תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

קטרקט ברמה חמורה שכיח יותר בקרב נשים, לעומת גברים. מחקרים אפידמיולוגיים מוכיחים כי אחוז התמותה בקרב נשים שעברו ניתוח קטרקט, גדול יותר, לעומת גברים. הסיבה לכך איננה נזק שגרם הניתוח, אלא שנשים נוטות פחות לעבור אבחון הנוגע למחלות כלי דם, לב וריאות, למרות שהקטרקט הוא סמן למצב של בריאות רופפת.

האם קיים הבדל בין נשים לגברים בנושא שכיחות קטרקט או תוצאות הניתוח עצמו?
באופן כללי ההבדלים אינם גדולים. אך עובדה מפתיעה היא שרוב המחקרים האפידמיולוגיים לגבי שכיחות קטרקט והתקדמות קטרקט תחת טיפולים שונים ולאורך זמן, בוצעו בנוגע לנשים.
בכל המחקרים, ודוגמה לאחד מהמחקרים הגדולים הללו הינו מחקר ה-Beaver Dam Study מארה"ב שפורסם ב- 1992, מצאו שכיחות גבוהה יותר של קטרקט בנשים עם קטרקט חמור יותר, לעומת גברים מקבוצת גיל דומה.

מחקרים אפידמיולוגיים גדולים מארה"ב ומבריטניה הראו כי, בנשים שעברו ניתוח קטרקט, נמצאה תמותה גדולה יותר אחרי הניתוח, לעומת גברים שעברו את הניתוח. ההערכה היא שנשים נוטות פחות לעבור אבחון הנוגע למחלות גופניות כמו מחלות כלי דם, לב וראות. אך אחוז התמותה שלהן לאחר ניתוח קטרקט גבוה יותר, לא בשל נזק שגרם הניתוח, אלא משום שהקטרקט מהווה סמן למצב של בריאות רופפת ומחלות מתקדמות.

הקשר בין אסטרוגן לקטרקט אינו ברור והממצאים המחקרים השונים הינם סותרים. כנראה שישנו קשר ברור בסוגים מסויימים של קטרקט. סוגים מסויימים של קטרקט מתקדמים דווקא אחרי טיפול תחליפי באסטרוגן ועם סוגים אחרים האסטרוגן כנראה דווקא מיטיב.
הדבר נמצא גם במחקרים במעבדה, על עדשות במבחנה או בחיות מעבדה וגם במחקרים אפידמיולוגיים נרחבים. במחקר ה-Blue mountain eye study שפורסם ב-2010 לא נמצא קשר בין קטרקט לאסטרוגן באופן כללי.

כן נמצא קשר רופף מיטיב בין נטילת גלולות להתפתחות ירוד מסוג קורטיקלי. לעומת זאת, במחקר גדול מסטוקהולם שפורסם השנה ב- Ophthalmology (עיתון רפואי חשוב מאד), וסקר 30,861 נשים בגיל הבלות שעקבו אחריהן מ- 1997 ועד 2005, נמצא קשר חזק בין טיפול HRT  - Hormone replacement therapy באסטרוגן לניתוח קטרקט במשתתפות המחקר. טיפול HRT בעבר העלה את הסיכון לעבור ניתוח קטרקט ב- 14% ואילו טיפול בזמן המחקר העלה את הסיכוי הנ"ל ב- 18%. שתיה של משקה אלכוהולי אחד ומעלה ביום ובנוסף נטילת טיפול תחליפי (HRT) העלתה את הסיכון למעבר ניתוח קטרקט ב- 42%!! ובאופן מפתיע השילוב של עישון או חוסר עישון בנוסף לטיפול תחליפי לא שינה את שכיחות הצורך בניתוח קטרקט.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון