תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מאת: ד"ר אנדי וולף, מומחה לרפואת הפה, המרכז לרפואת שיניים, פה ולסת, המרכז הרפואי תל-אביב

הרפיה, היפנוזה או גז צחוק יכולים להפחית מעט מהפחדים הכרוכים בטיפול שיניים. אך לאנשים הסובלים מחרדה דנטלית עד אימה, בהם לא ניתן לטפל בתנאים רגילים, עומדת האופציה לטיפול מוצלח בהרדמה כללית, אותו מומלץ לעבור אך ורק במסגרת של בית-חולים.

המרפאה לבריאות השן, במרכז הרפואי תל-אביב מעניקה טיפול שיניים בהרדמה כללית מזה שנים רבות. צוות מיומן, הכולל רופא שיניים הבקיא בטיפול בהרדמה כללית, רופא מרדים מומחה, עוזר מרדים וסייעת מנוסה, מעניק טיפולי שיניים מקיפים, תחת קורת גג אחת, בחדרי ניתוח המתקדמים ביותר של בית-החולים.  

רונית (שם בדוי), בחורה בת 22, בעלת הופעה מרשימה, יפה ומטופחת. היא מוכשרת בתחומים רבים, מצליחה בלימודים ובעלת חיי חברה עשירים. בקיצור, יש לרונית סיבות רבות להיות מאושרת והיא באמת מאושרת, כמעט. אומנם יש לה רצון לחייך חיוך רחב, אבל היא לא יכולה. רונית למדה להצניע את החיוך ובמקום להראות לסביבה את כל אושרה על ידי חיוך גדול ונדיב, היא סיגלה לעצמה חיוך קטן ועצור, עם פה סגור למחצה. מה הביא אותה לכך? רונית לא רוצה שהאנשים יראו את שיניה הרקובות והשחורות.

יש לרונית בעיה נוספת: היא חוששת מקרבה פיזית לאנשים. בעיה זו התעוררה כאשר פעם מישהו סינן לעברה שמהפה שלה נודף ריח רע.

רופאי השיניים אמרו לרונית שניתן לפתור את הבעיה האסתטית. הם גם אמרו לה שטיפול יסודי בשיניה יסלק את המוקדים הדלקתיים ובכך גם תיפתר בעיית הריח הרע ("הליטוזיס" בלשון הרפואית). רונית מודעת היטב לצורך לטפל בשיניה, אך היא איננה מסוגלת. החרדה מהטיפול חזקה יותר מהרצון שלה לעבור אותו.

כמו רונית יש עוד רבבות. רונית לא בודדה. כמוה יש רבבות אנשים, שפשוט אינם מסוגלים לעבור טיפול שיניים רגיל. מחקר שבוצע בארה"ב גילה שחרדה מטיפול שיניים, היא סוג החרדה השני בשכיחותו, אחרי פחד מנאום מול קהל.


חרדה מטיפול שיניים מתבטאת בצורות שונות:

  • חוסר יכולת לפתוח את הפה בפני רופא השיניים
  • בכי, צעקות, התכווצות שרירי הפנים והגוף בזמן טיפול
  • חולשה, אובדן הכרה 
  • רצון לשטוף את הפה לעתים קרובות בזמן טיפול שיניים
  • בחילות ורפלקס הקאה כאשר המכשירים הדנטליים מוכנסים לפה
  • חוסר השפעה של זריקות ההרדמה המקומית

התוצאה של כל התופעות האלה, היא הזנחה שמביאה להרס שיניים, כאבים ורגישויות, דלקות וריח רע. ככל שהזמן עובר, הנזק מחמיר והיקף הטיפול לתיקונו גדל יותר. וככל שהטיפול הוא גדול יותר, הוא נעשה בצד אחד יקר יותר, ובנוסף, סיכויי ההצלחה שלו לטווח הארוך נעשים קטנים יותר.


כיצד ניתן לטפל בחרדה דנטלית?

יש שיטות שונות לטפל בשיניים של אנשים החרדים מטיפול. אפשר להשתמש בטכניקות של הרפיה והיפנוזה או להסתייע ב"גז צחוק" שביכולתו להרגיע פחדים. השיטות האלו טובות ומקובלות והן המומלצות ביותר כאשר מתוכנן טיפול שיניים טיפוסי של עד חצי שעה לכל ישיבה טיפולית.

אך קיימים מקרים רבים בהם יש צורך בישיבות טיפוליות ממושכות, כדי למגר תוך פרק זמן קצר את מחלות השיניים הרבות שהצטברו לאורך השנים. כמו כן, ישנם מקרים בהם הטכניקות שתוארו אינן מספיקות להרגיע את המטופל.

בפני אנשים עם חרדת טיפולי שיניים, עומדת האופציה לבצע הרדמה כללית. במקרה של רונית, תוצאת לוואי נוספת היתה "גמילה" מחרדתה מטיפול שיניים. היום מסוגלת רונית לעבור טיפול שיניים רגיל, אם כי לפעמים היא מבקשת לעשות שימוש ב"גז צחוק".

הטיפול בו מדובר, מאפשר לקיים ישיבות טיפוליות ארוכות של מספר שעות וכך לבצע טיפולי שיניים רבים בבת אחת, אשר ישנו מקצה לקצה את מצב הפה. זה בדיוק מה שעשתה רונית לפני מספר שנים.


למי מיועדים טיפולי שיניים בהרדמה כללית?

יש לזכור, שמטרת ההרדמה הכללית היא לאפשר ביצוע טיפול שיניים מוצלח כאשר לא ניתן לעשות זאת בתנאים הרגילים. בנוסף לאנשים עם חרדה מטיפול שיניים, מועמדים אחרים לטיפול זה הם:

  • אנשים עם רפלקס הקאה מפותח, אך ללא פחד מודע מטיפול שיניים.
  • אנשים עם מגבלות גופניות (כמו שיתוק מוחין).
  • אנשים עם מגבלות נפשיות 
  • אנשים שעקב מחלות מסויימות (במיוחד מחלות לב), בהם הם לוקים, צריכים להימנע ממצבי לחץ, כגון טיפול שיניים. 

"טיפול שיניים איננו מותרות", מעידה רונית. "בריאות הפה והשיניים היא מרכיב חשוב של הבריאות הגופנית והנפשית שלנו. רק היום, כאשר מצב השיניים שלי הוא תקין, אני מסוגלת להבין עד כמה מצבי הקודם הפריע לי בתפקודי היום-יומי. אני רק מצטערת על כך שלא שמעתי על הטיפול בהרדמה כללית מוקדם יותר. יכולתי לחסוך סבל רב והרבה כסף."

טיפול שיניים בהרדמה כללית, מומלץ מאוד לעבור אך ורק במסגרת בית-חולים.

המרפאה לבריאות השן במרכז הרפואי תל-אביב, מעניקה טיפול שיניים בהרדמה כללית מזה שנים רבות.

צוות מיומן, הכולל רופא שיניים הבקיא בטיפול בהרדמה כללית, רופא מרדים מומחה, עוזר מרדים וסייעת מנוסה, מעניק טיפולי שיניים מקיפים, תחת קורת גג אחת, בחדרי ניתוח המתקדמים ביותר של בית-החולים.

תפריט ניווט תחתון