תוכן עניינים

יתרונות ההנקה ידועים זה מכבר: היא מביאה להפחתת זיהומים ומחלות, מסייעת לגדילה התקינה של התינוק, ותורמת להפחתה בתמותת תינוקות כתוצאה מ"מוות בעריסה". ובכן, שימו לב: מחקר חדש קובע שהנקה לאורך זמן משפרת, לא רק את רמת האינטליגנציה, אלא גם את רמת ההשתכרות העתידית של היונק, בבגרותו.
מחקר מ-2015 קובע: להנקה יש גם יתרונות ארוכי טווח. המחקר, שפורסם בכתב העת המוביל לנצט (Lancet), התייחס ל- 3,493 תינוקות שנולדו בברזיל,  ובדק  האם ינקו חלב אם ועד איזה גיל. לאחר כ-30 שנה, שבו החוקרים ובדקו את רמת ה- IQ של הבוגרים, את רמת השכלתם והכנסתם, תוך ניקוי משתנים מתערבים, שהיו עלולים להטות את התוצאות, כגון: רמה סוציו-אקונומית גבוהה, גיל האם והשכלת ההורים.


יותר הנקה – יותר IQ

תוצאות המחקר הצביעו על כך שהנקה משפרת את רמת האינטליגנציה עד גיל 30, ומשפיעה על רמת ההשכלה ועל יכולת ההשתכרות. ככל שמשך ההנקה היה ארוך יותר (עד 12 חודשים) - כך הייתה ההשפעה רבה יותר: בהשוואה לתינוקות שינקו פחות מחודש, לתינוקות שינקו 12 חודשים, היו בממוצע בבגרותם כ- 4 נקודות  IQ נוספות, עוד 0.9 שנות השכלה, והם הרוויחו בממוצע 104$ דולר יותר לחודש. לטענת החוקרים, המנגנון שאחראי על ההשפעה החיובית של חלב אם על האינטליגנציה, הוא ככל הנראה חומצות שומן ארוכות שרשרת רוויה (DHAs) שקיימות בחלב האם, החיוניות להתפתחות המוח.


יותר הנקה – יותר יתרונות ארוכי טווח

פרופ' דרור מנדל, מנהל מחלקת פגים וילודים ומנהל ביה"ח לילדים דנה דואק, מגיב על המחקר באומרו: "זהו מחקר נוסף בשורה של אלפי מחקרים, המתארים את ההשפעה המיטיבה של חלב אם והנקה על בריאות התינוק, בנוסף ליתרונות הקשורים לבריאות האם והסביבה. מסתבר כי יתרונות ההנקה ומתן חלב אם, אינם מיוחסים אך ורק לתקופת הינקות, אלא הם בעלי השפעות לטווח הארוך. נושא ההנקה בטווח הארוך הוא נושא חדש שנחקר בשנים האחרונות, גם בבית החולים שלנו". לדבריו, ידוע כי בהנקה ממושכת, לא זו בלבד שחלב האם מכיל מרכיבי תזונה עשירים, בדומה לחלב אם מתקופת ההנקה המוקדמת, אלא שכמות השומן והאנרגיה אף גדולה יותר, כפי שעלה ממחקר שנערך בביה"ח ליס. "אנו נמשיך לחקור נושא מרתק זה בשנים הקרובות", אמר, "על מנת לשפוך אור נוסף על יתרונות ההנקה המרובים הידועים עד כה".

המלצות לתזונת תינוקות עד גיל שנה

המלצות ארגון רופאי הילדים האמריקאי ומשרד הבריאות בישראל הן:

  • הנקה מלאה של התינוק עד גיל חצי שנה, ללא צורך במתן תוספות של מים או נוזלים
  • לאחר גיל חצי שנה - מומלצת הנקה משולבת עם מזונות נוספים, על מנת לספק את הצרכים התזונתיים של התינוק, עד לגיל שנה ויותר

תפריט ניווט תחתון