תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

מאת: ד''ר עירית ברגר; מומחית ברפואת ילדים וניאונטולוגיה; רופאה בכירה מחלקת ילודים ופגים; ביה"ח "ליס" ליולדות

כל ילוד נבדק לאחר הלידה על ידי רופא ילדים, בתוך 24 שעות מרגע הלידה. בדיקה נוספת מתבצעת טרם השחרור. פעמים רבות, נמסר להורים כי בבדיקת הילוד הראשונה נשמעה אוושה בלבו  - יש המכנים זאת "רשרוש" .

מה זו אוושה?

אוושה בלב מאובחנת על ידי האזנה באמצעות סטטוסקופ לאזורים שונים על פני הלב. אוושות מדורגות מ- 1 עד 6, בהתאם לעוצמתן. המיקום בו נשמעת האיוושה, ואופי הצליל שהיא מפיקה, יכולים ללמד על הגורם לאוושה זו.
בחלק מהמקרים, דיווח שכזה גורם להורים לחששות גדולים. הלב הינו מעין משאבה בעלת 4 מדורים:  שני מדורים גדולים, המכונים חדרים, ושני מדורים קטנים, המכונים עליות. בין המדורים נמצאים מסתמים המאפשרים לדם לצאת מאותו מדור, אך לא לחזור אליו. קולות הלב, אותם שומעים בזמן הבדיקה, נובעים מסגירתם של המסתמים הללו. כאשר נוצרת זרימה שאיננה חלקה אלא 'מערבלתית' היא יוצרת רעש, המכונה אוושה.
המעבר מחיים תוך-רחמיים לחיים מחוץ לרחם כרוך, באופן טבעי, בשינוי באופן שבו זורם הדם בלב. השיליה, שהיתה מקור אספקת החמצן העיקרי, מנותקת והדבר גורם לסגירה של כלי הדם הפתוחים שהוליכו דם מהשיליה לגוף, ופתיחה של הכלי דם הסגורים המזרימים דם מהלב הימני לריאות. האוושה השכיחה ביותר נגרמת כתוצאה מזרימת דם בכלי דם עוברי פתוח. כלי דם זה קרוי Ductus Arteriosus - הוא מקשר בין עורק הריאה השמאלי, ואבי העורקים. הדוקטוס אמור להסגר תוך מספר שעות עד ימים ספורים לאחר הלידה, בתינוק בריא שנולד במועד.

האם זה מדאיג?

מרבית האוושות הנשמעות ביום-יומיים הראשונים שלאחר הלידה, אינן מעוררות דאגה ונשמעות ברבים מהתינוקות הבריאים. אוושות אלה נעלמות לרוב. אוושה שמתמידה, או אוושה שמופיעה לאחר 48 שעות, דורשת בירור על ידי רופא קרדיולוג, שבדרך כלל יבצע בדיקת אולטרה-סאונד של הלב (אקו-לב).

אקו לב

בעזרת בדיקת אקו-לב (בדיקת אולטרה-סאונד המכוונת ללב), ניתן ללמוד על מבנה הלב ולראות פרטים מדויקים. ניתן גם למדוד מדדים שונים בפעילותו ולזהות בעיות בתפקוד המסתמים. הבדיקה איננה כואבת ונטולת סיכון כלשהו לנבדק.

מום בלב

השכיחות של מומי לב היא קטנה, ונעה בין 0.5%-1% מהילודים. מום בלב יכול להתרחש במדורי הלב, במסתמים או בכלי הדם המובילים דם מהגוף ללב, מהלב לריאות, או לשאר הגוף. כל אחד ממרכיבים אלה עלול להתפתח בצורה לקויה במהלך ההריון, ובכך לגרום לשינויים בפעולתו הרגילה של הלב. מהות הפגיעה הנגרמת תלויה, כמובן, במום עצמו ובדרגת החומרה העשויה להשתנות בין תינוק לתינוק. חלק מהמומים ניתן לאבחן באולטרה-סאונד טרום לידתי, אך לעיתים קשה לזהות מומים קטנים נקודתיים וגילויים נדחה עד לאחר הלידה. קיימים מצבים, בהם לא ניתן לאבחן מומים מיד לחר הלידה, והם מתגלים מאוחר יותר - לאחר השבוע הראשון לחיים.

לסיכום

אוושה הנשמעת בתינוק שזה עתה נולד, היא שכיחה מאוד ולכן אינה צריכה להדאיג. רק בחלק קטן מאוד מהתינוקות יימצא מום לב בדרגות חומרה משתנות, ומרבית המומים אינם דורשים טיפול מיידי.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון