אוטיזם (ASD) והפרעות הספקטרום האוטיסטי
מהו אוטיזם?
אוטיזם הוא ליקוי נוירו התפתחותי בעל רכיב גנטי ברור ויתכן כי מושפע גם מגורמים סביבתיים שונים. כיום משתמשים במונח ''הפרעות הספקטרום האוטיסטי'' והכוונה היא לקשיים בתקשורת החברתית ובאינטראקציה החברתית בדרגות חומרה שונות.
מהם המאפיינים של הפרעת הספקטרום האוטיסטי (אוטיזם)?
ילדים ובני נוער עם אוטיזם, מתקשים בהבנת כוונות ורגשות הזולת, שפת הגוף והבעות הפנים של סביבתם. לכך, נלווים קושי בשינויים, רגישות חושית, תחומי עניין מצומצמים ותנועות מוטוריות החוזרות על עצמן. מדובר על מדרג של חסרים הממוקמים על טווח (ספקטרום) ולא על יש / אין. כל לקות יכולה לבוא לידי ביטוי באופן שונה אצל כל אחד מהילדים, ולפיכך מגוון ההתנהגויות החריגות הוא גדול מאוד. מכאן, שניתן למצוא שני ילדים בעלי אותה תסמונת המתנהגים באופן שונה האחד מהשני.
שכיחות הפרעות הספקטרום האוטיסטי לפי נתונים אמריקאים נכון ליוני 2014 עומדת על 1:68 ילדים. השכיחות בקרב בנים גבוהה יותר פי 4 יותר מבנות.
האבחון נערך במקביל הן על ידי רופא (נוירולוג או פסיכיאטר) והן על ידי פסיכולוג/עו"ס מוסמך. האבחון כולל:
בהקשר של התנהגויות תחומי עניין ודפוסים חזרתיים ומצומצמים, כדאי ונכון לשתף את הילד בהסבר על התופעה, מדוע היא מקשה על תפקודו החברתי והיומיומי ולמה יש רצון לצמצם אותה .ההסבר יסייע לרתום את הילד למשימה. לגבי הצילום האובססיבי או כל עיסוק חזרתי או ייחודי אחר, לא נכון לכעוס עליו ובוודאי שלא להחיל איסור גורף. אז מה כן? יש לצמצם את העיסוק בתחום הייחודי ולתחום אותו לפרק זמן קצר כל יום ובמקביל להקפיד על שילוב הילד והתפתחותו לתחומי עניין נוספים שתואמים את גילו. לפני בילויי החג השונים הקרובים, ליל הסדר, טיולים, מפגשים - חשוב להבין שילד עם אוטיזם רגיש לשינויים ולכן לא ישמח לגלות על יציאה ספונטנית לבילוי משפחתי אלא עלול להתמלא בחרדה. ולכן, יש להקפיד על בילויים משפחתיים, מתוכננים, בהם ההורים משתפים אותו מראש ומתארים לו בדיוק מה עומד לקרות, היכן ועם מי . אותה הכנה יש לעשות לו לגבי חוג חדש, טיול , מפגש או שינוי בסדר היום שלו. לגבי שאלות חוזרות: יש לענות פעם עד פעמיים. לא יותר.
החלק הנוסף של התופעות המוזכרות קשור גם הוא לתסמיני הליבה של האוטיזם, הנקראים קושי בתקשורת חברתית ואינטראקציה חברתית. במסגרת תסמינים אלו נראה קושי בתקשורת מילולית (אמירת תודה במקום המתאים,ניהול שיחה, בקשה) ובלתי מילולית (חיוך, כיף הבעות פנים מגוונות). אז מה עושים כשהילד לא מגיב באופן מקובל לסביבה? מלמדים אותו התנהגות חברתית תקינה והדדית. לדוגמא: מלמדים אותו להגיב בתודה או בכל משפט אחר תואם סיטואציה. מלמדים אותו להרחיב את מנעד הבעות הפנים ולחייך כתגובה למתנה, לכעוס כתגובה לעלבון, להיות מופתע כתגובה להפתעה וכו'. לשם כך מומלץ להיעזר במראה, סרטונים חברתיים באייפד, במשחקי מחשב, משחקי קופסה המתרגלים הבעות פנים ועוד. זה קשה ללמד ילד אוטיסט התנהגות חברתית ודורש עבודה רבה מההורים אך נושא תוצאות וילדים רבים למדו כיצד לנהוג נכון בסיטואציות אלו בהצלחה. אסור לוותר לילד על הקשר עם האח או מפגשים עם בני גילו אבל חשוב שיהיה מתווך חברתי מבוגר במפגשים הללו. המתווך (הורה, אח גדול, חונך) יכוון את הילד להתנהגות חברתית תקשורתית הדדית ותואמת סיטואציה כמו: לשתף את החבר במשחק המחשב ולא לשחק לבד כשהוא יושב לידו, להציע לו שתיה, להגיב לסיפור החבר, לבקשתו ו- בהבעת פנים ומשפט מתאים, לגלות בו ובדבריו עניין. חשוב גם להדריך את סבא וסבתא, בני המשפחה המורחבת והחברים כיצד לנהוג כאשר הילד אומר דברים מביכים בסעודת השבת. לא להיבהל, לכעוס או להתבייש אלא לומר לו בשקט מה נכון היה לומר במקום מה שנאמר על ידו. להציע לו חלופה למילים שבחר לומר, להסביר, לכוון ולא לכעוס או להתבייש. חשוב שהמשפחה תדבר על כך בפתיחות. החלק האחרון בתופעות שתוארו אינו קשור לאוטיזם אלא לחינוך ילדים ככלל ולחוקי הבית. חשוב לגלות מעורבות בחיי הילדים ובסדר היום שלהם . להיות נגישים וזמינים לעזרה והכוונה במידה נכונה ותואמת גיל, לשתף את הילדים במטלות הבית בהתאם לגילם ולרמת התפתחותם, לקיים ארוחות משותפות בהן מתקיים שיתוף הדדי בחוויות היום על גווניהן השונים ; חיוביות ושליליות. חשוב לקיים קשר ותקשורת בין האחים בעלי צרכים מיוחדים לבין האחים בעלי התפתחות תקינה . אסור לקלל בבית או להרים יד על הוריו או על אחיו. חשוב שנזכור כי לא כל התנהגות קשורה ללקות וחשוב לזהות זאת ולנהוג בהתאם ובעיקר לא לוותר שכן אי ויתור יגביר התנהגויות אלו אצל הילד הלוקה באוטיזם וויתור לו על חוקי הבית או על שיתוף בארוחה משפחתית ובהכנות אליה יבודד אותו מהמשפחה וימקמו כחריג. כיום אין תרופה לטיפול באוטיזם. התרופות ניתנות לטיפול בלקויות שונות שלעיתים נלוות להפרעה האוטיסטית ובעיקר הפרעות קשב וריכוז, הפרעות חרדה ועוד.
הטיפול באוטיזם הוא מערכתי וכולל טיפול פסיכולוגי פרטני המותאם לאוטיזם, טיפול פסיכולוגי קבוצתי המפתח כישורי חברה ותקשורת, הדרכת הורים המקנה להורים ידע וכלים כיצד להגביר את הכישורים החברתיים של ילדם, כיצד לצמצם התנהגויות אוטיסטיות, שילוב בכיתה מתאימה והדרכת הצוות החינוכי, שילוב חונך או סייע לצורך תיווך חברתי המלווה בהדרכה מתאימה, טיפול ריפוי בעיסוק או קלינאית תקשורת במידת הצורך, טיפול תרופתי בתסמינים הנלווים לאוטיזם על פי הצורך. בנוסף, יש להדריך את הצוות החינוכי אודות שילובו החברתי של הילד ולדאוג לסיוע מתאים בבית הספר. הסיוע אינו לצרכים לימודיים כפי שלעיתים קורה כי אם לצורך תיווך חברתי עם בני גילו. לילדים החסרים כישורים יומיומיים (מקלחת , הכנת אוכל ועוד) מומלץ גם על טיפול בריפוי בעיסוק. לילדים בעלי קושי שפתי (קושי בהיגוי או קושי בשימוש החברתי בשפה), מומלץ על טיפול ע"י קלינאית תקשורת.
בהחלט. אוטיזם לרוב מלווה בקשיים נוספים, השכיחים שבהם: קשיי קשב וריכוז, הפרעות חרדה, קשיי שינה, אפילפסיה, אכילה בררנית וסלקטיבית ועוד. הסביבה הקרובה בהחלט זקוקה לסיוע. הטיפול של ההורים בילד הלוקה בהפרעות הספקטרום האוטיסטי (אוטיזם) הוא תובעני ומצריך משאבים רבים (נפשיים, רגשיים, זמן וכן משאבים כלכליים) ולכך השפעה על הסביבה הקרובה החל באחים/אחיות, המפתחים לעיתים תסמינים שונים של מצוקה רגשית והתנהגותית, דרך המשפחה המורחבת (סבים, סבתות, דודים) הזקוקים גם הם להכוונה, הדרכה ובעיקר להיות שותפים בטיפול בילד.
תלוי בחומרת הלקות וברמת התפקוד. כיום אנשים עם אוטיזם בתפקוד גבוה מתגייסים לצבא או מתנדבים, לומדים באוניברסיטה ומסוגלים לחיות חיים עצמאים. אנשים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני או נמוך, חיים לרוב במערך של דיור מוגן שבו כמה בוגרים חיים יחד בדירה ומלווים על ידי צוות מדריכים באופן יום יומי. הם יוצאים לעבודה מוגנת ומשולבים חברתית בפעילויות מגוונות.
מרכז "מראות" הפועל במסגרת היחידה להתפתחות הילד בבית-החולים "דנה-דואק" לילדים, מוקדש לאבחון וטיפול בילדים ובני נוער הלוקים בהפרעות הספקטרום האוטיסטי (אוטיזם). אם הסימנים שתוארו לעיל' מוכרים לכם, מומלץ לפנות למרכז לבירור. האבחון והטיפול באוטיזם מתבצעים במסגרת מרכז מראות במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב), המתמחה באבחון, טיפול ומעקב רפואי בתחום זה.מהי שכיחות האוטיזם (הפרעות הספקטרום האוטיסטי)?
מהם התסמינים של אוטיזם?
ביטויים שונים ודרגות חומרה שונות לאוטיזם:
כיצד מאבחנים אוטיזם?
דרכי התמודדות
כיצד מטפלים באוטיזם והאם יש תרופה?
האם לאנשים על הספקטרום האוטיסטי עלולות להיות לקויות אחרות?
מהי ההשפעה על הסביבה הקרובה?
האם אדם המאובחן על הספקטרום האוטיסטי יכול לחיות חיים עצמאים?