תוכן עניינים

מאת: דר' אלי רימון; רופא בכיר במחלקה לאשפוז טרום לידתי; מנהל מרפאת הריון בסיכון גבוה


כיצד מוגדרת לידה מוקדמת?

לידה מוקדמת מוגדרת ככזו המתרחשת לפני תום 37 שבועות הריון מלאים. 


מדוע לידה מוקדמת מסוכנת?

כאשר מתרחשת לידה מוקדמת, נולד עובר שאינו מוכן עדיין לשהייה מחוץ לרחם משום שהמערכות השונות בגופו טרם השלימו את התפתחותן, בעיקר הכוונה לחוסר בשלות של הריאות. כתוצאה מכך הילוד הפג יכול להיות חשוף לסיבוכי פגות שונים. ככל שהלידה מתרחשת מאוחר יותר שיעור הסיבוכים נמוך יותר. חשוב להדגיש כי לאחר 34 שבועות שיעור סבוכי פגות בקרב הילודים פוחת משמעותית.

מהם גורמי הסיכון ללידה מוקדמת?

מבין גורמי הסיכון ללידה מוקדמת החשוב ביותר הוא לידה מוקדמת בהריון קודם. בין גורמי הסיכון הנוספים הידועים ניתן למנות הריונות מרובי עוברים, מומים ברחם, אי ספיקה של צוואר הרחם, זיהום בדרכי השתן בהריון, ריבוי מי-שפיר, ירידת מים מוקדמת. עם זאת יש לציין שבחלק גדול מן המקרים הגורם ללידה המוקדמת אינו ידוע.

מהם הסימנים ללידה מוקדמת?

צירים או התקשויות של הבטן המופיעים באופן תכוף ותדיר (מספר פעמים בשעה-לא מספר פעמים ביום), תחושת לחץ בבטן תחתונה, דימום או הפרשה דמית וירידת מים. סימנים אלו מחייבים בדיקה רפואית מיידית על מנת לשלול שמדובר בלידה מוקדמת.

כיצד מטפלים בלידה מוקדמת?

כאשר יש סימנים ללידה מוקדמת ניתן לנסות ולמנוע את התקדמותה למשך זמן מוגבל בלבד על ידי מתן כדורים, נרות, או תרופות במתן תוך שרירי או תוך ורידי. הצורך בטיפול וסוגו יקבעו על ידי הצוות המטפל.

מהי "זריקה להבשלת ריאות"?

מדובר בתרופה מקבוצת הסטרואידים הניתנת לאם בזריקה על מנת שתעבור אל העובר ומאיצה את הבשלת ריאותיו במקרה של חשש ללידה מוקדמת. הטיפול משפר את הבשלות הריאתית ומקטין שיעור סיבוכי פגות במקרה של לידה מוקדמת. ראוי לציין שגם אם בסופו של דבר לא התרחשה לידה מוקדמת אין כל נזק לעובר כתוצאה מהטיפול.

כיצד למנוע לידה מוקדמת?

אשה המוגדרת בסיכון ללידה מוקדמת צריכה להיות במעקב הריון רציף ומסודר. קבוצת הנשים בסיכון גבוה לידה מוקדמת כוללת נשים שילדו מוקדם בהריונות קודמים, נשים עם מומי רחם, נשים עם צירים מוקדמים, או קיצור צואר הרחם. המעקב כולל ניטור עוברי, ניטור של פעילות רחמית ובדיקה של אורך צואר הרחם. בדיקת אורך צואר הרחם מבוצעת במכשיר אולטרה סאונד והיא בעלת כושר ניבוי גבוה של לידה מוקדמת. הרופא עשוי להמליץ על מנוחה ואף על מתן טיפול בנרות או זריקות. מחקרים מבוקרים מהשנים האחרונות הראו כי טיפול מונע בפרוגסטרון משבוע 16 להריון בנשים שילדו מוקדם מונע לידות מוקדמות. בנוסף הטיפול מונע לידה מוקדמת בנשים שאובחן אצלן קיצור צואר הרחם. התרופה נחשבת בטוחה לעובר והסיבוכים לאם מועטים.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון