תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

מאת: ד"ר משה יהודה, מומחה לכירורגיית אף, אוזן וגרון-ניתוחי ראש צוואר, רופא בכיר, מנהל השירות לכירורגיית ראש וצוואר


האבחנה המוקדמת של גידול היא קריטית לתוצאת טיפול מוצלחת; יש להגיע לאבחון על ידי איש מקצוע בכל חשד לגידול. מרבית הגידולים בחלל הפה מוצאם מתאי הרירית המצפה, ובתוכם הגידול הממאיר השכיח ביותר נקרא שאת של תאי הקשקש, הם התאים המרכיבים את הרירית. 
שנם גידולים ממקורות נוספים, כגון בלוטות הרוק, ממרכיבי השיניים, וכן גידולים נדירים שמוצאם בשרירים, העצבים וכלי הדם בחלל הפה. במאמר זה נתמקד במצבים השכיחים שהנם שאתות תאי הקשקש - Squamous Cell Carcinoma.

להופעת גידול בחלל הפה ישנם גורמי סיכון שהם התנהגותיים - עישון ושתיית אלכוהול מרובה. אלו גורמים לגירוי חוזר של הרירית, ומכילים חומרים קרצינוגניים - שגורמים לשינויים גנטיים בתאים, ובסופו של דבר להופעת תא אחד שהוא סרטני.
תא סרטני מתחלק באופן בלתי מבוקר, חומק ממערכת החיסון, אינו מגיב לסימני הגוף להפסקת התרבותו, וכך הופך לגוש בלתי סדיר. גוש זה פולש והורס את הרקמות סביבו, ומתפרק לחתיכות קטנות אשר זורמות במערכת הניקוז הלימפטי או במערכת כלי הדם למקומות מרוחקים - גרורות.
הטיפול העיקרי והראשון בגידולים אלו של החלל הפה הוא ניתוח.


מתי מתעורר חשד להופעת גידול בחלל הפה?

אמנם מרבית החולים הסובלים מגידולי ראש צוואר ממקור הריריות הם מעשנים או שותים בעבר או בהווה, אך ישנם גם אנשים ללא עבר כזה, שמחלה זו מתפתחת אצלם.
פצע שאינו מחלים על פני הרירית , דורש אבחון וברור של מומחה. פצע שקיים מעל 2-3 שבועות, בין אם הוא גורם להופעת כאב, ובמיוחד אם אינו גורם שום הפרעה - כדאי שיעבור הערכה ע"י כירורג ראש צוואר.
כל הופעה של גוש חדש בחלל הפה - דורשת בדיקה.
כאבים אינם מופיעים כחלק מהתמונה בשלב הראשון, אך עם התקדמות הגידול יופיעו גם כאבים. לעיתים הכאבים באיזור עצמו ולעיתים כאבים קורנים. למשל כאבי אוזניים, שמקורם בעצם בבעיה בחלל הפה או הלוע.
סימן נוסף, הוא דימום מהפה. אף כי מרבית המקרים של דימום מהפה אינם קשורים לגידול. בחלקם מקור הדימום אינו מהפה, וברוב המקרים שכן הוא קשור למצבים דלקתיים של הרירית או השיניים. שיניים עלולות להפוך להיות בלתי יציבות ואף לפול כתוצאה מגידול המכרסם בעצם בהן הן מעוגנות.
בשלבים מתקדמים יותר, בהתאם למיקום המדויק של הגידול והכוון אליו הוא מתפשט , יופיעו סימנים נוספים כגון הפרעה בפתיחת הפה, הופעת נפיחות בפנים, גושים בצוואר, הפרעות בבליעה, קשיים בפתיחת הפה וירידה במשקל.

תפריט ניווט תחתון