תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

סוגי הנגיפים

נגיפים התוקפים את הכבד, נקראים נגיפי הפטיטיס והם מהגורמים השכיחים כיום למחלות כבד, הן חריפות והן כרוניות.

כיום ידועים 5 סוגים עיקריים של נגיפי הפטיטיס - A-E: הפטיטיס A והפטיטיס E גורמים למחלה חריפה בלבד והמועברים בדרך-כלל על-ידי מזון או מים מזוהמים, בתנאי סניטציה ירודים.

לעומתם, נגיפי הפטיטיס B והפטיטיס C, גורמים הן למחלה חריפה והן למחלה כרונית. נגיפים אלה מועברים על ידי דם ומוצריו, על ידי יחסי מין בלתי מוגנים (B), ובמהלך שימוש בסמים בהזרקה.

נגיף נוסף, ההפטיטיס D (דלתא), יכול להדביק רק חולה שכבר נגוע בהפטיטיס B, והוא אחד הגורמים להחמרת מחלת הכבד, בחולים עם הפטיטיס B.

בעבודה ביחידת הכבד, אנו נתקלים בעיקר בחולים נשאים כרוניים של הפטיטיס B או C, שלהם סכנה משמעותית להתפתחות של מחלת כבד כרונית, העלולה להידרדר לשחמת הכבד על סיבוכיה, ואף לגרום לסרטן הכבד.

טיפול יעיל ומוקדם בנגיף, יכול להאט את קצב מחלת הכבד, ואף לרפאה לחלוטין בתנאים מסוימים, ועל כן יש חשיבות גדולה באיתור אנשים שהנם נשאים של הנגיף.

בחלק גדול מהנשאים, המחלה בשלבים הראשונים היא ללא סימנים, ולכן הם אינם יודעים כלל על קיומה.

נשאות לנגיפי ההפטיטיס B ו-C יכולה להיות מאובחנת על ידי בדיקת דם המאתרת נוגדנים לנגיף, ו\או את המטען הגנטי של הנגיף בדם החולה. בדיקה שכזו, מבוצעת בשגרה במנות דם נתרמות כדי למנוע העברה נגיפית דרך מנות הדם.


טיפול

הטיפול בחולי הפטיטיס B כולל בדרך כלל תרופות הניתנות דרך הפה, שמנגנון פעולתן הינו עיכוב האנזים שאחראי על התרבות הנגיף.

לתרופות אלו מעט מאוד תופעות לוואי, והן ניתנות לתקופה ארוכה ולעיתים אף למשך כל חיי המטופל. לחולים מתאימים, ניתן טיפול בזריקה למשך זמן מוגבל.

כיום, אין בידנו טיפול היכול להוביל להכחדה מלאה של נגיף הפטיטיס B.

תרופות

התרופות להפטיטיס C, כוללות תרופה הניתנת בזריקה אחת לשבוע וכדורים הניתנים דרך הפה. משך הטיפול הניתן הנו בין חצי שנה לשנה ברוב המקרים. לתרופות אלה תופעות לוואי רבות ומגוונות המשפיעות במקרים רבים באופן משמעותי על שגרת יומם של החולים המטופלים. לאחרונה, התבשרנו על תרופות חדשות שפותחו עם יעילות מוגברת בעיכוב נגיף ההפטיטיס C, ואנו מצפים כי חולים רבים שלא הגיבו לתרופות הקיימות היום ייהנו מהתרופות החדשות ויוכלו להבריא לחלוטין מהנגיף בעזרתן.

האסטרטגיה היעילה ביותר למלחמה בנגיפי ההפטיטיס, הינה המניעה. כדי להישמר מהדבקה בהפטיטיס B או C, יש להימנע מיחסי מין לא מוגנים, וכמובן להימנע ממגע עם דם ומוצריו (מחטים לא סטריליות, טיפול בדם או מוצריו ללא כפפות ובאופן רשלני).

בנוסף, בעוד שלנגיף ההפטיטיס C לא קיים חיסון, לנגיף ההפטיטיס B קיים חיסון יעיל ביותר, שהינו חלק מתוכנית החיסונים השגרתית הניתנת לכל ילד, ואשר מעניק הגנה מעולה מפני הדבקה בהפטיטיס B.

תפריט ניווט תחתון