תוכן עניינים

הפג יוצא מוקדם מהרצוי מבית הגידול הטבעי שלו- הרחם. הבעייתיות בלידתו המוקדמת מתבטאת בחוסר בשלות של איברים שונים בגופו של התינוק המוביל לבעיות ולסיכונים.היחידה לטיפול נמרץ ביילוד, או בכינויה העממי הפגייה, נותנת מענה לכל אותם ילודים שנולדו בבית החולים "ליס" או שהועברו מבתי חולים אחרים לצורך טיפול מיוחד או נמרץ. צוות הפגייה כולל רופאים ואחיות מומחים בטיפול בפגים ותינוקות, צוות עזר הכולל פיזיותרפיסטית, עובדת סוציאלית, רנטגנאית ורופאים מייעצים ממגוון תחומים ברפואת ילדים.
לידה של תינוק לפני השבוע ה-37 להריון מוגדרת על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) כלידת פג. לידה של תינוק שמשקלו נמוך מ-2,500 גרם, נובעת מפגות, מעיכוב גדילה תוך רחמי או משניהם יחד. לאחר הלידה מתרחשים בגוף התינוק תהליכים פיזיולוגים מרובים, המתאימים אותו לחיים שבסביבה חוץ-רחמית. מעבר זה דורש שינוי, שעיקרו - סיום אספקת הדם האימהית דרך הטבור ומעבר למחזור דם עצמאי של התינוק, תוך נשימה עצמונית של התינוק ושחלוף גזים (חמצן ודו תחמוצת הפחמן) בריאותיו. בנוסף, מערכת העיכול של התינוק הופכת לעצמאית והוא תלוי ביכולות הספיגה, התפקוד הכלייתי ופינוי הפסולת מגופו כדי לנקות רעלים, לנטרל רעלנים שנוצרים בגוף ולשמור על תפקוד אימונולוגי המגן מפני זיהומים. גם מערכת הלב וכלי הדם והמערכת האנדוקרינית (האחראית על הפרשת ההורמונים בגוף) משתנות בהתאם כדי לאפשר תפקוד עצמוני. כדי להפחית את סכנת הזיהומים אין כניסת מבקרים לפגייה, פרט להורי הפג.

מראה הפג

הדבר הבולט ביותר במראהו של הפג הוא גודלו. משקלו תלוי בשבוע ההריון שבו נולד. לפג עור דק עם שכבת שומן מעטה שדרכו ניתן לראות את כלי הדם, ולכן צבעו אדום. קל לראות את עצמותיו ולעתים נראים בעורו אזורים אדומים-כחלחלים שנגרמו מלחץ בלידה או מטיפולים שעבר במחלקה. עורו של הפג מכוסה לעתים בשיער רך, בעיקר בגב, בכתפיים, בזרועות ובמצח- שיער שנושר במשך הזמן. איבריו של הפג שלמים, אם כי בדרגת בשלות שונה. בפגים זכרים לעתים לא רואים אשכים בשק, ובבנות איבר המין נראה בולט, אך עם ההבשלה ייראו גם איברים אלו תקינים.

התנהגות הפג

התנהגותו של הפג שונה מזו של תינוק בשל שנולד במועד. לעתים הוא פחות ערני, וכאשר נוגעים בו הוא קופץ ורועד. הפג מרגיש ומודע לסביבתו ולכן חשובים המגע והליטוף שיקבל מהוריו. הפג רואה מטווח קצר ובעיקר צורות בצבעי שחור-לבן. הפג שומע ומכיר את קול הוריו עוד מהרחם, ולכן חשוב לדבר אליו גם בהיותו מחובר למכשירים, חוטים, צינורות הזנה ועוד.

תזונת הפג

לפג שנולד עד גיל הריון של 34 שבועות אין תיאום בין רפלקס המציצה, הבליעה והנשימה, ולכן מקבלים את תזונתם דרך צינור המוכנס לקיבה (זונדה). לעתים, עד שמגיעים פגים קטנים ליכולת אכילה מלאה דרך הפה (או שעקב מחלות פגות אינם אוכלים דרך הפה) הם מקבלים את מזונם דרך הווריד. כאשר פג מגיע לגיל מתוקן של 34 שבועות מנסים להאכילו דרך הפה. בהתחלה ימצוץ הפג לאט, אך עם גדילתו תתחזק המציצה ותהיה יעילה יותר. תהליך זה הוא אטי ודורש סבלנות. חלב אם הוא המזון המתאים ביותר לתינוקות- בשלים ופגים. חלב של אם שתינוקה נולד טרם המועד, שונה בהרכבו מחלב אם לתינוק שנולד במועד. יתרונות חלב האם מרובים וכוללים הגנה חיסונית משופרת, הרכב תזונתי ייחודי וגירוי מיטבי של המעי, תוך מתן יתרון פסיכולוגי- התפתחותי לאם ולתינוקה.

קורס החייאת תינוקות ופגים

כמה ימים לפני השחרור הביתה, יקבלו ההורים הדרכה על ידי אחות ופיזיותרפיסטית בנושא הטיפול בפג בבית. כמו כן, קיימת אפשרות להשתתפות בקורס החייאת תינוקות ופגים. הקורס יקנה להורים מיומנויות בסיסיות לאבחון מצבים הדורשים התערבות, ולטיפול החייאתי ראשוני בתינוק בבית.

מוצרט בפגיה של "ליס"

במחקר רציני ומבוסס שנערך בפגיה של "ליס" ופורסם בכתב העת היוקרתי ביותר של החברה האמריקאית לרפואת ילדים, נמצא כי בפגים שהאזינו למוזיקה של מוצרט, חלה האטה מובהקת בקצב המטבוליזם. האטה בקצב המטבוליזם = פחות שריפת אנרגיה = עלייה במשקל של הפגים. למחקר זה יכולות להיות השפעות רבות על קצב עליה במשקל של פגים וקיצור השהות בפגיה.

תפריט ניווט תחתון