תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

הכבד הוא אבר חיוני ברום הבטן מימין; כשמו כן הוא - האבר הגדול והכבד ביותר בגוף האדם. לכבד תפקידים חיוניים רבים: הפרשת מלחי מרה ההכרחיים לעיכול תקין של שומנים, ייצור חלבונים, פירוק של רעלנים שונים, שמירה על איזון ברמות הסוכר בדם ועוד. פגיעה משמעותית בכבד יכולה לשבש את תפקודו עם פגיעה נלווית בתהליכים אלו, ובמקרי קיצון אף להוביל לסכנת חיים.


מהי מחלת כבד?

מחלת כבד לרוב תתבטא בתסמינים כגון צהבת, נטייה לגרד מוגבר, שינוי בצבע היציאות, או לחילופין בתסמינים לא ספציפיים של חולשה, עייפות או כאב בטן עמום. במקרים רבים עולה החשד למחלת כבד באופן אקראי- כאשר מתגלים תפקודי כבד מוגברים בבדיקות דם שבוצעו מסיבות אחרות לגמרי.  במידה ומדובר בעלייה משמעותית או ממושכת באנזימי הכבד, יש לוודא כי לא מדובר במחלת כבד כרונית.  אנו ממליצים ראשית להתייעץ עם רופא הילדים לגבי מידת חומרת ההפרעה והצורך בייעוץ הפטולוגי (מרפאת כבד) נוסף.

הסיבות להתפתחות מחלת כבד הינן רבות ומגוונות וכוללות בין השאר:  מומים מולדים; מחלות זיהומיות - וירוסים שגרתיים כגון CMV או EBV המוכרים כווירוסים שגורמים ל"מחלת הנשיקה" או הפטיטיס (סוג A,B,C) ועוד; מחלות מטבוליות עם פגיעה נלווית בכבד; מחלות אוטו-אימוניות (בהן הגוף "מתבלבל" ותוקף את עצמו) ואף גידולים.

סיטואציה ייחודית היא הופעת צהבת בתינוקות צעירים.  בעוד שברוב המקרים הצהבת הינה קלה וחולפת מעצמה ללא צורך בהתערבות, צהבת ממושכת בילוד - דורשת בירור יותר מקיף, שכן במקרים מסוימים היא עלולה להצביע על מחלה משמעותית כגון: זיהום תוך-רחמי, בעיות אנטומיות מולדות של הכבד ודרכי המרה, מחלה של חסימת דרכי מרה או מחלת כבד הקשורה להפרעות מטבוליות (חילוף החומרים בגוף) מולדות.

 

אבחון מחלת כבד

במסגרת בירור למחלת כבד, חשיבות רבה לשיחה פנים מול פנים עם הרופא שישאל לגבי תסמינים ספציפיים, ההיסטוריה הרפואית של הילד והיסטוריה רפואית משפחתית רלוונטית וכד'. בנוסף - קיימת חשיבות רבה לבדיקה גופנית.  מעבר לאמצעים פשוטים אך חשובים אלו - לעיתים קרובות יש צורך בבדיקות עזר כגון בדיקות דם, בדיקות הדמיה (אולטראסאונד, MRI), ובמידת הצורך ביופסיית כבד. 

בילדים עם מחלת כבד כרונית נדרש מעקב מתמשך, לעיתים במשך שנים ולעיתים אף לכל החיים.  המעקב כולל ניטור קפדני של מצב הכבד העדכני והערכת תפקודו, מניעת סיבוכים, טיפול ספציפי למחלת הכבד המאובחנת במידה וקיים, המלצה על דיאטה מותאמת, והמלצות כלליות לאורח חיים בריא.

טיפול במחלת כבד

הטיפול במחלת כבד אינו אחיד, ותלוי כמובן באבחנה הספציפית. במחלות מסוימות ניתן לטפל ע"י תרופות, ואילו מחלות אחרות ניתנות לריפוי רק ע"י ניתוח. עם זאת, גם כיום לא לכל מחלות הכבד יש פתרון טיפולי יעיל. במקרים מסוימים, למרות מאמצים לרפא או להאט את מהלך המחלה, מחלת הכבד מתקדמת עד כדי הרס הכבד. במקרים אלו לעיתים יש צורך בהשתלת כבד. השתלת איברים היא תמיד ברירת מחדל ונעשית כאשר כשלו נסיונות טיפוליים אחרים. ליחידת הכבד במרכז הרפואי תל אביב ישנם קשרים טובים עם מרכזי השתלות בארץ ובחו"ל, ובמידת הצורך אנו דואגים ליצירת הקשר הראשוני עם המרכז להשתלות, ולליווי המטופל לאורך כל התהליך משלב ההכנה להשתלה ועד לניתוח עצמו. 
השתלת כבד אינה סוף פסוק, אלא תחילתה של דרך ארוכה להחלמה. במסגרת יחידת הכבד שבמכון הגסטרואנטרולוגי, אנו מלווים גם ילדים לאחר ניתוח השתלת כבד, תוך ניטור מצבו ותפקודו של הכבד המושתל, מעקב אחר הטיפול התרופתי הנדרש, מניעת סיבוכים והענקת תמיכה ע"י צוות רב-מערכתי עד לחזרה לשגרה.

תפריט ניווט תחתון