תפריט עמוד

תוכן עניינים

​רקע והשפעות על האם

בלוטת התריס היא בלוטה הורמונלית האחראית על ייצור והפרשה של ההורמונים T3 ו-T4 האחראים על תהליכים מרובים בגוף, לרבות פירוק של מזון ושימוש במאגרי אנרגיה שונים. הבלוטה מגיבה לאותות של המוח ומגיבה להפרשת הורמון בשם Thyroid Stimulating Hormone או TSH המופרש מבלוטת ההיפופיזה. ישנו מנגנון משוב המגיב כאשר רמות הורמוני התריס בדם עולים בהתאם לכך רמת TSH בדם יורדת. 

בשלבי הריון מוקדמים, לאור השינוי הפיזיולוגי של הגוף, ישנה עלייה בדרישה של הורמוני בלוטת התריס. לרוב, בנשים ללא רקע של הפרעה בהפרשת הורמוני בלוטת התריס, הבלוטה יודעת לפצות על העלייה בדרישה זו באמצעות הפרשת הורמונים אשר נאגרו בבלוטה לאורך זמן ולשמור על איזון לאורך ההיריון. בנשים עם תת פעילות בלוטת התריס טרום הריונית, בלוטת התריס איננה מצליחה לפצות על החסר הנ״ל ומתחילה עליה של הורמון TSH המופרש מהמוח ובמקביל רמות T3/T4 נמוכות.  לאור הציפייה כי יווצר חוסר איזון כבר בשלבים מוקדמים של ההריון (סביב שבוע 4-8 להריון), למרות טיפול תרופתי הולם טרום הריוני  ב-Levothyroxine, לנשים המאובחנות עם תת פעילות בלוטת התריס טרום הריונית מומלץ להתייעץ עם רופא מטפל טרם או מיד עם הכניסה להריון לצורך התאמת טיפול כאשר לרוב יזדקקו לעליית מינון של כ-25% כבר בשבועות הראשונים של ההיריון. בנוסף, נשים אלו נדרשות לבצע מעקב קפדני של רמות TSH לצורך וידוא איזון תרופתי כאשר הרמה התקינה של ההורמון תלויה בשבוע ההיריון, אתניות ורמות צריכת היוד באוכלוסייה. 

תסמינים של חוסר איזון תת פעילות בלוטת התריס יכולים לחקות את תסמיני ההריון המוקדמים לרבות עייפות, עלייה במשקל, אי סבילות לקור ועצירות – ועל כן חשוב לבצע בדיקת רמות בתחילת ההריון לצורך אבחנה מוקדמת והתאמת טיפול. תת פעילות בלוטת התריס שאינה מטופלת בהריון מעלה את הסיכון להתפתחות של רעלת הריון.

השפעות על העובר

הורמוני T4 אימהיים חוצים את השליה במהלך החציון הראשון של ההיריון כאשר בלוטת התריס העוברית עדיין איננה מתפקדת לבדה. כלומר, גוף העובר תלוי לחלוטין בהורמוני האם לצורך איזון והתפתחות עוברית כאשר נמצא קשר ישיר בין רמות הורמוני בלוטת התריס לבין התפתחות מוחית תקינה ומניעת פיגור שכלי. בנוסף, תת פעילות אימהית לא מטופלת מקושרת למשקל יילוד קטן בלידה. על כן, מאוד חשוב לאבחן חוסר איזון ותת פעילות אצל האם בשבועות מוקדמים של ההיריון ולדאוג לטיפול חליפי מספק.

כיצד לעקוב?

מומלץ לבצע בדיקת רמות TSH אחת ל 3-5 שבועות עד להשגת איזון ולאחר מכן מבצעים בדיקות מעקב אחת לטרימסטר.

לידה 

במחלה מאוזנת אין אינדיקציה מיוחדת ליילוד, האינדיקציה ליילוד תהיה בהתאם לאינדיקציות מיילדותיות מקובלות. אין הנחיות מיוחדות ללידה בהיעדר סיבוכים אימהיים או עובריים. 

לאחר הלידה

לאחר הלידה מומלץ להמשיך ליטול את הטיפול התרופתי שנלקח במהלך ההיריון עד לביצוע בדיקות רמות TSH בסיום ששת שבועות משכב הלידה. בהתאם לתשובות הבדיקה ניתן לשנות מינון של טיפול תרופתי משלים. 


מקורות

1. GABBE: OBSTETRICS: NORMAL AND PROBLEM PREGNANCIES, 8th EDITION. 
2. Schroeder, Barrett M. "ACOG practice bulletin on thyroid disease in pregnancy." American Family Physician 65.10 (2002): 2158-2162.



יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון