תוכן עניינים

מאת: ד"ר יוסי הרטוב, מומחה במיילדות וגיניקולוגיה, מנהל הפעולות הפולשניות ביחידה לאולטרה- סאונד נשים ומיילדות, המרכז לבריאות האישה, ביה"ח "ליס" ליולדות

העידן הדיגיטלי הביא שינוי ברפואה על כל תחומיה. אם אנו מסתכלים על רפואה לפני 100 ואפילו 30 שנה – הרי ההתבוננות בהבדלים התהומיים מעלה על שפתותינו חיוך סלחני. נכון להיום, הרפואה שונה מהרפואה בעשור הקודם, ובטח ולבטח תהייה שונה לחלוטין בעוד 20-30 שנה. בעודי כותב את האני מאמין שלי, כולי תקווה שלא תתפסו אותי במילה, ולא תאשימו אותי בחוסר מקצועיות. אני מאמין שברפואה בכלל, ולבטח בתחום רפואת הנשים על כל זרועותיה בפרט, יהיו שינויים מרחיקי לכת בתחום הדיגיטלי, דבר שיביא אותנו להבנת גוף האדם באופן מהיר ומובן יותר. כבר היום חלו שינויים מרחיקי לכת. אם עד לפני שלושה עשורים לא היה מכשור לזיהוי מין העובר, כיום, ניתן לזהות את מין העובר בהדמיה תלת ממדית מבוססת אולטרה-סאונד. כל אישה וגבר מחייכים חיוך רחב כאשר הם רואים את המין של עוברם, כבר בשבוע ה-14-15 להריון.
עד לפני 30 שנה, התבצע דיקור מי השפיר ללא מכשור דיגיטלי מדויק, כיום מבוצעת תחת הדמיית אולטרה-סאונד המאפשרת ביצוע הבדיקה ביטחון גבוה באשר לאופיה ודיוקה, מבלי לפגוע ברחם האם או בעובר. מעקב ההריון, הפך עם השנים לחוויה נעימה, לפחות לרוב הנשים, ואם חלוף הזמן והתקדמות ההריון, יותר ויותר פרטים מדויקים נגלים לרופא וכמובן גם לאשה ההרה, ומהווים הקלה ותחושת שליטה בכל אשר קורה בשלבי ההריון לכל אחת באשר היא, כמובן אם מדובר על הריון תקין.

גם מעקב ההריון השתנה מקצה לקצה. לפני 10-20 שנה, מעקב ההריון התמקד בצוות הרפואי. כל אשה קיבלה ספרון שהיה כרטיס מעקב הריון. את ההמלצות וההפניות לבדיקות שכללו בדיקות אולטרהסאונד ובדיקות מעבדה קיבלה מהרופא והאחות המטפלים. לאחר ביצוע הבדיקות – האשה הייתה תלויה בצוות הרפואי לקבלת התשובות ופענוחן. מאגרי המידע הנגישים לקהל הרחב היו מצומצמים וגם לצוות הרפואי היה קשה טכנית להגיע למאגרי מידע על מנת להתעדכן בחידושים, ובעיות נדירות. איסוף המידע היה בכנסים, ההשתלמויות וספריות בתי החולים והאוניברסיטאות. נכון להיום – הכל השתנה. אנו נמצאים במקום אחר לחלוטין. הרופאים והצוות הרפואי יכולים לקבל מידע כללי ועדכונים במחשב האישי או המרפאתי.

ומה עם מעקב ההריון?

מעקב ההריון השתנה לחלוטין. כיום המעקב ממוחשב. כל המידע, תשובות הבדיקות והבדיקות הנדרשות בעתיד מוזן לכרטיס האלקטרוני. תשובות המעבדה מגיעות לרופא, אך במקביל כל אשה הרה מקבלת את התשובות למחשב האישי שלה ישירות מהמעבדה. היא רואה לבד אם התשובות תקינות או לא ובמקרה של תשובה לא תקינה – מיד מחפשת במאגרי המידע הנגישים לכולם מה משמעות התשובות. יש לעיתים בעיה גם עם מהלך כזה. לעיתים קרובות המטופלות לא יודעות לפרש כראוי את התוצאות. לעיתים מאגרי המידע, שמכילים חומר רב אשר מצריך פרשנות מקצועית מוביל את האשה לפרוש לא נכון, ואף מלחיץ ומטריד. 
כל אשה יכולה לדעת היום על ידי חיפוש באינטרנט מה הבדיקות שהיא צריכה לעשות, היא קוראת חוות דעת על רופאים שונים המבצעים בדיקות שונות כמו בדיקות אולטרהסאונד ובדיקות אחרות ולא תלויה אך ורק ברופא המטפל. לעיתים נתקלים גם נשים המבצעות את הבדיקות וחוזרות לרופא עם תוצאות עוד לפני שהרופא ממליץ עליהן.
לרופא נוח יותר לנהל רשומות רפואיות, לקבל תשובות מעבדה ולחפש עדכונים רפואיים באינטרנט. יעוץ עם רופאים אחרים, אפילו מעבר לים, יכול להתבצע היום בעזרת האינטרנט, באופן מיידי, זמין וללא המתנה. מאידך – לעיתים זו בעיה, כאשר מטופלת קראה על בעיה נדירה באינטרנט, סרקה את המאמרים האחרונים בנושא ומגיעה למרפאה כשהיא יותר מעודכנת מהרופא המטפל.

אז מה אנחנו יכולים להציע?

וכל מה שנותר לי הוא לאחל לכן היריון נעים ולידה שתעבור בקלות ובמזל טוב.

תפריט ניווט תחתון