תוכן עניינים

חוששים שהילד שלכם נמוך מדי לגילו? לפני שאתם נלחצים, ד"ר יעל לבנטל, מנהלת היחידה לאנדוקרינולוגיה ומחלות מטבוליות בילדים, בית החולים דנה דואק לילדים, המרכז הרפואי תל אביב, ממליצה לכם לעשות את הצעדים הבאים:

  1. גשו לרופא ילדים פעם בחצי שנה - אל תסמכו על התחושות שלכם, הביאו את הילד לרופא כדי שימדוד אותו, ישווה זאת למדידות הקודמות וימצא מה קצב הגדילה שלו. אם קצב הגדילה של הילד לא השתנה, אין הרבה מקום לדאגה.
  2. אל תערכו השוואות בעצמכם - אם אתם משווים את הילד לבני כיתתו, כדאי שתזכרו שיש מצב שאתם משווים אותו לילדים גדולים ממנו ומקבלים תחושה כוזבת שהוא מאוד נמוך. בנוסף זכרו שגם ילדים, כמו מבוגרים, "באים בכל מיני גדלים" ואין לצפות שכל הילדים יהיו באותו הגובה.
  3. ערכו עבודת שורשים קצרה - ייתכן שתגלו שהסבא או האבא של הילד גמרו את הצבא בגובה שונה מזה שנמדד בלשכת הגיוס. ואם זה כך, יכול מאוד להיות שגם הילד שלכם (בעיקר אם זה בן) נוטה לצמיחה מאוחרת.
  4. הקשיבו לילד - אם הילד מודאג או סובל מכך שהוא נמוך בהשוואה לאחרים, אל תבטלו את דבריו אלא עבדו איתו בשיתוף פעולה והתחשבו בדעתו אם הוא רוצה לראות רופא ולערוך בירור.
  5. התייחסו אליו על פי גילו ולא על פי גובהו - לעתים ההורים עצמם טועים ונוטים להתייחס לילד נמוך כאילו הוא קטן (ולילד גבוה כאילו הוא בוגר). אל תיתנו לגובה לבלבל אתכם. אבל אם למרות הכל אתם חוששים שהילד נמוך ושצריך לגשת לבירור, אל תתמהמהו. עשו זאת בתחילת בית הספר היסודי, כדי שאפשר יהיה לתת לו טיפול במסגרת חלון הזמן הדרוש, לפני שלוחיות הצמיחה מפסיקות להתפתח איפשהו במהלך גיל ההתבגרות. 

תפריט ניווט תחתון