תוכן עניינים


פעילות גופנית גורמת להרגשה טובה ולהפחתת עייפות, ובטווחים ארוכים גם מורידה כולסטרול, מונעת ירידה בצפיפות העצם ומונעת תחלואה קרדיווסקולארית. במילים אחרות: פעילות גופנית גורמת להאטה בתחלואה ובהזדקנות. נשאלת השאלה, האם ניתן להוכיח ברמת התאים, כלומר ברמה מיקרוסקופית מולקולארית, שפעילות גופנית אכן מונעת הזדקנות. 

חוקרים קנדיים ואמריקאים ניסו לענות על שאלה זו. הם ערכו השוואה בין קבוצת עכברים, שרצה במשך חמישה חודשים שלוש פעמים בשבוע בגלגל – שהוא המכשיר המקביל להליכון – לבין קבוצת עכברים, שלא ביצעה שום פעילות גופנית. העכברים הספורטיביים נראו צעירים ובריאים יותר, בהשוואה לעכברים שלא ביצעו פעילות גופנית. אך גם בתאים שנלקחו מגופם נמצאו פחות מוטציות בגנים מיטוכונדריאליים – מדד להזדקנות איטית. לדברי החוקרים, ממצאים אלה מוכיחים, כי פעילות גופנית גורמת להרגשה טוב סובייקטיבית, אך גם לעיכוב ההזדקנות ברמה המולקולארית, כלומר - אובייקטיבית. צוות החוקרים מאמין, כי אימוני כושר וסיבולת הם מעיין הנעורים האמיתי. 

לדברי ד"ר דן ג'וסטו, המחקר הנוכחי אמנם לא התמקד בעכברים קשישים, אך סביר להניח שגם בקשישים פעילות גופנית מאטה הזדקנות ברמה המולקולארית, שכן מחקרים רבים כבר מראים, שפעילות גופנית מפחיתה עייפות, מאטה ירידה בצפיפות העצם ומונעת נפילות בגיל השלישי.


מקור:
Sefdar et al. Endurance exercise rescues progeroid aging and induces systemic mitochondrial rejuvenation in mtDNA mutator mice. PNAS 2011.

תפריט ניווט תחתון