כלים להתמודדות עם חרדה בילדים בשעת חירום


דואר אלקטרוני וואטסאפ לינקדאין פייסבוק

התמודדות עם חרדה בילדים בשעת חירום

התמודדות עם חרדה בילדים - שעת חירום

לאור המצב, ביקשנו מדר' אדוה פרידלנדר ,פסיכולוגית אחראית בביה"ח דנה, לתת לנו מספר טיפים להתמודדות עם חרדה שעלולה לצוף בקרב ילדינו:

 

הורים יקרים, הימים האחרונים הפגישו אותנו עם מצב בטחוני מורכב, וימים של מתח ואי וודאות עומדים בפנינו. כמונו, גם ילדינו חשופים למתח ועשויים לחוות רגשות מגוונים.

כיצד נעזור להם להתמודד?

  • ודאות בתוך האי-ודאות
    נזכיר לילדים מה שכן יודעים - היכן המרחב המוגן, ההנחיות בזמן אזעקה. ניתן לילד תפקיד פשוט כמו להביא חפץ אהוב. תחושת השליטה במה שניתן מהווה עוגן חשוב.

  • הסבר מותאם לגיל
    נסביר במילים פשוטות: “כמו שילדים רבים, גם מדינות לא תמיד מסכימות. הצבא שומר עלינו, ואנחנו עוזרים על ידי שמירה על ההנחיות”.

  • שמירה על שגרה
    השגרה המוכרת מרגיעה ומעניקה ביטחון. ננסה לשמור על סדר יום וביצוע פעילויות בהתאם להנחיות.

  • צמצום חשיפה לחדשות
    נגביל את החשיפה למידע מבהיל ברשתות ובחדשות, במיוחד בקרב ילדים ובני נוער.

  • רגעים של אור
    נשתף רגעים חיוביים משפחתיים גם בימים קשים - זה מעודד חוסן ומעניק מודל לתקשורת מקרבת.

 

הצוות הפסיכולוגי בביה״ח דנה ממשיך לתת מענה למטופלים ולקהילה.


כיצד לתווך לילדים ונוער עם הפרעת הספקטרום האוטיסטי את המצב הנוכחי

 

ד״ר חגית נגר שמעוני | מנהלת מרכז האוטיזם מראות, המכון להתפתחות הילד בביה״ח דנה מסבירה:

 

הנער הנבון בן ה-12 שפגשתי הבוקר לא הבין למה הוא צריך לרדת למקלט. הוא התעקש להישאר בחדרו. למה?

 

ללא תלות ברמתם הקוגניטיבית או בגילם, ילדים ונוער עם הפרעת הספקטרום האוטיסטי עשויים להתקשות לקבל את השינוי בשגרה המוכרת (שינוי: אזעקות / הכרח ירידה למקלט או ממ״ד).

הם יחושו חרדה כמו כולם, אך לא תמיד יתקשרו זאת באופן יעיל.

 

 

🔑 לכן נחוץ:

1.הסבר לוגי בגובה העיניים, מכבד ונעים, ללא תלות בגיל הילד: “כעת אנו במלחמה. בזמן מלחמה יורדים למקלט או נכנסים לממ״ד.”

2.הסיבה היא כי רק במקלט/ממ״ד יש מיגון מתאים.

3.יש לבנות תכנית פעילות מובנית לכל יום וכן ללילה.

4.יש לחזור על זה שוב ושוב, ללא תלות בגיל הילד.

5.חשוב לאפשר שימוש במחשב/פלאפון/טאבלט/מוזיקה בעזרת אוזניות מבודדות רעש כאמצעי להרגעת חרדה והתנתקות מההצפה שהחוץ מעורר.

6.לתת לכל ילד למצוא את העיסוק הייחודי שלו שמרגיע אותו (זה לא תלוי גיל אלא ספציפי לכל ילד וחוצה גילאים).


חשוב: יש להכין מראש את הילד/נער לשינוי שעשוי להיות: אזעקה, ירידה למקלט, כניסה לממ״ד.