תוכן עניינים

מעבר לעובדה שבדיקות האולטרה-סאונד (בדיקות על-שמע) הן מהבדיקות היותר מרגשות במהלך ההריון, הרי שבזכותן ניתן לעקוב אחר גדילתו של העובר ולאתר מומים בשלב מוקדם ככל האפשר.בעזרת בדיקת האולטרה-סאונד ניתן לראות, למדוד ולעקוב אחר התפתחותו של העובר, שהיה לאורך שנים המטופל הנעלם בהריון. בדיקות האולטרה-סאונד מהוות כיום חלק שגרתי במעקב אחר הריונות רגילים והריונות בסיכון גבוה. לא כל אישה נזקקת לכל בדיקות האולטרה-סאונד במהלך ההריון, ורופא הנשים הוא האיש המתאים לקבוע מה מבדיקות אלו רלוונטי.
מכשיר האולטרה-סאונד משדר תמונה על-קולית דו-ממדית של העובר בזמן אמיתי. המכשיר מורכב משני חלקים: מתמר- השולח את גלי הקול בתדירות גבוהה היישר אל העובר, ומקלט- המעבד את גלי הקול המוחזרים מן העובר ומציג אותם על גבי מסך, הנראה כמו מסך טלוויזיה.
בחודשי ההריון הראשונים, כשאיברי העובר עדיין קטנים מאוד, מקובל לבצע בדיקת אולטרה-סאונד נרתיקית (וגינלית). המתמר הווגינלי הוא צר ודק יותר, ומוחדר לתוך הגוף דרך הנרתיק כדי שהתמונה תהיה ברורה יותר.
בחודשי ההריון המתקדמים יותר, כאשר הרחם יוצא מחוץ לאגן ניתן לבצע בדיקת אולטרה-סאונד על דופן בטן האישה. צורתו של המתמר החיצוני רחבה ומעוגלת יותר, ובבדיקה מסוג זה מורחים את ג'ל מיוחד ישירות על הבטן, כדי למנוע מהאוויר לחצוץ בין המתמר לבין דופן הבטן.

זיהוי מומים בבדיקת אולטרה-סאונד

באמצעות הבדיקה ניתן לאתר כיום מומים רבים, הנחלקים לכמה קטגוריות:

  • מומים שאינם מאפשרים חיים מחוץ לרחם ואי אפשר לתקנם. מומים כאלו הם בגדר התוויה חד-משמעית להפסקת ההריון.
  • מומים שאינם מאפשרים חיים מחוץ לרחם, אך אפשר לתקנם באמצעות ניתוח. הניתוח מאפשר חיים טובים ללא הגבלות, או הגבלות מועטות. לדוגמא החלפה במיקום אב העורקים ועורק הריאה.
  • מומים המאפשרים חיים מחוץ לרחם, למשל שפה שסועה או כף רגל בצורת מקל גולף. מומים אלה אינם מסכנים חיים, אך פוגמים באיכותם. למרבה המזל, ברוב המקרים ניתן לתקנם בצורה טובה על ידי ניתוחים אורתופדיים או פלסטיים.


בדיקות אולטרה-סאונד במהלך ההריון

שליש ראשון

  • בשבוע השישי ניתן לבדוק היכן ממוקם ההריון, חוץ או תוך רחמי ולמצוא את מספר העוברים. בדיקה זו חשובה בעיקר לנשים שבעברן הריון חוץ רחמי, נשים העוברות טיפולי פריון אשר להן סיכוי גבוה יותר להריון מרובה עוברים, ונשים עם עבר של הריונות צעירים שהתפתחו בצורה לא תקינה.
  • בדיקת אולטרה-סאונד של העובר וסביבתו מתבצעת בשבוע השביעי להריון. בבדיקה זו יאושר גיל ההריון המדויק, יתועד דופק העובר, יוערך אורכו ותישלל הימצאותם של עוברים מחוץ לרחם. הבדיקה חשובה לאותן נשים שאינן בעלות וסת סדירה או שהשתמשו בגלולות למניעת הריון בטרם כניסתן להריון. גיל ההריון המדויק חשוב גם הוא להמשך הבדיקות שכן במהלכו רבות מהן תלויות ומחושבות לפיו. לעתים אין התאמה בין מועד הווסת לגיל העובר, יוצר הרופא תאריך מדומה הנקרא 'וסת אחרונה לצורכי חישוב'. ממצאים נוספים בעלי חשיבות הניתנים לבדיקה הם כמות מי השפיר, מיקום השליה ומבנה השק ההריוני. 
  • שקיפות עורפית (שבוע 11-14)- אחת הבדיקות החדשות יותר לאיתור מחלות כרומוזומליות בעובר, ובעיקר תסמונת דאון. הבדיקה אינה כרוכה בכאב או בסיכון לאם ולעובר. בבדיקה זו מודדים את החלק ה"שקוף" שבעורף העובר באמצעות מכשיר אולטרה-סאונד. אם השקיפות העורפית עולה על 3 מילימטרים, יש צורך בבדיקות מדויקות יותר כדי לשלול תסמונת דאון (סיסי שליה, מי שפיר). הבדיקה נותנת ניבוי סטטיסטי של 75% לזיהוי תסמונת דאון. בבדיקה זו ניתן לשלב בדיקת דם במסגרת סקר הטרימסטר ראשון ולהעלות את אחוז זיהוי תסמונת דאון לכ- 83%. במידה ומשלבים גם את בדיקת הסקר הביוכימי של הטרימסטר השני נקרא כל מערך הבדיקות בשם "בדיקה משולבת" ומעלה את אחוז הניבוי ל- 95%.
  • סקירת מערכות מוקדמת (שבוע 14-16)- בדיקת שלמות מערכות העובר ותקינות תפקודן. בבדיקה נסרקים איברי העובר, ובשלב זה על פי רוב ניתן לזהות את מינו, ונבדקת הימצאותם של מומים שונים. הבדיקה יסודית מאוד ואורכת זמן רב מהרגיל, ומבוצעת על ידי רופא מומחה שעבר הכשרה מתאימה. בבדיקה לא ניתן לגלות את כל המומים האפשריים, אך פעמים רבות תוצאות מחשידות יכולות לסייע בהכוונה לבדיקות נוספות לצורך איתורם של מומים.

שליש שני-שלישי

  • סקירת מערכות מאוחרת (שבוע 20-24)- קיים הבדל גדול בין הסקירה המוקדמת למאוחרת. בבדיקת המוח, למשל, בסקירה המוקדמת נבדקים רק חדרי המוח, ואילו בסקירה המורחבת נבדקים גם המוח הקטן, הגומה האחורית ועוד. הסקירה יכולה להיות מצומצמת ולכלול רק את אותם איברים שהומלצו לבדיקה על ידי משרד הבריאות או מורחבת ולכלול גם איברים אחרים הניתנים לזיהוי בשלב זה של ההריון.
    שליש שלישי.
  • בשבועות 28-34 נערכת בדיקת אולטרה-סאונד נוספת המעריכה את קצב צמיחת העובר ואומדן משקלו. במקרה של בעיות בצמיחת העובר, ניתן לשלב בבדיקה זו גם מדידות זרימת דם בעורקי העובר והאם. בדיקות אלה מאפשרות לאבחן את מידת המצוקה בה נמצא העובר וסיכוייו להמשך התפתחות ברחם.
  • החל משבוע 36 ועד סוף ההריון מבוצעות בדיקות המסייעות לתכנון הלידה. בבדיקות מתמקדים בהערכת המשקל העוברי, במנח ובמיקום השליה. בנוסף, משמש האולטרה-סאונד ככלי מעקב אחר בריאות העובר מעבר לתחושת תנועותיו על ידי האם.


היחידה לאולטרה-סאונד נשים ומיילדות

היחידה לאולטרה-סאונד נשים ומיילדות הינה בין היחידות המובילות בארץ ומושתת על מכשירי אולטרה-סאונד מתקדמים וחדישים ביותר. כל אלה, מאפשרים ביצוע בדיקות נרחבות ומעמיקות בתחומי המיילדות והגינקולוגיה. במסגרת היחידה מגוון רחב של בדיקות לתקינות הריון: מעקב הריון רגיל, שקיפות עורפית, סקירות מוקדמות ומאוחרות, בדיקות מיוחדות לבירור מומים עובריים שנתגלו, בדיקות תלת מימד, בדיקות לאבחון גנטי (סיסי שליה, דיקור חבל טבור, ביופסית שריר עובר וכו') מעקב אחר עוברים עם הפרעה בצמיחה, בדיקות זרימת דם בעובר, פעולות ניתוחיות בעובר כמו שאיבת ציסטות עובריות וכן דילול עוברים. צוות היחידה מלווה הריונות ברי סיכון גבוה על ידי הערכות גדילת עובר, בדיקות זרימות דם בעובר וברחם והערכת נפח מי השפיר. 
בתחום האבחון הגינקולוגי, מתבצעות בדיקות אולטרה-סאונד אגן רגילות, בדיקות זרימת דם והידרוסונוגרפיה, כמו גם פעולות תחת בקרת אולטרה-סאונד כמו שאיבת ציסטות, כריתת פוליפים וכו'. במסגרת היחידה, הוכנס לשימוש לאחרונה מכשיר אולטרה-סאונד תלת מימדי המאפשר דיוק רב יותר באבחון תקינות העובר. פרטים וקביעת תור, בטלפון: 03-6974000.

תפריט ניווט תחתון