תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מספר גדל והולך של מרכזים מובילים בעולם, החל לבצע כריתות כבד לפרוסקופיות. כאשר הם מבוצעים על-ידי מנתחים מיומנים, התוצאות טובות מאד ומאפשרות ליהנות מן היתרונות של כירורגיה זעיר-פולשנית.

במספר מחקרים נמצא כי במקרים של ניתוחים לסרטן בכבד, התוצאה האונקולוגית של הניתוח הלפרוסקופי אינה נופלת מזו של הכירורגיה הפתוחה, בעוד שהיתרונות של הניתוח הזעיר-פולשני נשמרים.


הכירורגיה הזעיר-פולשנית ("לפרוסקופיה" או "כירורגיה אנדוסקופית") חוללה מהפכה בעולם הכירורגי בשני העשורים האחרונים. בתחומים רבים של הכירורגיה. טכניקה זו, מהווה תחליף אטרקטיבי לניתוח הפתוח ומאפשרת הפחתת הטראומה הניתוחית. עקב כך, מושגת הקלה בכאב אחרי ניתוח והתאוששות מהירה יותר. אלה מאפשרים צריכה נמוכה יותר של תרופות משככות כאבים, וקיצור משך האשפוז. בנוסף, בהעדר פצע ניתוחי גדול, הטכניקה הזעיר-פולשנית מפחיתה את שיעור סיבוכי הפצע ומשיגה תוצאה קוסמטית טובה יותר. במקרים רבים החליפה למעשה הכירורגיה הלפרוסקופית את הניתוח הפתוח, כמו למשל כריתת כיס מרה או ניתוחים להשמנת-יתר.

לעומת המתרחש בתחומים אחרים של הכירורגיה, השימוש בטכניקה לפרוסקופית בניתוחי כבד היה מוגבל ביותר, עד השנים האחרונות. הסיבות לכך מגוונות וקשורות למורכבות ניתוחים אלה ולחשש מסיבוכים כגון דימום ופגיעה במבנים סמוכים - צינורות מרה וכלי דם גדולים. סיבה נוספת, היתה העדר מומחים בעלי הכשרה כפולה – בניתוחי כבד ובכירורגיה לפרוסקופית מתקדמת. כאמור, בשנים האחרונות חל שינוי בתחום זה ומספר גדל והולך של מרכזים מובילים בעולם החל לבצע כריתות כבד לפרוסקופיות.


עד כה, דווח על למעלה מ-3,000 ניתוחים כאלה ברחבי העולם וכאשר הם מבוצעים על-ידי מנתחים מיומנים, התוצאות טובות מאד ומאפשרות ליהנות מן היתרונות של כירורגיה זעיר-פולשנית, גם בחולים העוברים ניתוחי כבד. במספר מחקרים נמצא, כי במקרים של ניתוחים לסרטן בכבד, התוצאה האונקולוגית של הניתוח הלפרוסקופי אינה נופלת מזו של הכירורגיה הפתוחה בעוד שהיתרונות של הניתוח הזעיר-פולשני נשמרים.


חשוב לציין, כי לא כל ניתוחי הכבד ניתנים לביצוע בטכניקה לפרוסקופית ויש חשיבות עליונה להערכה של ממצאי ההדמיה בכל מקרה לגופו על ידי כירורג כבד, וקביעת ההתאמה לניתוח לפרוסקופי. כמו כן, מובן מאליו שההצלחה בניתוח נקבעת על ידי השגת המטרה הרפואית – למשל הרחקת גידול בשלמותו, ואין לקפח עקרונות כירורגיים ואונקולוגיים במטרה לבצע כריתה לפרוסקופית בכל מחיר.

קרא עוד אודות הניתוח הלפרוסקופי לכריתת כבד

תפריט ניווט תחתון