תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

גלאוקומה של גיל הילדות – CHILDHOOD  GLAUCOMA

 

נכתב ע"י ד"ר רוני רחמיאל. מומחה ברפואת עיניים, גלאוקומה, מנהל תחום גלאוקומה ילדים, מערך עיניים

מהי גלאוקומה בילדים

גלאוקומה בילדים אינה שכיחה ומופיעה באחת מתוך 8000-10000  לידות. מדובר על מחלת עיניים הגורמת ללחץ תוך עיני מוגבר עקב בעיה מולדת או נרכשת המובילה לפגם חסימתי ותפקודי בתעלות הניקוז של העין , מצב המהווה סיכון משמעותי לנזק בעצבי הראייה. נזק בעצבי הראייה גורם לנזק בתפקודי הראייה, מצב המוביל לעיוורון בלתי הפיך במידה ולא מטפלים במחלה מיד עם האבחון. אבחון וטיפול מוקדם הם המפתח לשמירת תפקודי הראייה לטווח ארוך בילדים החולים.
גלאוקומה בילדים יכולה להופיע מיד לאחר הלידה, בשנה הראשונה לחיי הילד ולמעשה בכל שלב בילדותו. רוב המקרים אקראיים ורק ב-10-40% מהמקרים ימצא מרכיב תורשתי. 
המחלה מופיעה כמחלה עינית – ראשונית וללא מחלות עיניות נלוות, עם מחלות עיניים נלוות ותסמונות כגון: סטורג' וובר, אנאירידיה, תסמונת פיטר, או כמשנית לאחר ניתוחי קטרקט מולד ,חבלות עיניות ,שימוש ממושך בסטרואידים , דלקות תוך עיניות הקשורות למערכת החיסונית ועוד. 

אבחון גלאוקומה בילדים

בגילאי הינקות ובפעוטות עד גיל 3 שנים, יתכנו סימנים חיצוניים המעידים על כך שעלולה להיות גלאוקומה בעין. מעל גיל 3  שנים לא ניתן לראות סימנים חיצוניים למחלת הגלאוקומה אלא בבדיקה שגרתית של רופא עיניים.
סימנים המעוררים חשד לגלאוקומה בינקות ובפעוטות: 
  • עין גדולה ובולטת יותר ביחס לשנייה. במקרה ושתי העיניים גדולות , הן יראו גדולות ביחס לגיל הילד.
  • קרנית העין (החלק הקדמי והשקוף של העין) הופכת לעכורה ובעלת גוון אפרפר-לבן. רפלקס האור ממנה מופחת מאוד.
  • דמעת מרובה
  • רגישות רבה לאור (פוטופוביה). הילד יסיט את מבטו ויעצום את עיניו בעת חשיפה לאור חזק או אור השמש.
  • בקרב תינוקות וילדים קטנים לרוב קיים צורך לבצע בדיקה בהרדמה כללית, במהלכה בודקים מדדים חשובים שאינם ניתנים לניטור במסגרת המרפאה. מדדים אלו כוללים:
  • בדיקת הלחץ התוך עיני באמצעות מכשירי בדיקה שונים בטכנולוגיה מתקדמת 
  • בדיקה מיקרוסקופית של מבנה העין כולל: הקרנית ( עכירות, הפרעה במבנה  השכבות והשקיפות )
  • מבנה זווית העין, עדשת העין וקרקעית העין הכוללת את עצב הראיה והרשתית  
באמצעות אולטרסאונד ייעודי בודקים  את אורך גלגל העין ועובי הקרנית ומבצעים בדיקת תשבורת (רפרקציה) לקביעת מספר למשקפיים במידת הצורך. במקרים מסוימים, בדרך כלל עם בעיה התפתחותית של תעלות הניקוז , במבנה העדשה או עם ממצאים בקרקעית העין , מבצעים אולטרסאונד ייחודי של גלגל העין ובדיקת הדמיית OCT  של  סיבי עצב הראייה ורשתית העין.  בדיקת שדה ראיה ממוחשבת אפשרית בד"כ החל מגיל 8 שנים לערך וזאת מכיוון שהבדיקה דורשת מהילד יכולת ריכוז ושיתוף פעולה. האבחון הסופי וההחלטה הטיפולית מתקבלים לאחר איסוף תוצאות הבדיקות הקליניות ובדיקות ההדמיה.


הטיפול בגלאוקומה בילדים

הטיפול בגלאוקומה של גיל הילדות מותאם לסוג הגלאוקומה ולנתוני העין החולה ומטרתו להפחית את הלחץ התוך עיני לערך שנחשב כבטוח למניעת נזק נוסף לעצב הראייה ולתפקודי הראיה. 

נהוג להתחיל בטיפול תרופתי נוגד לחץ תוך עיני בטיפות עיניים, כדורים או סירופ, המותרים לשימוש בגילאי הילדות. לעתים קרובות , ובמיוחד בגלאוקומה מולדת המאובחנת בשנים הראשונות לחיים, יש צורך לבצע ניתוח  להורדת הלחץ התוך עיני באמצעות פתיחת מערכת הניקוז הטבעית שלא הבשילה ולכן אינה מתפקדת ( ניתוח גוניוטומיה או טרבקולוטומיה) . לחילופין, נדרש לעיתים ביצוע ניתוח ליצירת מערכת  ניקוז חלופית, עוקפת למערכת הטבעית של העין, כלומר ניתוח פילטרציה ( טרבקולקטומיה, השתלת מסתם לניקוז ועוד). לעתים, יש צורך בביצוע מספר ניתוחים עד להשגת האיזון הדרוש בלחץ התוך עיני. 

מעקב

ילד הסובל מגלאוקומה יהיה תחת מעקב תמידי גם בבגרותו ובמיוחד בתקופה האחר ניתוחית הראשונית, וזאת בשל האפשרות לפתח עמידות לניתוח שבוצע או התפתחות של סיבוך ניתוחי אחר מלווה עליית לחץ תוך עיני.
המעקב אחר ילד עם גלאוקומה הוא מעקב רב תחומי הכולל בנוסף למומחי גלאוקומה גם בדיקת מומחים  לרפואת עיניים בילדים, רופאי עיניים מתתי התמחויות נוספות כגון רשתית, מקטע קדמי, הדמיה, אופטומטריסטים ומומחים לאורטופטיקה (פזילה). כשמדובר בגלאוקומה הקשורה למערכות אחרות בגוף מתקיים שיתוף פעולה הדוק עם יועצים מומחים מתחום רפואת הילדים.

שיתוף פעולה הדוק עם הורי הילד ,רופא הילדים ומערך תמיכה נוסף בקהילה, הם המפתח להצלחת הטיפול ויגדילו את סיכויי העין החולה להגיע לתפקוד ראייתי המאפשר לילד איכות חיים טובה יותר לקראת המשך חייו הבוגרים.
לידיעתכם, שירות הגלאוקומה בילדים במרכז הרפואי מציע את האופציות הניתוחיות המתקדמות ביותר בעולם.



יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון