תוכן עניינים

מאת:  אורלי וקסלר ינאי

 

פעילות גופנית סדירה היא אחת הדרכים הטובות ביותר לשמירה על הבריאות וגם מי שלא עסק בפעילות גופנית כל חייו, מומלץ לו להתחיל ולהיות פעיל גם עם הגיעו לגיל מבוגר. פעילות גופנית סדירה מסייעת למנוע או לצמצם בעיות בריאותיות שעלולות להתפתח בגילאים אלה ולשפר את התפקוד. ניתן להתאים את הפעילות הגופנית כך שתהיה בטוחה גם עבור אנשים עם מחלה כרונית או מוגבלות. גם פעילות מועטה עדיפה על העדר פעילות והתועלת הבריאותית גדלה ככל שנגביר אותה.


יתרונות והמלצות לפעילות גופנית

כל שינוי באורח החיים הוא בעל השפעה על הבריאות ועיקר התרומה מתקיימת דוקא באוכלוסיה בגיל המבוגר, מעל גיל 65. 

ההמלצה היא לגוון בפעילות הגופנית ולשלב את ארבעת סוגי התרגול הבאים:
תרגול אירובי שמשמעו בניית סיבולת לב-ריאה, בניית כוח שרירים, אימון יציבות ושיווי משקל, גמישות 

היתרונות הבריאותיים של פעילות גופנית סדירה מוכרים:
• שיפור תפקוד מערכות הלב וכלי הדם ומערכת הנשימה
• סיוע באיזון לחץ הדם והפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, לאירועים מוחיים ולמחלות נוספות
• שיפור גמישות המפרקים והתנועתיות
• חיזוק השרירים וחיזוק העצמות
• שיפור הקואורדינציה ושיווי המשקל
• שיפור בטיחות ההליכה וצמצום הסיכון לנפילות
• שיפור מצב הרוח (הפחתת תחושת דיכאון), שיפור יכולת הריכוז ומתן תחושה כללית טובה
• הגנה על המוח מפני ירידה קוגניטיבית קלה בזיקנה
• שיפור יכולת התפקוד בחיי היומיום: פעילות גופנית מאפשרת לשרירים להתחזק כדי לשמור על שגרת חיים פעילה ועצמאית

כושר בגיל השלישי

 

טיפים להתמדה בפעילות הגופנית:

1. כדאי לבחור פעילות מענינת, מאתגרת, בטוחה ונגישה
2. מומלץ להתחיל בהדרגה, להעלות את הקצב/ תדירות בהדרגה ולעקוב אחר ההתקדמות באמצעות "יומן אימונים" שיעזור להעריך את השיפור ולחזק את המוטיבציה.
3. רצוי לבחור מסגרת פעילות נוחה וזמינה אשר תאפשר התמדה
4. רצוי להקצות זמן לכל סוג פעילות במהלך השבוע
5. להתאמן עם חברים ו/או במסגרת קבוצתית
6. להצטייד בלבוש מתאים לפעילות
7. לשתות במהלך הפעילות ואחריה למניעת התייבשות
8. להמנע מאימון במצבי מזג אויר קיצוניים ומיד לאחר סיום ארוחה
9. גם אם אין פנאי לבצע אימון שלם, גם אימון חלקי יתרום לבריאות

מי שרוצה להתחיל בפעילות גופנית, מומלץ כי יתייעץ עם גורמים מקצועיים כמו פיזיותרפיסט, שהוא מומחה לתנועה ותפקוד ופעילות גופנית. ביכולתו של הפיזיותרפיסט לתרום לשימור הניידות והעצמאות של כל אחד.

הכותבת, גב' אורלי וקסלר ינאי מנהלת המכון לפיזיותרפיה, המרכז הרפואי תל אביב

תפריט ניווט תחתון