תוכן עניינים

יובל בן ה-7 מסתדר מצוין בכיתה. אבל בבית, הוא מתקשה לענות על שיעורי הבית וגם ממעט לשחק עם חברים. ד"ר יעל לייטנר, מנהלת היחידה להתפתחות הילד, ביה"ח "דנה-דואק" לילדים, על הקשר בין לקויות למידה וקשיים חברתיים אצל ילדים ובני נוער, ועל החשיבות של אבחון מוקדם.


לקויות למידה: קשיים בלתי צפויים אך משמעותיים

לקויות למידה הן הפרעות נוירו התפתחותיות, שהסימנים הראשונים שלהן מופיעים כבר בגיל הגן, אך הן הופכות למשמעותיות בגיל בית הספר. הלקוחות המוכרות מתמקדות בתחומים ספציפיים, כגון: קריאה (דיסלקציה) כתיבה וכתיב (דיסגרפיה), חשבון בסיסי (דיסקלקוליה), וגם בתחומים כמו  שפה זרה, קשב, זיכרון וכד'. לקויות הלמידה מתאפיינות בקשיים בלתי צפויים ביחס לגילו של הילד, להשכלתו, לרמתו האינטלקטואלית ולביצועיו בתחומי חיים אחרים.

הפרעות קשב וריכוז הן לא לקויות למידה
לעתים קרובות ניתן למצוא שילוב של לקות למידה יחד עם הפרעת קשב וריכוז, אולם אלו הן שתי אבחנות נפרדות. הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה הפוגעת ביכולת הריכוז וההקשבה, ולעתים גם בתנועתיות, והיא מובילה לאי שקט ולנטייה להתנהגויות ותגובות פזיזות. ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מאופיינים בהתנהגות אימפולסיבית ויש להם קושי לווסת את התנועתיות שלהם. לא אחת הם מתישים את סביבתם, ומובילים ל רגשות שליליים וכעס. לעומתם, ילדים עם "תת פעילות", אפשר לקרוא להם "הילדים החולמניים", עלולים למצוא את עצמם בשולי החברה, משום שהם מתקשים ליזום קשרים ונוטים להתנתק מהסיטואציה החברתית. מחקרים מהתקופה האחרונים מראים, שלילדים אלה יש גם קשיים בסיסיים בתובנה חברתית, הדומים במידת מה לקשיים שחווים ילדים בספקטרום האוטיסטי. ילדים הסובלים משילוב של לקות למידה והפרעת קשב, מתקשים עוד יותר לייצר תקשורת חברתית טובה ויציבה.

לקויות למידה עלולות להוביל לקשיים חברתיים

ילדים בעלי לקויות למידה עלולים לחוש בפער ביכולתם לתפקד בלימודים כמו יתר בני גילם, כבר בשנים הראשונות בבית הספר. כתוצאה מכך הם מאבדים את הביטחון העצמי ואת מקומם בתוך קבוצת "השווים". כשם שהם מתקשים בתחומי הלימוד, כך הם מתקשים "ללמוד" התנהגויות חברתיות נכונות. חלקם מגלים קשיים בהבנת המסרים המילוליים, שחיוניים לניהול דו- שיח וליצירת קשר עם ילדים אחרים.


מהם קשיים חברתיים ומה הגורמים להם?

קושי חברתי בא לידי ביטוי ביכולת לקויה ליצור תקשורת ראשונית עם בני קבוצת הגיל, או עם אחרים, ובקושי לשמר את הקשר חברתי לאורך זמן.

יש מספר גורמים העלולים להוביל לקשיים חברתיים:

  • עיכובים התפתחותיים - משפיעים על היכולת ליצור קשרים חברתיים בקרב ילדים.
  • מחלות כרוניות - ובעיקר מחלות הפוגעות ביכולת התפקוד המוטורי והשפתי.
  • קשיי קשב וריכוז - יוצרים לעתים התנהגות אימפולסיבית, המעוררת רגשות שליליים וכעס מצד הסביבה.
  • לקויות למידה - מחקרים מראים שילדים עם לקויות למידה מתקשים לרכוש חברים ומבלים יותר שעות פנאי לבדם.
  • הפרעות חרדה - ילדים הסובלים  מחרדה או ביישנות קיצונית, עלולים לגלות גם "חרדה חברתית".
  • שונות חברתית או תרבותית - עלולה לבוא לידי ביטוי בתובנות שונות על התנהגות חברתית "נאותה" ולנתק את התקשורת עם בני אותו גיל מקבוצה תרבותית אחרת.
  • חוסרים ב"מודל המשפחתי" - חסר חברתי אצל ההורים עלול לפגום ביכולתו של הילד ללמוד מיומנויות חברתיות, מתוך חיקוי של ההורים.
  • מצבי מעבר או משברים רגשיים - גירושין, פטירת קרוב משפחה, מעבר דירה או בית ספר, עלולים לפגום ביכולת ליצור קשרים חברתיים חדשים או לשמור על קשרים קיימים.

אבחון מוקדם משפר את המצב

יש חשיבות רבה לאבחון מוקדם של בעיה בתפקוד החברתי או הלימודי, כדי להתאים לילד את הטיפול הנכון ולהדריך את ההורים. ככל שהקושי או הלקות מטופלים בגיל צעיר יותר -  גדל הסיכוי להביא להטבה ולשיפור משמעותי.  
היחידה להתפתחות הילד בבית החולים "דנה-דואק" לילדים, מציעה שירותים לאבחון קשיי למידה, קשב וריכוז. בנוסף, פועל ביחידה מרכז "מראות", המציע שירות לאבחון וטיפול בילדים ובני נוער בעלי קשיים חברתיים ורגשיים.

תפריט ניווט תחתון