תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מערכת חדשה לרישומים אלקטרופיזיולוגיים של תפקודי מערכת הראייה הוכנסה לאחרונה לשימוש במחלקת עיניים במרכז הרפואי תל-אביב. המערכת משמשת כלי דיאגנוסטי עבור רופאי עיניים, נוירולוגים, נוירוכירורגים ורופאים תעסוקתיים, ומספקת להם מידע אובייקטיבי על תפקודי מערכת הראייה של הנבדק.

המערכת מבוססת על העיקרון כי כל מערכת חישה בגוף האדם, לרבות מערכת הראייה, פועלות להתמרת הגירוי הפיסיקלי לפעילות חשמלית המועברת למוח לשם עיבוד ותפיסה. במערכת הראייה, הגירוי הפיסיקלי הינו אור, המתורגם לפעילות חשמלית ע"י הפוטורצפטורים שהינם חיישנים מיוחדים לביצוע מטלה זו ומצויים ברשתית העין. האותות החשמליים מעובדים חלקית ברשתית, ומועברים למוח באמצעות עצבי הראייה לשם עיבוד ותרגום לתמונה. כל פגם במסלול זה - ברשתית, בעצבי הראייה או בקורטקס הראייתי - יתבטא בפגם בתפקודי הראייה. כשם שאנו יודעים למדוד את תפקוד הלב דרך האלקטרוקרדיוגרם (ECG) ותפקוד המוח דרך האלקטרואנצפלוגרם (EEG), אנו יכולים להעריך את תפקודי הרשתית, עצבי הראייה והקורטקס הראייתי באמצעות סדרה של מדידות חשמליות. ניצול נכון של תצורת גירויי האור בתנאי מדידה מבוקרים מאפשר לנו להעריך את יכולת הראייה באור יום ובחשיכה, את תפקוד העצב ואת חדות הראייה.

היתרון הגדול של המערכות האלקטרופיזיולוגיות טמון ביכולת לקבל מידע אובייקטיבי על תפקודי מערכת הראיה, באופן שאינו תלוי בדיווח סובייקטיבי של המטופל כנהוג במדידת חדות ראייה ושדה ראייה.

מערך הבדיקות כולל שתי מדידות עיקריות:
1. אלקטרורטינוגרם (ERG ) - התגובה החשמלית של הרשתית לגירוי אור
2. פוטנציאל מעורר מוחי (VEP), בדיקה המשקפת את המידע החשמלי המגיע מן הרשתית לקורטקס הראייתי.


רישום האלקטרורטינוגרם נעשה באמצעות אלקטרודת קרנית המונחת על העין כמו עדשת מגע. הבזקי אור משמשים להערכה כללית של תפקוד הרשתית כולה. הבדיקה משמשת בעיקר לאבחון מחלות תורשתיות הגורמות לניוון הרשתית, תלונות על ראיית לילה לקויה, הערכת תפקוד הרשתית לפני ניתוחי רשתית מורכבים ועוד. גירויי אור מהבהבים בקצב גבוה המפוזרים על פני שדה הראייה משמשים למדידות אלקטרורטינוגרם מולטי-פוקלי (MULTIFOCAL ERG). באמצעות בדיקה זו ניתן למפות חשמלית את הרשתית, ולמקם פגמים מקומיים ברשתית הגורמים לירידה בראייה, כגון פגיעה ממוקדת באזור המקולה האופיינית לניוון מקולרי מולד או לניוון מקולרי תלוי גיל, פגיעה בשדה הראיה במקרים של גלאוקומה וכן פגיעות הנגרמות מנזקי שימוש ממושך בתרופות מסוימות.

רישום הפוטנציאל המעורר המוחי (VEP), נעשה באמצעות אלקטרודות המוצמדות לקרקפת באזור הקורטקס הראייתי ומשמש להערכת איכות המידע הזורם מהעיניים למוח. הערכה כללית של תפקוד הרשתית ועצבי הראייה נעשית באמצעות הבזקי אור. כדי לבדוק את תפקוד הרשתית המרכזית, בעיקר אזור הפוביאה ותפקוד עצבי הראיה, נעשה שימוש בגירוי צורני הדומה ללוח שחמט ומורכב ממשבצות שחור/לבן המתחלפות ביניהן ומשתנות בגודלן. תבנית הפוטנציאל המעורר המוחי בתגובה לדפוס המוצג לעין, מאפשרת להעריך באופן אובייקטיבי את חדות הראייה של המטופל.

בעתיד תוכנס גם מדידה של פוטנציאל מעורר מוחי מולטי-פוקלי, שתאפשר לבצע מיפוי של תרומת אזורים שונים ברשתית לפעילות החשמלית במוח. בדיקה זו יעילה מאוד לזיהוי פגמים מקומיים בשדה הראייה וצפויה להיות לעזר רב לנוירו-אופטלמולגים ולמומחים בגלאוקומה.

השימוש העיקרי במערכת הבדיקות האלקטרופיזיולוגיות הוא בשלב ראשון במתן שרות לרופאי עיניים בבתי חולים ובקהילה, לצורך אבחון מטופלים המתלוננים על ירידה בראייה, לאחר שבדיקות במרפאת עיניים לא סיפקו אינדיקציה לפגיעה שעשויה להסביר תפקוד לקוי. ייבדקו גם מטופלים עם חשד למחלות תורשתיות של מערכת הראייה, ומטופלים המועמדים לניתוחים מורכבים להערכת תפקוד מערכת הראיה בשאלה האם לנתח.

בשלב מאוחר יותר, המערכות ישמשו גם למחקר קליני לבחינת יעילותן של תרופות חדשות לטיפול במחלות מערכת הראייה, כמו תרופות לטיפול בניוון מקולרי תלוי גיל. מעקב אחר המשתתפים במחקר נעשה כיום באמצעים סובייקטיבים (חדות ראייה, שדה ראייה) ואוביקטיביים (אנגיוגרפיה ו-OCT). הבדיקות האלקטרופיזיולוגיות של רישומי אלקטרורטינוגרם מולטי-פוקלי ופוטנציאל מעורר מוחי יאפשרו לקבל מידע אובייקטיבי על תפקוד המקולה ועל חדות הראיה של המטופל.


המכשור, מתוצרת חברת דיאגנוסיס האמריקאית, פועל במסגרת השירות לאלקטרופיזיולוגיה של הראייה. השירות נמצא תחת ניהולה הרפואי של ד"ר הדס נוימן, רופאת עיניים בכירה ביחידה למחלות של הרשתית והזגוגית ומומחית בגידולים תוך עיניים. פרופ' אדו פרלמן, מומחה עולמי בתחום האלקטרופיזיולוגיה של הראייה משמש יועץ בכיר ושותף בניהול היחידה. בעבר כיהן פרופ' פרלמן כדיקן הפקולטה לרפואה של הטכניון.

תפריט ניווט תחתון