תוכן עניינים

מאת: פרופ' גוסטבו מלינגר; לשעבר מנהל היחידה לאולטרה סאונד נשים ומיילדות; ביה''ח ליס ליולדות

מחלות זיהומיות העוברות מהאם לעובר במהלך ההריון הן נדירות, אך לעיתים עלולות לגרום לנזק בדרגות חומרה שונות. המחלות העוברות לעובר כוללות מחלות נגיפיות ומחלות הנגרמות על ידי מחוללים חד תאים. בארץ, הגורם הנפוץ ביותר לזיהומים תוך רחמיים הוא הצטומגלווירוס, הנגיף גורם אצל האם למחלה בדרך כלל קלה דמוית שפעת. מאידך, העברה לעובר עלולה לגרום לפגיע במערכת העצבים ובשמיעה.
בניגוד למה שהיה מקובל עד לאחרונה, גם במקרים בהם העובר לקה במחלה ניתן להעריך אם הוא נפגע ממנה או לא, על ידי בדיקות הדמיה טרום לידתיות. היעדר ממצאים אלו במהלך ההיריון כרוך בסיכוי מצוין ללידה של תינוק בריא.
המחלה מועברת מאדם לאדם דרך מגע עם ההפרשות. בהריון, שכיח שהמחלה מועברת מאחד מהילדים (בדרך כלל תינוק שהתחיל ללכת לגן ילדים לאחרונה) לאמו. מכאן, שבמקרים בהם ידוע שההרה לא מחוסנת, יש להקפיד על כללי היגיינה בסיסים במגע עם הילדים האחרים. בארץ, למרות שמשרד הבריאות ממליץ לא לבדוק נוגדנים של CMV, רוב רופאי הנשים בודקים את רמת הנוגדנים בתחילת ההיריון. בנשים לא מחוסנו, מומלץ לחזור על הבדיקה בשבועות 17 ו24 ובמידה שמופיעים נוגדנים, מומלץ לבצע דיקור מי שפיר לשלילת העברת CMV לעובר, ובמקרים בהם הדיקור חיובי, מומלץ מעקב במסגרת המרפאה לזיהומים עובריים. במסגרת המעקב, במרפאה ניתן יעוץ רב תחומי עם ליווי צמוד במהלך ההיריון וגם לאחר הלידה הכולל אפשרות לטיפול תרופתי במידת הצורך.

כיצד מגיעים למרפאה?

נשים מופנות למרפאה לזיהומים עובריים ע"י רופאים בקהילה, לאחר שהועלה חשד כי חלו במחלה זיהומית במהלך ההריון. לאחר ביצוע ראיון רפואי, אימות ואיסוף מסמכים רפואיים, נערכות בדיקות משלימות לאישה ההרה. לאחר שהתקבלו כל הנתונים, מתקיימת ישיבה בהשתתפות רופאי המרפאה ויועץ למחלות זיהומיות בילדים. באותה פגישה ובשיתוף עם המשפחה נקבעת תכנית הבירור או ההתערבות בהתאם לצורך. הניסיון של הצוות במרכז הרפואי תל-אביב באבחון וטיפול בעוברים עם CMV, הינו מהגדולים בארץ והמרפאה משמשת כמרכז ייעוץ לבירור עבור נשים מכל הארץ.

תפריט ניווט תחתון