תוכן עניינים

מחקר שהתקיים בבריטניה מצא כי קיים קשר ישיר בין בעיות רפואיות של האישה המוכרות כבר לפני הריונה או מתפתחות במהלך הריונה, ובין סיכון תמותה מוגבר אצל היולדת. החוקרים מאוניברסיטת אוקספורד אספו נתונים לגבי נשים שנפטרו בלידה או שרדו סיבוכי הריון ולידה קשים. על פי הנתונים בין השנים 2009 ו-2012 מתו בבריטניה 135 נשים בזמן ההיריון והלידה. לצורך השוואה נלקחו נתונים לגבי 1661 נשים ששרדו סיבוכי הריון ולידה מסכני-חיים. חמש הסיבות העיקריות לתמותה אימהית הן: רעלת הריון, תסחיף ריאתי, אלח דם קשה, תסחיף מי שפיר, ודמם סביב הלידה.
החוקרים מצאו שישה גורמים עיקריים שקשורים לתמותה אימהית, ה אחראים ל-70% מהסיכון המוגבר לתמותה אימהית. הגורם המשמעותי ביותר הוא סיבוכים רפואיים שמתפתחים במהלך ההיריון, במקום השני נמצאות בעיות רפואיות שהיו קיימות כבר לפני ההיריון, אחריו באים יתר לחץ דם הריוני, מעקב הריון לקוי, שימוש בסמים ואלכוהול, ומוצא אתני.

הבעיות הרפואיות שנמצאו אצל הנשים שנפטרו היו: אסתמה, מחלות אוטו-אימוניות, מחלות דלקתיות ואלרגיות, מחלות נפש, יתר לחץ דם (שקיים כבר לפני ההיריון), מחלות דם, הפרעות שריר-שלד, וזיהומים. בעיות אלו אחראיות לכמעט מחצית ממקרי המוות.
החוקרים מציינים, כי למרות שבבריטניה ובכל העולם המערבי תמותה אימהית הינה נדירה יחסית, כל מקרה מהווה טרגדיה ויש למצוא דרכים למנוע אותה. הם מסבירים כי הממצאים מדגישים את החשיבות של טיפול אופטימלי של נשים עם בעיות רפואיות שקיימות כבר לפני ההיריון, כאשר נשים אלה אינם נמצאים במעקב צמוד במהלך ההיריון, מתגבר סיכון התמותה.
לפיכך, ממליצים החוקרים להעניק לנשים עם מחלות קיימות ייעוץ לפני כניסתן להיריון ומעקב צמוד יותר במהלך ההיריון. הם מדגישים את החשיבות של זיהוי מוקדם של הבעיה, לפני שהיא מתפתחת לגורם מסכן חיים.

מקור: Factors associated with maternal death from direct pregnancy complications: a UK national case–control study; BJOG, published online 09/01/2015.

תפריט ניווט תחתון