תוכן עניינים

תא קטנטן הופך ליצירה משותפת שלנו כהורים. עובר קטן, כל כך זעיר ויחד עם זאת שלם. לב פועם, מחזור דם, חיים חדשים. אפשר לתת שם חיבה, ולהשמיע מוסיקה וגם דברי אהבה. הרחם גדל ומה המרגש שם בפנים? נעים...
במסע המרתק של הטבע, הופך תא קטנטן לפעימות קצובות, לחיים חדשים, ליצירה משותפת ראשונה של זוגות רבים. לתהליך ההפריה שותפים זרע אחד וביצית אחת, ודרכם אל העולם אינה קלה כל כך ומותנית בגורמים רבים; האישה זקוקה למערכת הורמונאלית תקינה, למחזורי וסת סדירים, להתפתחות נכונה של הזקיקים ולביוץ תקין. הגבר זקוק לכמות מספקת של תאי זרע בעלי כושר תנועה ומבנה נורמלי, למערכת מין תקינה מבחינה אנטומית ולתפקוד מיני תקין. כדי שתהליך ההפריה יצליח, תאי הזרע צריכים לחדור אל מעטפת הביצית ולעבור בתוכה שרשרת של תהליכים. לאחר ההפריה צריכה הביצית המופרית להיאחז בדופן הרחם ולהתפתח לכדי הריון תקין. ואחרי כל זה התוצאה הסופית מושלמת- עובר קטן, אדם של ממש.

להרשמה לקורס מגוון הקורסים המוצעים להכנה ללידה לחצי כאן

השליש הראשון

שבוע 2-5: שבועיים אחרי הווסת (הביוץ) תיפגש הביצית עם תא זרע שיפרה אותה, וייווצר תא אחד. התא נחלק לשניים, לאחר מכן לארבע, לשמונה ול- 16 תאים. ההפריה מתבצעת בחצוצרה, והחלוקה לתאים מתרחשת במהלך מסעה של הביצית המופרית מהחצוצרה אל הרחם. לרחם היא מגיעה ביום השביעי מיום ההפריה, ככדור תאים שעוטף שק נוזלים קטן- שק ההריון. גוש התאים שנוצר נקרא בלסטוציסט. עתה הוא מנסה להיצמד לרירית הרחם העשירה בחומרי מזון. אם לא יצליח- ינשור החוצה, ומחזור הווסת הבא יגיע כרגיל. אם יצליח פירוש הדבר שההריון נקלט, ומכאן יתחיל להתפתח עובר.
במקרה של איחור בווסת (שבוע 4) ניתן לאבחן קיומו של הריון בבדיקת דם או שתן. לאחר שבוע כבר ניתן לראות באולטרה-סאונד שק הריוני. בשלב זה עלולים להתחיל בחילות, הקאות וגודש בשדיים.
התפתחות העובר - כדי שהעובר יוכל להתפתח עליו להיות מוזן ומטופל היטב. גוש התאים מייצר בליטות הנקראות סיסים, אשר חודרים דרך רירית הרחם אל דפנות כלי הדם ומשרישים את ההריון ברחם - זוהי תחילתה של השליה. במקביל יוצרת קבוצת תאים נוספת את שק מי השפיר ואת העובר המתפתח במהירות.
בשלב זה, גודלו של העובר הוא כ- 7-8 מ"מ וניתן להבחין במבנה גופו העגלגל, ראש פחוס, גבעול שיתפתח לחבל טבור, עמוד שדרה, לב ולצדו שק החלמון והתפתחות כלי הדם הראשונים בשליה.
אצלנו ב'ליס':

  • בדיקת אולטרה-סאונד לאבחון הריון. טלפון לקביעת תור- 03-6974000
  • סקר מחלות גנטיות במסגרת היחידה לאבחון טרום לידתי. טלפון לקביעת תור- 03-6974704
  • בדיקות בסיס להריון במרפאת הריון (ספירת דם, סוג דם, שתן, סקר וירוסים). טלפון לקביעת תור- 03-6974000

שבוע 6-10: הרחם גדל ומגביר את תכיפות מתן השתן. בשלב זה עלולה להופיע הפרשה דמית (המחייבת בדיקת תקינות ההריון), והבחילות וההקאות עדיין נמשכות, כך גם החולשה וחוסר התיאבון. שינויים במצב הרוח שכיחים בשלב זה ונגרמים מרמות האסטרוגן והפרוגסטרון העולות.
התפתחות העובר בשלב זה מתחילים להיווצר חוט השדרה ומערכת העצבים של העובר, לבו מתחיל לפעום ולהזרים דם דרך חבל הטבור אל השליה. בשבוע השישי גודלו של העובר הוא כחצי סנטימטר, ומתחילים להתפתח הכליות, הכבד, המוח ומערכת העיכול הראשונית. בשלב זה מופיעים גם ניצני גפיים, ונוצרים שקעים שבהם יופיעו לבסוף העיניים והאוזניים. מתחילים להיווצר גם הפה והלסת. בשבוע השביעי ממשיך העובר להתפתח וכבר ניתן להבחין בצורתו האנושית. הראש נוטה קדימה על פני החזה ובו ניצני עיניים, הנחיריים והאוזניים. את הגפיים ניתן לזהות כידיים וכרגליים עם גושים קטנים בקצה, אשר מתחילים להתפצל לאצבעות. הלב מחולק לארבע, והמוח וחוט השדרה כמעט הושלמו. בשבוע השמיני אורך העובר כ-1.6 ס"מ ומשקלו 1.5 גרם בממוצע. ראשו גדול יחסית לגופו, עיניו מכוסות עור אך נראות בבירור, וכך גם פיו. בגפיו כבר אפשר להבחין במרפקים, ולראות את המרפק והברך. בשבוע התשיעי נוצרים העפעפיים, אצבעות הידיים ואצבעות הרגליים, והעובר מתחיל להתיישר. בשבוע העשירי הלב מזרים דם לכל האיברים, הכליות מייצרות שתן, האוזן החיצונית מסיימת את התפתחותה והאוזן הפנימית כבר מושלמת.

אצלנו ב'ליס':

  • בדיקת אולטרה-סאונד לקביעת גיל ההריון. טלפון לקביעת תור- 03-6974000

שבוע 11-12: הרחם ממשיך לגדול ועמו מתגברות תחושות העייפות והכבדות. במקביל מופיעים סימנים נוספים להריון, כמו היפר פיגמנטציה בפנים ובפטמות. השדיים גדלים וישנה תחושת כבדות בבטן התחתונה.
התפתחות העובר - העובר ממשיך לגדול ואורכו מגיע ל- 4-7 ס"מ, ומשקלו כ-30 גרם. הוא מתחיל לנוע בתוך חלל מי השפיר (האישה תרגיש בכך רק בעוד 10 שבועות). השליה מייצרת את ההורמונים ומעבירה את חומרי המזון לעובר דרך חבל הטבור, ואילו שק החלמון מתנוון ונעלם. בעורו של העובר יש זקיקי שערות, ועתה מתחילים להיווצר איברי המין, אך עדיין לא ניתן לדעת את מין העובר.
אצלנו ב'ליס':

  • בדיקת סיסי שליה לאבחון גנטי. טלפון לקביעת תור- 03-6974704
  • בדיקת שקיפות עורפית לקביעת הסיכון לתסמונת דאון. טלפון לקביעת תור- 03-6925758
  • בדיקת שקיפות עורפית במקרה של הריון תאומים. טלפון לקביעת תור- 03-6974704
  • סקר גנטי מוקדם, לקביעה מוקדמת של הסיכון לתסמונת דאון. טלפון לקביעת תור- 03-6974704

שבוע 13-15: בשלב זה הרחם מתחיל לעלות מתוך האגן והבטן מתחילה לתפוח. רוב ההפרעות של השליש הראשון: דימומים, בחילות, והקאות, חולפות. זה הזמן להתחיל בנטילת תוספת ברזל.
התפתחות העובר- העובר ממשיך לגדול, ושוקל כבר כ- 100 גרם. האיברים והמערכות בגופו ממשיכים להתפתח. המעיים נעים לכיוון חלל הבטן, הכליות מתחילות לייצר שתן, והמעיים מתחילים לעכל מזון. האצבעות נפרדות, הכבד, הלבלב והכליות פועלים ויש לו מיתרי קול. גם אברי המין החיצוניים והפנימיים מתפתחים. בשבוע ה-14 התפתחותו של העובר כמעט מושלמת. בשלב זה ניתן לעתים להבחין בתנועות שהוא עושה כדי לתרגל את רפלקס המציצה. מראו של איש קטן עם ראש גדול. בשבוע ה- 15 הראש עדיין גדול ביחס לגוף, אשר ממשיך להתיישר ומתכסה כולו בפלומה עדינה של שערות. רואים בבירור את מין העובר, וכן את מאפייני הראש ואת תווי הפנים. גם הגבות והריסים מתחילים לצמוח, אצבעות הרגליים מקבלות צורה סופית, כולל ציפורניים. בשלב זה מתחילה לתפקד גם בלוטת התריס.
אצלנו ב'ליס':

  • סקירת מערכות מוקדמת וזיהוי מין העובר. טלפון לקביעת תור- 03-6974000
  • סדנת תנועה לנשים בהריון. טלפון מועדון יולדות "מאמי ליס": 03-6973113 

השליש השני

שבוע 16-18: הרחם ממשיך לגדול ועור הבטן והשדיים נמתח וגורם להופעת פסי מתיחה. יתכנו תופעות כמו עצירות, צרבת והפרשה מהשד.
התפתחות העובר - העובר שוקל בשלב זה כ- 150 גרם, תנועותיו גדולות ונמרצות יותר, הוא כבר מסוגל למצוץ את אצבעו. מופיעות בלוטות הטעם והוא מסוגל לבלוע וכן להפריש שתן. יש לו אפילו טביעות אצבעות משלו.
אצלנו ב'ליס':

  • בדיקת סקר משולש (חלבון עוברי) ובדיקת מי שפיר. טלפון לקביעת תור- 03-6974704

שבוע 19-22: הרחם ממשיך לגדול ומגיע לגובה הטבור, כשמדי שבוע הוא מתרומם בסנטימטר מעל הטבור. צמיחתו גורמת למתיחה ברצועות, המורגשת בשיפולי הבטן. ההילה מסביב לפטמה מתחילה להיות כהה יותר וגדולה יותר, ויכולה לכסות כחצי שד. לפעמים מופיעים כתמים כהים בפנים וקו כהה באמצע הבטן שיתבהר לאחר הלידה. רצוי להקפיד על שכיבה על הצד, על אכילה נכונה ושתייה מרובה.
התפתחות העובר - העובר שוקל 200-400 גרם, ומתחילים לחוש את תנועותיו. זהו הזמן החשוב ביותר להתפתחות החושים והמוח. העובר מתחיל להתכסות בשכבה לבנה של חומר שמנוני ודביק (ורניקס), הדומה לגבינה. תפקידו של חומר זה להגן על עורו של התינוק ולמנוע ממי השפיר להיספג בו. בשלב זה העובר כבר שומע, ועיניו עדיין עצומות.
אצלנו ב'ליס':

  • סקירת מערכות מורחבת: בדיקת אולטרה- סאונד הריוני. טלפון לקביעת תור- 03-6974000

שבוע 23-27: בשלב זה מתגברים העלייה במשקל ויתר השינויים. מתחילים להופיע יתר לחץ דם וסוכרת הריונית. יש לבצע בדיקת העמסת סוכר החל מהשבוע ה- 24 להריון, ולהקפיד על מעקב לחץ דם.
התפתחות העובר - העובר שוקל בין 400 ל- 1,000 גרם. תנועותיו חזקות, כך שאנשים נוספים מלבד אמו יכולים לחוש אותן אם יניחו יד על בטנה. עתה מתפתחים תאי המוח של העובר, וניתן לזהות גלים של פעולת המוח. כל איבריו כבר מעוצבים. בידיו וברגליו כבר קיימות ציפורניים בולטות, ואפילו מופיעים ניצני שיניים, אולם ריאותיו אינן בשלות עדיין. בשבועות 25-27 ממשיכות להתפתח הריאות. גם אם העובר אינו יכול לנשום בפועל, הוא כבר יודע לבצע את פעולת הנשימה. בועות אוויר קטנות מתפתחות בריאותיו, מוחו כבר מתפקד, עפעפיו ונחיריו נפתחים, בלוטות הטעם מתפקדות הוא יכול לראות ולהריח. בשלב זה חשוב לחוש את העובר מדי יום.

אצלנו ב'ליס':

  • מעקב הריוני במקרה של סיבוכי הריון. טלפון לקביעת תור- 03-6974000
  • בדיקת אולטרה-סאונד מכוונת לצוואר הרחם במקרה של לחצים/צירים מוקדמים. טלפון לקביעת תור- 03-6974000
  • העמסת סוכר לבדיקת סוכרת הריונית. טלפון לקביעת תור- 03-6925657

השליש השלישי

שבוע 28-31: הרחם מגיע לכ- 10 ס"מ מעל הטבור. אי הנוחות שבנשיאת ההריון גוברת, וכן תופעות כמו נפיחות, צרבת, עצירות, טחורים, דליות ברגליים. בשלב זה תנועות העובר מגיעות לשיאן. יש להקפיד על בדיקות הדם ובדיקות השתן ולחץ הדם. נשים עם סוג דם 'מינוס' יקבלו זריקת אנטי D.
התפתחות העובר - העובר גדל בקצב מהיר ועולה למשקל של כ-1,800 גרם בסוף התקופה. שבוע 28 הוא שבוע חשוב מאוד, מפני שבשלב הזה מתחיל להתפתח בריאות העובר חומר מיוחד המאפשר נשימה תקינה. חומר זה נקרא סורפקטנט. בכל ריאה יש מיליוני בועיות אוויר קטנות, אשר מתמלאות ומתרוקנות באוויר בזמן הנשימה. הסורפקטנט שומר על מתח פנים בבועית בזמן הנשיפה, כך שלא תתרוקן לגמרי בזמן יציאת האוויר ותאפשר לשוב ולבצע את השאיפה הבאה ללא מאמץ. הדבר דומה לניפוח בלון, שהוא קל יותר כשיש בו קצת אוויר מאשר כשהוא ריק לחלוטין. כמות הסורפקטנט עולה בהדרגה החל מהשבוע ה- 28 ועד לשלב הבשלת הריאות, כלומר עד שיש מספיק מהחומר כדי לאפשר לעובר להתקיים מחוץ לרחם ללא עזרה בנשימה. כך שלמרות שהריאות מסוגלות לנשום אוויר, אם העובר ייוולד בשבועות אלה, הוא ייאבק כדי לנשום כראוי ללא עזרה.
בשבועות אלה, ראש העובר פרופורציונלי לשאר הגוף, השיער מתארך, העפעפיים, הריסים והעיניים מושלמים. העובר מפתח רגישות לאור, קול, ריח וטעם. המוח שולט על הנשימות וחום הגוף, טונוס השרירים משתפר.
אצלנו ב'ליס':

  • הערכת משקל וכמות מי שפיר: בדיקת אולטרה-סאונד הריוני. טלפון לקביעת תור- 03-6925758
  • מעקב צמוד להריון בסיכון: ניטור ואולטרה-סאונד שבועי. טלפון לקביעת תור- 03-6925671
  • קורסי הכנה ללידה, סיורים בחדרי לידה, פגישה אישית עם מיילדת וסדנאות החייאה לתינוקות. טלפון מועדון יולדות "מאמי ליס": 03-6973113.

שבוע 32-35: ממשיכה העלייה במשקל ולעתים גם הבצקות ברגליים ומיחושים נוספים. בשלב זה יש להקפיד על מעקב רפואי לגילוי בזמן של צירים מוקדמים, רעלת הריון ועצירה בגדילת העובר. בהריון של תאומים יולדות כמחצית הנשים כבר בשבוע ה-36.
התפתחות העובר - העובר שוקל כ- 2,000-2,500 גרם ובשלותו כמעט מלאה, אך כל עוד לא נשלמו 37 שבועות הריון, הוא עדיין נחשב פג. בשבועות 29-33 פלומת השיער שכיסתה את העובר תתחיל לנשור. רקמת שומן מתפתחת בידיים וברגליים, האשכים אצל זכרים יורדים ונמצאים בשק, העובר עוצם את עיניו כאשר הוא ישן ופוקח אותן שוב כאשר מתעורר. עקב צמצום המקום ברחם, תיתכן גם ירידה בתנועתיות. במקביל תיתכן תחילתה של 'פעילות רחמית' לא סדירה שאינה כואבת, הקרויה "בריקסטון-היקס". במקרה כזה מומלץ להיוועץ ברופא.
אצלנו ב'ליס':

  • הערכת משקל וכמות מי שפיר: בדיקת אולטרה-סאונד הריוני. טלפון לקביעת תור- 03-6925758.

  • סדנת הכנה להנקה עם יועצת הנקה מוסמכת. טלפון מועדון יולדות "מאמי ליס": 03-6973113.

שבוע 36-39: כ- 50% מהנשים יולדות בשבוע 39. אם צץ הצורך, רצוי לתכנן מראש ולקבוע מועד לניתוח קיסרי.
התפתחות העובר - העובר שוקל מעל 2,500 גרם והוא נחשב בשל לחלוטין. שכבת הורניקס המכסה אותו תתעבה, והעובר יתחיל לאגור שומן תת-עורי. ריאותיו כבר ייצרו מספיק סורפקטנט, ואם ייוולד עכשיו, סיכוייו להישאר בחיים הם מעל 90 אחוזים. קצב התנועות ממשיך לרדת בשל הצמצום היחסי ברחם ומימדי התינוק. עדיין חשוב לשים לב למינימום של 6 תנועות בשעה בזמן שכיבה לאחר ארוחה.
אצלנו ב'ליס':

  • הערכת משקל וכמות מי שפיר: בדיקת אולטרה-סאונד הריוני. טלפון לקביעת תור- 03-6925758

  • סיורים בחדרי הלידה ללא תשלום. טלפון מועדון יולדות "מאמי ליס": 03-6973113

  • תיאום ניתוח קיסרי (במידת הצורך). טלפון לקביעת תור- 03-6974000

שבוע 40-42: לאחר השבוע ה- 40, קצת יותר משליש מהנשים עדיין לא ילדו. בסוף השבוע ה- 42 נותרות רק 10% מהנשים שלא החל אצלן תהליך לידה, ולכן הן זקוקות לזירוז. המעקב מעבר לשבוע ה- 40 חייב להיות קפדני, כדי לאתר מבעוד מועד סיבוכים עובריים (כגון: מיעוט מי שפיר או עצירה בגדילת העובר), או אימהיים (כגון: רעלת הריון), המחייבים זירוז הלידה. בשלב זה מתבקשת האישה לשים לב לתנועות העובר ולהיות במעקב כל יומיים, הכולל: מדידת לחץ דם, מוניטור ובדיקת אולטרה-סאונד. בשבועות אלה השליה מתחילה "להזדקן", ואם לא התפתחה לידה באופן טבעי עד סוף השבוע ה- 42 מקובל לבצע זירוז לצורך סיום ההריון.
אצלנו ב'ליס':

  • מעקב הריון עודף: ניטור, בדיקת רופא ואולטרה-סאונד כל יומיים. טלפון לקביעת תור- 03-6925655.

השליה

השליה יכולה להיווצר בשלושה אופנים שונים: אם הסיסים מתחילים להשתרש בדופן הרחם הפונה לבטן, מתקבלת שליה קדמית. אם הם מתחילים להשתרש בדופן הרחם הפונה לגב, מתקבלת שליה אחורית. אם ההשתרשות מתחילה קרוב לפתח הרחם, מתקבלת שליית פתח. לשליה יש תפקיד מהותי במהלך ההריון - דרכה מועברים לעובר שברחם מזון, נוגדנים וחמצן. בנוסף, השליה מקבלת מהעובר את חומרי הפסולת שהוא מפריש. השליה אמנם מהווה מחסום בפני כמה חומרים רעילים (כמו אינסולין במקרה שהאם סוכרתית ונאלצת ליטול אותו), אך היא אינה מסוגלת למנוע את חדירתם של כל החומרים. על כן לפני נטילת תרופות מסוג כלשהו במהלך ההריון, חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל כדי למנוע נזק לעובר. כל שליה בוגרת מחולקת לחלקים קטנים הנקראים קוטילדונים. לאחר הלידה אמורים כל הקוטילדונים להיעלם מהרחם. השלב השלישי והאחרון של הלידה מסתיים ביציאת השליה.

חבל הטבור

צינור המחבר בין השליה לבין הטבור של העובר. חבל הטבור מורכב משלושה כלי דם: וריד אחד ושני עורקים. שלושתם עטופים במעטפת המכילה חומר דמוי ג'לטין. אורכו הממוצע של חבל הטבור נע בין 50 ל- 70 ס"מ, אך אין דרך למדוד אותו לפני הלידה. לעתים רחוקות מתגלים חבלי טבור קצרים מאוד (20 ס"מ), או ארוכים מאוד (150 ס"מ). במצבים נדירים עלול חבל טבור קצר מידי לא לאפשר את יציאתו של העובר אל תעלת הלידה. במצבים נדירים עוד יותר, עלול חבל טבור ארוך מאוד להיכרך סביב רגלו או צווארו של העובר בליפופים רבים ולמנוע אספקת דם אליו. מצב נדיר אחר הוא צניחה של חבל הטבור אשר מגיע לנרתיק לפני ראשו של התינוק. בדרך כלל במצבים הללו יש צורך ליילד בניתוח קיסרי.

שק מי השפיר

במשך כל זמן שהותו ברחם נמצא העובר בתוך שק מי השפיר וצף בתוך מי השפיר. לשק מי השפיר שני קרומים: הקרום החיצוני נקרא כוריון, והוא העבה יותר והעשיר בכלי דם. הכוריון דבוק לכל שטח דופן הרחם. הקרום הפנימי והדק יותר נקרא אמניון, והוא הקרוב לעובר. העובר המחובר לחבל הטבור צף בתוך מי השפיר אשר מורכבים מסינון של דם האם ומשתן עוברי. המים עוברים דרך קרומי השק אל השליה, אחר כך אל האם וחוזרים בחזרה. העובר בולע בסביבות 20 מ"ל מים לשעה, ומפריש אותם בחזרה אל מי השפיר בצורת שתן. מי השפיר מתחלפים כל כמה שעות, והטמפרטורה שלהם קבועה ומתאימה לצורכי העובר. לקראת הלידה מגיעה הכמות הממוצעת של מי השפיר ל- 800 עד 1,000 מ"ל.

תפקידי מי השפיר:

  • מי השפיר מכילים חלבונים, סוכרים, מינרלים ומלחים, אשר חיוניים להתפתחותו התקינה של העובר.
  • ציפת העובר בתוך מי השפיר מאפשרת לו תנועה חופשית, ומצמצמת את כוח השפעת הכובד עליו.
  • מי השפיר מגנים על העובר מפני מכות וחבלות שהאם עלולה לקבל במהלך הריון. גם במקרה של חבטה חזקה מאוד, המים יגנו על העובר והוא ירגיש אותה רק בצורה עמומה ביותר.
  • כמות מי השפיר הולכת וגדלה ככל שההריון מתקדם. הגידול מאפשר את גדילת הרחם בהתאמה, ומונע מהעובר לחץ ישיר עליו.

חישוב גיל ההריון

כדי לחשב את גיל ההריון, מתחילים לספור מהיום הראשון של הווסת האחרונה (אף שיום ההפריה המדויק התרחש בוודאי כשבועיים לאחר מכן, בימי הביוץ של האישה). אורכו של הריון ממוצע הוא 266 ימים מיום ההפריה, וכשמחשבים אותו מהיום הראשון של הווסת האחרונה, אורכו 280 יום, שהם בדיוק 40 שבועות. הרופאים מודדים את גיל ההריון בשבועות, אבל כדי להקל על המעקב, ניתן לחלק אותם לחודשים באופן הבא:

  • חודש ראשון- עד השבוע ה- 6
  • חודש שני- שבועות 6-10
  • חודש שלישי- שבועות 10-15
  • חודש רביעי- שבועות 15-19
  • חודש חמישי- שבועות 19-23
  • חודש שישי- שבועות 23-27
  • חודש שביעי- שבועות 27-32
  • חודש שמיני- שבועות 32-36
  • חודש תשיעי- שבועות 36-40

תפריט ניווט תחתון