקב דלקת כרונית. כתוצאה מכך, נפגע תפקודו של הכבד במספר מישורים.

במישור היצור (סינטטי), הכבד אינו מייצר את החומרים הדרושים. כתוצאה מכך יש ירידה ברמת החלבון בגוף והפרעה בתפקודי קרישה עם נטייה לדימומים, יש הפרעה בפינוי ופרוק תרופות ועליה בבילירובין הגורמת לצהבת. כמו כן, רקמת הצלקת בכבד גורמת להפרעה בזרימת דם, וכתוצאה מכך מתפתח לחץ דם גבוה במערכת הכבד ובוריד השער (לא מדובר ביתר לחץ דם רגיל).

כתוצאה מעליית הלחץ במערכת הכבד, ישנם עליה בגודל הטחול, התפתחות כלי דם נפוחים בוושט ובקיבה (דליות), והצטברות מיימת בחלל הבטן. סיבוכים אלה, יכולים להוביל לירידה בספירות הדם, דימום במערכת העיכול וזיהום במיימת בחלל הבטן.

בשל העלייה בלחץ הדם בוריד השער, נוצרים מעקפים מסביב לכבד, ישנה הפרעה בסינון חומרים בעלי השפעה על מערכת העצבים, ועלול להתפתח מצב בלבולי קשה, הנקרא אנצפלופתיה. כמו כן, עקב תהליכי דלקת בכבד, ישנה סכנה מוגברת להתפתחות סרטן כבד ראשוני או סרטן של דרכי המרה.

יחידת הכבד מרכזת את המעקב בחולים הסובלים ממחלות כבד מתקדמות וחולי שחמת: המעקב אחר חולי שחמת נעשה במסגרת מרפאה, אשר מטרתה לברר את הגורמים למחלת הכבד ולטפל בגורמים ההפיכים. כמו כן, עוסקת המרפאה במעקב אחרי סיבוכי השחמת ובטיפול בהם. 


הטיפול בשחמת הכבד

הטיפול בסיבוכי השחמת כולל איזון של המיימת על ידי טיפול תרופתי במשתנים, ובשיתוף עם מחלקה פנימית מייעצת, ביצוע ניקורים חוזרים עם החזר חלבונים, לחולים הנזקקים לכך.

בחולים עם דליות בוושט, מתבצע מעקב על ידי בדיקות גסטרוסקופיות וקשירה בגישה אנדוסקופית. לגילוי מוקדם של גידולי הכבד מתבצע מעקב בשיתוף עם מכון ההדמיה ע"י בדיקות מעבדה ובדיקות עוקבות עם US ו-CT.

בד בבד, מנהלת יחידת הכבד את השירות להשתלות הכבד, הכולל מרפאה רב-תחומית משולבת של רופאי כבד, כירורגים, רופאי רנטגן ורופאים של יחידת ההדמיה הפולשנית.

השירות להשתלות כבד, עוקב באופן הדוק אחר חולי השחמת המתקדמים, תוך הכנתם לקראת השתלת כבד, הכנסתם לרשימת ההשתלות הארצית ולבסוף הפנייתם לניתוח ההשתלה.

מרבית ההשתלות הן מתורם שנפטר, אך בחולים המתאימים לכך יכולה להתבצע השתלה מקרוב משפחה - תורם חי, על ידי תרומת אונת כבד, וזאת על מנת לקצר את זמן ההמתנה להשתלת הכבד.

תפריט ניווט תחתון