תוכן עניינים

הפתרון שיאפשר לכם להפסיק לספור כבשים 

חרדה, מתח, התרגשות... כל אלו יכולים לגרום מדי פעם לכל אחד לקושי להירדם או להפריע לשינה טובה.

לרוב, הפרעת השינה חולפת עם פתרון הבעיה שהטרידה אותנו ואפשר לחזור ״לישון כרגיל״. אבל, לפעמים, הבעיה ממשיכה ומטרידה מדי לילה והפרעת השינה הופכת לבעיה קבועה – אינסומניה.  

אינסומניה כרונית משפיעה רבות על איכות החיים, גורמת לתחושת עייפות נגררת, חוסר ריכוז ואנרגיות במהלך היום מצד אחד ומהצד השני מאבק לישון, או להישאר בשינה במיטה בלילה.

 

כשהרצון לישון הופך למאבק  

ל׳ סבלה שנים רבות מנדודי שינה. היא קיבלה תרופות שונות לאורך השנים מרופא המשפחה שלפעמים שיפרו את השינה לתקופה מסוימת אך עם הזמן השפעתם פחתה או שהן גרמו לה לתופעות לוואי לא נעימות כגון בחילות וסחרחורת. שינה הפכה מאבק בשבילה והמיטה – לזירה. לאחר שהופנתה לבדיקות שונות ששללו בעיה כגון דום נשימה בשינה והפרעות שינה אחרות, הופנתה ל' בעצת רופאת השינה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי  CBT-I, אשר הוכח כיעיל בטיפול בנדודי שינה.  

במפגשי הטיפול ל׳ למדה על התהליכים שהגוף זקוק להם על מנת לישון, מילאה יומני שינה והבינה בפעם הראשונה לאחר שנים, מהם ההרגלים שפוגמים באיכות השינה שלה.

סוף סוף היא הצליחה להירדם ולהחזיק מספר שעות רצופות של שינה – מה שנראה לה בעבר שלא יקרה יותר לעולם.  

ד״ר דניאל וסרמן-ברקוביץ, נוירולוגית בכירה ומומחית ברפואת שינה ממרפאת השינה באיכילוב מסבירה: "אנחנו צוברים במהלך החיים הרגלים "מגונים" רבים בנוגע לשינה. כפי שמלמדים תינוקות לישון לאחר שנולדים, לעיתים צריך ״ללמד מחדש״ את המוח הבוגר כיצד לישון שינה טובה ורציפה.

CBT-I לטיפול באינסומניה

תהליך CBT-I  ,Cognitive behavioural therapy לטיפול באינסומניה הוא תהליך קצר ומרוכז במהלכו זוכים להבין את העקרונות מאחורי הפיזיולוגיה של השינה, לחקור ולהבין את הרגלי השינה שלנו ולרכוש שיטות שיעזרו לשפר את הרגלי השינה ולהילחם בנדודי השינה. התהליך דורש מאמץ והשקעה, בדיוק כמו תכנית תזונתית שמטרתה להקנות הרגלי תזונה בריאים וטובים ולוותר על חלק מההרגלים הרעים, כך תכנית ה-CBT-I מקנה הרגלי שינה טובים. המטופל לומד לזהות מחשבות שליליות ודאגות אשר משאירות אותו ער וכן התנהגויות אשר משאירות אותו ער כגון שינה באור, שתיית קפאין לפני השינה, שימוש מוגזם במסכים לפני השינה.  

תכנית CBT-I בבי"ח איכילוב כוללת מפגשים שבועיים במשך חמישה שבועות, בקבוצות של כ- 5 משתתפים (יותר מחמישה במקרים חריגים). כל מפגש נמשך בין שעה לשעתיים על מנת לאפשר ״זמן אישי״ לכל אחד מהמשתתפים. המידע המועבר אמנם עובר לכל הקבוצה, אך אין חובה לשתף מידע אישי בין המשתתפים.  

השיטות המועברות בשיטת טיפול קוגניטיבי התנהגותי מכוונות לעזור למשתתפים להירדם ולהפחית יקיצות. כמו כן לעזור להרגעות נפשית ופיזית.

ניתן להתחיל כבר מהשבוע הראשון ליישם שיטות הנלמדות במקביל לניהול יומן שינה לאורך התוכנית לצורך מעקב אחר התקדמות וקשיים. המטרה היא למצוא את התוכנית המותאמת אישית לכל משתתף.  

מי מתאים להשתתף בתכנית CBT-I? 

מטופלים מבוגרים שנבדקו ע״י רופא/ת שינה ונשללו הפרעות שינה אחרות, הופנו ואושרו ע״י רופאות המרכז לרפואת שינה באיכילוב.

תפריט ניווט תחתון