תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מאת: נויה גבע MSW , עו"ס, ואורנה מור RN, MA, אחראית תחום הפרעות זיכרון

ישנן מחלות אשר מותירות את האדם נתמך ונזקק לעזרת אחרים. אובדן העצמאות משפיע על האדם החולה, בראש ובראשונה, אך השפעה ניכרת ושוחקת ישנה גם על משפחתו וסביבתו הקרובה. נטל הטיפול הפיזי בשילוב האחריות הרבה והזמן הדרוש לכך גורמים לעומס גדול אשר עלול לגבות מחיר מהחולה וגם מבן המשפחה המטפל בו.

הטיפול באדם החולה כרוך בנטל פיזי, כלכלי ורגשי כאחד. 
הנטל הפיזי כרוך בהאכלה, רחצה, לבוש, נטילת תרופות – טיפול אשר לא לכל אחד הכוחות או היכולות לעמוד בו.
הנטל הכלכלי כרוך בטיפול תרופתי יקר, ביקורים אצל רופאים, אביזרי עזר הנדרשים בבית ועוד. לאלו מתווסף ולעיתים אף עולה עליהם.
הנטל הרגשי, הוא הצורך "להיות שם" בשביל החולה. לתמוך בו, להכיל את הקושי ואת הכאב.

בני המשפחה אשר יום אחרי יום דואגים, מטפלים, רוחצים, מאכילים ובמקביל מנסים לשמור על שגרת החיים האישיים, הבריאות והפרנסה.  האם נשארת היכולת לחלוק עם החולה רגשות של אמפטיה וסימפטיה, אהבה וחום? והרי רגשות אלו חשובים כל כך לכל אדם ובודאי לאדם תלוי ונזקק.

מחקרים רבים כיום מראים בני המשפחה ובמיוחד בן/ת הזוג הנמצאים בתפקיד של מטפל עיקרי חשוף יותר מאחרים לתחלואה פיזית או מצבים רגשיים שונים כמור דיכאון, חרדה ועצב, מוותרים על פעילות פנאי, ומתמודדים עם בידוד חברתי ומצוקה רגשית מתמשכת (Norton, et al, 2010).

הגורמים המתוארים מובילים לצורך בחשיבה והתארגנות: כיצד ניתן לחלק את המשימות מבלי להישחק או לטבוע בים המטלות?

ישנן אפשרויות שונות, אם בטיפול על ידי בני המשפחה בלבד או בסיוע של עזרה בשכר. טיפול בבית, טיפול במסגרות יום או טיפול במסגרת מוסדית. על מנת לטפל בחולה בצורה מיטבית, כשצרכיו נענים יפה, ובאופן אשר שומר על כבוד החולה ובמקביל על כוחות המטפל, קבלת מידע על הזכויות הסוציאליות, שירותים בקהילה, דרכי תקשורת עם החולה הדמנטי,כמו גם על  על פעילויות מעשירות ומתאימות ועל בניית סדר יום מקדם. מומלץ מאד להיעזר בהדרכה של איש מקצוע.

מחקרים בנושא שנעשו לאורך השנים האחרונות, הראו כי מטפלים עיקריים אשר לקחו חלק בשיחות טיפוליות, נעזרו בהדרכה מקצועית ותמיכה מקצועית התמודדו טוב יותר עם הקשיים הכרוכים בטיפול בחולה (Mittelman, Haley, Clay and Roth, 2006), ומנעו או דחו אשפוז מוסדי.


מה הן אפשרות העזרה בקהילה, העומדות בפני בני המשפחה המטפלים בחולה בבית?

  • מרכז יום: מרכזי יום יש בכל רחבי הארץ. מרכז היום נועד לשפר את איכות חיו של הקשיש, לספק עניין ופעילות במסגרת הקהילה. בחלק ממרכזי היום יש שירות של הסעות מהבית.  פרטים בנושא ניתן לקבל במרכזי היום השונים, בלשכות לשירותים חברתיים בעיריות השונות ואצל העובדת הסוציאלית במרפאה או בקהילה.
  • עזרה ביתית: פתרון יעיל וזמין ולעיתים אפשר לתארו כ"מציל" אצל אנשים רבים הוא הכנסת עזרה ביתית. ההליך מתבצע בעזרת המוסד לביטוח לאומי המפעיל את חוק ביטוח סיעוד. מידע כיצד להגיש בקשה ופרטים על העזרה הניתנת ניתן למצוא באינטרנט או לפנות אל העובדת הסוציאלית במרפאה או בקהילה.
  • עובד זר: ההחלטה להעסיק עובד זר היא צעד לא קל. מדובר בהכנסה הביתה של אדם זר לגמרי. שאלות של אמון, חששות, שינוי בהרגלים - כל אלו צפים ועולים בעוצמה ומחייבות התייחסות.
    ההמלצה הראשונה היא לפנות לקבלת יעוץ והכוונה מגורם מקצועי שיסייע בפריסת האפשריות המצויות בקהילה בשילוב התאמתן לאדם ולמשפחתו, תוך עיבוד הקושי הרגשי הכרוך בהכנסת עזרה.
    כאשר כניסת העובד/ת נעשית באופן הדרגתי תוך שמירה על כבוד הדדי של החולה, בן המשפחה המטפל והעובד הזר, הסיכויים טוב יותר להצלחת המשימה ולמציאת איכות חיים טובה יותר לכולם.
  • מסגרת סיעודית: העברה למסגרת סיעודית מחוץ לבית היא אפשרות נוספת אשר נתפסת על ידי רבים כמוצא אחרון, ועל כך חשוב לפתוח דיון נפרד מעמיק ואמיתי בנושא עם איש מקצוע מיומן כמו עובדת סוציאלית, רופא או אחות.
    העברה למסגרת סיעודית כאשר למשפחה אין אפשרות להחזיק את החולה בבית עוד, יכולה לעיתים להיות הפתרון הטוב לכולם.
    לחולה, אשר אינו מקבל את הטיפול הנכון והמתאים בבית ולבני המשפחה שאינם יכולים להתמודד עוד עם הטיפול. הדרך למציאת המסגרת המתאימה ודרכי המימון לכך עלולה להיות מורכבת ויש להיעזר בגורמים בקהילה על מנת לטפל בנושא. מידע כיצד להגיש בקשה ופרטים על מסגרות לאשפוז מוסדי ניתן למצוא באינטרנט, או לפנות אל העובדת הסוציאלית במרפאה או בקהילה.

חשוב לזכור, מעל לכל, שיחד עם העובדה שהקושי שם מעצם קיומה של מחלה ומעצם השינוי הגדול בחיים, יש דרכים לעשות את הקושי למעט קל יותר, נסבל יותר. חפשו פיתרונות שמתאימים לכם, תעזרו ותתייעצו עם אנשי מקצוע או עם אנשים שעשו את הדרך הזו לפניכם.

גם כאשר האפשרויות השונות ידועות ומוכרות לא תמיד קל לדעת באיזו מהאפשרויות לבחור, כיצד לקדם את הדברים כך שיצאו אל הפועל. יעוץ והכוונה מקצועית יכולים להפוך את המשימה לפשוטה יותר. על ידי הבנת הצעדים הטכניים אותם יש לבצע בשילוב הכוונה והדרכה סביב האתגרים הרגשיים הכרוכים בשינויים השונים.

מתוך הכרה בחשיבות שיש לדרך שבה מתמודדים החולים ובני המשפחה עם המחלה, הצוות הרב מקצועי במרכז להפרעות זיכרון וריכוז פותח דלת להדרכה והכוונה של החולים ובני משפחתם לאורך שלבי המחלה.

לא חייבים להתמודד לבד!

ניתן להיעזר בידע והניסיון שנצבר לאורך שנות עבודה עם החולים ובני משפחותיהם, על-מנת שהדרכתם של החולים וגם של בני המשפחה תהיה מעט יותר ברורה וקלה.

לשיחה עם אחות ו/או עובדת הסוציאלית ניתן להתקשר בטלפון: 03-6073698 , בימים א'-ה' בשעות 08:00-15:00.

מקורות:

  • Maria C. Norton, et al, (2010). Greater Risk of Dementia When Spouse Has Dementia? The Cache County Study. JAGS 58:895–900
  • Mittelman, Mary S; Haley, William E; Clay, Olivio J; Roth, David L (2006).
  • Improving caregiver well-being delays nursing home placement of patients with Alzheimer disease. Neurology 14;67(9):1592-9

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון