תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מטופל נכבד,
על-מנת להקל עליך ועל משפחתך את תקופת ההחלמה לפניך המלצות והנחיות שיעזרו לך לשוב לשגרה. לאחר האשפוז בבית החולים זכותך על פי חוק להחלמה במשך כ-5-7 ימים במרכז החלמה וכן להדרכה לפעילות גופנית במשך שלושה חודשים במרכז שיקומי מתאים, בתיאום עם קופות החולים. בדוק עם צוות המחלקה לגבי מרכזי ההחלמה והשיקום אליהם תוכל להצטרף.

מנוחה, שינה ותגובות רגשיות

מנוחה ושינה הם צורך בסיסי של כל אדם, וחשיבותם עולה אחרי כל מחלה ובמיוחד לאחר מחלת לב. רצוי להקפיד על שעות מנוחה במשך היום ועל שינה טובה בלילה.  ניתן להיעזר בתרופות שינה והרגעה לפי עצת הרופא.
תקופת ההחלמה מלווה לעיתים ברגישות יתר, חרדה וירידה במצב הרוח. תגובות אלו הן צפויות וחולפות בדרך כלל עם התקדמות ההחלמה. במידה ותחושות אלו נמשכות ומפריעות למהלך החיים, פנה לרופא המטפל לשם קבלת עזרה.
בתקופת ההחלמה אתה עלול להרגיש חולשה ועייפות.
תחושות אלו הן תוצאה של המחלה שעברת ושל תהליך ההחלמה, אשר דורשים אנרגיה רבה. ככל שתחזור לחיים שגרתיים החולשה תלך ותיעלם ואתה תאגור כוח.  אם את/ה  מרגיש/ה שהעייפות והחולשה מתמידים, עליך לדווח לרופא המטפל.

פעילות גופנית

כל פעילות גופנית חייבת להיות הדרגתית.

  • הליכה - הפעילות המומלצת היא הליכה. יש להתחיל בהליכה איטית בקצב קבוע של כ-5 דקות פעמיים ביום, ובכל יום להאריך את זמן ההליכה במספר דקות. בתום תקופת ההחלמה רצוי להגיע למשך הליכה רציפה של כ-45 דקות.  ההליכה תבוצע במזג אויר נוח, במישור ולא לאחר מאמצים גופניים או ארוחות כבדות.  מומלץ לאמץ הרגל של הליכה יומיומית של כ- חצי שעה בתום תקופה ההחלמה. ניתן לפנות לשירותי מניעה ושיקום חולי לב לתיאום תוכנית שיקום לכל חולה.
  • עליה במדרגות - מותר לעלות במדרגות בקצב איטי עם הפסקות מנוחה. במידה והנך גר בקומה גבוהה, רצוי לעלות במדרגות עם הפסקות של מספר דקות בין קומה לקומה.
  • פעילות בבית - בשבועיים הראשונים בביתך מותר לך לעסוק בעבודות בית קלות ובתחביבים מהנים שאינם כרוכים במאמצים גופניים או נפשיים מכבידים. הפעולות שמותר לעסוק בהן: בישול קל, שטיפת כלים, עבודות משרד קלות, קריאה וכתיבה. את הפעולות רצוי לבצע לפרקי זמן קצרים. חשוב להימנע מעבודות קשות כמו נשיאת משאות כבדים שמשקלם עולה על 2 ק"ג, תיקונים בבית, שטיפת רצפה, עבודות גינה וכל פעילות הכרוכה במאמץ.
  • רחצה - רצוי להימנע מאמבטיות ומקלחות חמות או קרות במיוחד, ולרחוץ במים שחומם כחום הגוף.
  • נהיגה - נהיגה היא פעילות הכרוכה במאמץ גופני ונפשי, לכן רצוי להימנע מנהיגה בתקופה הראשונה של ההחלמה.  לאחר אישור מהרופא המטפל תוכל/י לחזור בהדרגה לנהיגה. מומלץ להתחיל לנהוג במקומות שבהם התנועה מעטה ולהימנע  מנהיגה בשעות העומס. זכור: רק אתה יודע מתי אתה מרגיש עייף, חשוב לא להגיע למצב של עייפות!
  • פעילות מינית - חזרה לחיי מין, כמו כל פעילות אחרת, יש לשלב מחדש בשגרת החיים. לאחר מספר ימי מנוחה אפשר ומותר לקיים יחסי מין לפי הרגלך. מחקרים הראו שהמאמץ המושקע בפעילות מינית שווה למאמץ המושקע בעליה של שתי קומות במהירות בינונית. מומלץ לקיים יחסי מין באווירה נינוחה, לאחר מנוחה ולא לאחר ארוחה כבדה או פעילות גופנית. ניתן להיעזר בשירותי סקסולוג.
  • חזרה לעבודה - לפי סקרים, מרבית החולים חוזרים לעבודה ולתפקידם הקודם לאחר תקופת ההחלמה. זמן וקצב חזרתך לעבודה ייקבע ע"י הרופא המטפל לפי מצב בריאותך וסוג עיסוקך.

תרופות

הקפד לקחת את התרופות במינון הנכון ובזמנים המתאימים. רצוי שתכיר את שמות התרופות שאתה נוטל, ואת מינונן והשפעתן. את התרופות יש לקחת עד הבדיקה הראשונה אצל הרופא המטפל, אין להפסיק לקחת את התרופות או לשנות את המינון ללא התייעצות עם הרופא.
חלק מן התרופות תיטול באופן קבוע וחלק יופסקו לאחר זמן, לכן עליך להקפיד ולהתייעץ עם הרופא המטפל בשלב מוקדם לאחר האשפוז.

תזונה

  • מומלץ לאכול מזון מגוון ומאוזן המכיל ירקות ופירות, בשר רזה או דגים, ומוצרי חלב רזים.
  • יש להימנע מאכילת שומן מן החי המכיל כולסטרול בכמויות גדולות, ומאכילת מזון עשיר במלח וסוכר.  רצוי להקפיד על ארוחות מסודרות במשך היום, במנות שאינן גדולות ומכבידות.
  • שתיית אלכוהול מותרת בנסיבות מיוחדות ובכמויות קטנות. כמו כן אפשר לשתות עד 2-3 כוסות קפה ביום.
  • לשם הדרכה לתזונה נכונה ולדיאטה מיוחדת במקרה של סוכרת, שומנים גבוהים בדם, יתר לחץ דם או השמנת יתר, יש לפנות לשירות ייעוץ הדיאטה העומד לרשותך.

כאבים בחזה

בתקופת ההחלמה עלולים להופיע כאבים בחזה. בזמן כאב ניתן לקחת תרופה לפי הוראות הרופא ולנוח. במידה והכאב אינו חולף תוך מספר דקות או נוספים לו סימנים אחרים כמו הזעה, חיוורון, דפיקות לב, בחילה, חולשה קיצונית או קוצר נשימה, פנה מייד לרופא המטפל, למגן-דוד אדום או לחדר המיון בבית החולים הקרוב. קח/י איתך את סיכום המחלה ותרשים הא.ק.ג. האחרון.
במידה ועברת צנתור לב בזמן אשפוזך דאג לקבל את סיכום הצנתור והבא אותו עימך בפנייתך לרופא המטפל. במידה ויש עימך העתק של תקליטור הצנתור, הבא אותו עימך.

עישון

החומר הרעיל בסיגריות גורם להאצת הדופק ולצריכת יתר של חמצן, גורמים המכבידים על עבודת הלב והריאות. חל איסור מוחלט על עישון ! נקוט בכל האמצעים כדי להיגמל מהעישון.

תפריט ניווט תחתון