תוכן עניינים

מאת: נגה הולר וענבל גיא; פיזיותרפיסטיות מוסמכות

אם תשאלו את רוב הנשים מהם שרירי רצפת האגן (קרקעית האגן), היכן הם ממוקמים ומה חשיבותם במעגל חיי האישה, תיווכחו לדעת כי נשים רבות אינן מודעות לאיזור זה בגופן. לצערנו, המודעות מתעוררת רק כאשר יש בעיה באיזור זה. אז מהי חשיבותם של  שרירים אלו, מתי הם נפגעים ומה ניתן לעשות על מנת למנוע פגיעה בהם?

רצפת האגן (או בכינוייה הנוספים: קרקעית האגן, פרינאום, חיץ הנקבים) היא יריעת שרירים הממוקמת בתחתית עצמות האגן. עליה מונחים אברי האגן הקטן: המעי הגס, הרחם ושלפוחית השתן ויש בה 3 פתחים: פי הטבעת, פתח הנרתיק וצינור השתן. שרירי רצפת האגן (קרקעית האגן), יחד עם שרירי הבטן העמוקים, שרירי זוקפי הגב והסרעפת, מהווים את המערכת המייצבת של הגוף. שרירים אלו פועלים כל הזמן על מנת לאפשר לגוף להפעיל את השרירים המרוחקים יותר, שרירי התנועה.
לשרירי רצפת האגן תפקידים רבים: שמירה על מנח אברי הבטן והאגן, ייצוב מרכז הגוף, שליטה והתאפקות במתן יציאות ותפקוד מיני תקין. שרירי רצפת האגן הם הסוגרים את פתחי פי הטבעת וצינור השתן ומכאן שהיחלשותם תגרום ל"דליפת שתן במאמץ" (stress incontinence). במצב זה כל פעולה המעלה לחץ תוך בטני (שיעול, עיטוש, ריצה, צחוק, צעקה) עלולה לגרום לדליפת שתן כי הסוגרים אינם מצליחים לתפקד בצורה יעילה. בנוסף כל פעולה המעלה לחץ תוך בטני תגרום לדחיסת אברי הבטן לכוון מטה ועלולות להיגרם צניחות אברים- רחם ושלפוחית. נשים עם שיעול כרוני, עצירות כרונית, עודף משקל, מעשנות ובגיל המעבר חשופות לנזק מצטבר בקרקעית האגן.

בזמן ההיריון, הלידה ולאחר הלידה מתרחשות רוב הפגיעות באזור רצפת האגן. במהלך ההיריון שרירי רצפת האגן תומכים ברחם ובתכולתו, בלידה שרירים אלו מתרחבים ונמתחים על מנת לאפשר את יציאת התינוק. ככל שהלידה ארוכה יותר, עם שלבי לחיצות ממושכים, או כאשר מתרחשת לידה מכשירנית, ריבוי חתכים וקרעים וכן ככל שמספר הלידות רב יותר והן סמוכות יותר זו לזו, כך גובר הסיכון לפגיעה בשרירי קרקעית האגן.
המוח אינו "מכיר" את שרירי קרקעית האגן, פעולתם נעשית בצורה לא מודעת כרפלקס ברמת חוט השדרה. לכן כאשר מתעוררת בעיה עלינו ללמוד מהתחלה כיצד להפעיל את השרירים בצורה מודעת.

אז מה ניתן לעשות?

התרגול של שרירי רצפת האגן מומלץ לכל אישה, החל מגיל ההתבגרות, בעיקר לאלו שעוסקות בריקוד ובספורט. בתקופת ההיריון חשוב מאוד ללמוד לחזק את השרירים הללו על מנת להפחית את היחלשותם בזמן ההיריון ובמהלך הלידה. מיד לאחר הלידה ניתן להתחיל לתרגל! נזק לרצפת האגן ניתן להפחית על ידי עבודת נשימה נכונה במהלך הלידה, לחיצות רק בשלב הרפלקס האקספולסיבי תוך כדי נשיפה ולא בעצירת נשימה.

במסגרת קורסי הכנה ללידה, מסבירות המיילדות, מנחות הקורס, מה השפעת ההריון על רצפת האגן ומתקיים תרגול.

תפריט ניווט תחתון