תוכן עניינים

עד לפני מספר שנים זה היה מאוד ברור - היולדת מגיעה לחדר הלידה, בן הזוג נשאר בחוץ, ממתין מעבר לדלת בחדר ההמתנה, כוסס ציפורניים בדריכות עד לרגע שבו תצא המיילדת ותבשר לו : "מזל טוב! אתה אבא".
בשנים האחרונות חל שינוי, הן מצד היולדות והן מצד צוות חדר לידה בנוגע לסוגיה "מי נמצא איתך בחדר הלידה". לאחרונה המודעות לזכותן של היולדות לנוכחות מלווה בחדר הלידה עלתה פלאים, ולא מדובר רק בבן הזוג. לעתים, במקום בן הזוג או בנוסף לו מגיעה גם מלווה נוספת, אמא, חברה טובה, מיילדת אישית או דולה. כבר נכתב באינספור מקומות ואין צורך להרבות במילים על רגע הלידה, מדובר באחת החוויות המשמעותיות והמעצימות בחייה של כל אישה ולכן לליווי ולתמיכה בלידה יש חשיבות רבה.

עם זאת, עבור היולדת- מעבר לחוויה המרגשת, הלידה עלולה להיות חוויה מלחיצה ונוכחות של בן הזוג או אדם אחר מסייעת ליולדת להרגיש תחושת רווחה ונוחות. חשוב לציין כי אחד התנאים החשובים המסייעים להפרשת ההורמונים שמקדמים את הלידה הוא תחושת הביטחון שיש ליולדת במקום שבו היא נמצאת ובאנשים אותם היא מכירה ועליהם היא סומכת. מצד בן הזוג, הנוכחות בלידה מאפשרת לו לחוות את הרגע המיוחד שבו ילדם המשותף מגיח לעולם, ולהיות שותף פעיל המסייע להקל על בת הזוג, אם במילה מנחמת, החזקת יד, עיסוי ועוד.

אז עם מי כדאי להגיע ללידה?

אין תשובה אחת שתתאים לכולן. רוב הנשים מעדיפות רק את בן זוגן. יש הבוחרות להביא גם את אמא, או אחות או החברה הטובה או הדולה.
לעיתים, כאשר יש מלווים רבים מדי או כאלה שהיולדת לא חשה חופשייה להתנהג בטבעיות ללא מעצורים לידם, הדבר עלול לעכב את הלידה כיוון שגם אווירה של אינטימיות חשובה לצורך התקדמות הלידה. לכן הטיפ הכי חשוב הוא שהמלווים בחדר הלידה יוכלו לספק ליולדת את התמיכה לה היא זקוקה.

יולדות רבות שואלות - מה ההבדל בין מיילדת לדולה?

המיילדת היא אחות מוסמכת, שסיימה ארבע שנות לימוד ולאחר מכן עברה הכשרה נוספת של כשנה וקיבלה רישיון ממשרד הבריאות. תפקידה של האחות המיילדת הינו אחראי וחשוב במיוחד, מאחר שהיא זו שמספקת סיעוד וטיפול רפואי ליולדת, משתתפת בבדיקה הראשונית, עורכת מעקב אחר התקדמות ההיריון, מדריכה את הנשים לגבי תזונה נכונה במהלך ההיריון והלידה, וכן מסייעת ליילד תינוקות ולבצע את הבדיקות הראשוניות לאחר הלידה.
מרגע הגעתה של היולדת לחדר הלידה המיילדת נותנת מענה לצרכיה הפיזיים והנפשיים, כמו כן המיילדת מעריכה את מצב העובר ע"י חיבור למוניטור ומעריכה את התקדמות הלידה לפי תדירות הצירים, עוצמתם ובדיקה וגינאלית.
לאחות מיילדת יש את הכלים המקצועיים הדרושים לשם איתור בעיה רפואית בזמן אמת, ביצוע פעולות חירום לפי הצורך, וכן מעקב לאחר הלידה. בנוסף, אחות מיילדת היא זו שמדריכה את האם לאחר הלידה כיצד לטפל בתינוק ובעצמה, אם במסגרת פרטנית ואם במסגרת קבוצות ההדרכה המיועדות גם לבני המשפחה. בנוסף לכל אלה, באחריותה של האחות המיילדת לנהל רישומים על המקרים בטיפולה לשם הכללתם בדיווחים של המוסד.
דולה היא תומכת לידה. תפקידה מתחיל טרם הלידה וממשיך לאחריה, בתמיכה רגשית ופיזית במשפחה המתהווה, באם, באב, בקשר הזוגי ובחיבור בין האם לילוד. תפקידה של הדולה לצד המיילדת הוא מגוון, ויכול לכלול עזרה טכנית (החזקת מתמר המוניטור, יציקת שמן לילידה עטויות הכפפות של המיילדת, הגשת מכשיר, סדין וכו') וכן תמיכה רגשית ביולדת המאפשרת לה ולבן הזוג להיות קשובים למיילדת ברגעי האמת ולשתף פעולה בעת הצורך.

 

צוות חדרי הלידה מאמין בגישה כי לכל יולדת הזכות המלאה להגיע ללידה כשהיא מלווה בקרוביה ובכל מי שעשוי לתמוך בה ולסייע לה במהלך הלידה ביניהם, דולות.

נתראה בקרוב בליס.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון