תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

הגדרות ורקע: 

כולסטזאיס (ICP) היא מחלת כבד האופיינית לתקופת ההיריון בלבד ונחשבת למחלה הכבדית הנפוצה ביותר בהריון. תסמיני המחלה נגרמים מעליה ברמת מלחי המרה בדם אשר מלווים לרוב גם בעליה באנזימי הכבד.  
התסמין הנפוץ ביותר הוא גרד. הגרד לרוב מתחיל בכפות הידיים והרגליים ובעיקר בשעות הלילה, אך יכול לערב את כל האזורים בגוף ולהתרחש בכל שעות היום. תסמינים נוספים אשר יכולים להתלוות לגרד הם ירידה בתיאבון, בחילות והקאות אך השכיחות לכך נמוכה יותר. 
שכיחות המחלה היא כ 1-2% מכלל ההריונות אבל היא נפוצה יותר בנשים עם היסטוריה של ICP בהריונות קודמים, בהריונות מרובי עוברים או במקרים של גיל אימהי מבוגר. סיבוכים אפשריים של המחלה הם: לידה מוקדמת, הופעת רעלת הריון, המצאות מים מקוניאלים, קשיי נשימה לילוד בהיוולדו וקיפוח עוברי במקרים נדירים. 
מקובל להגיד כי הסיכון לסיבוכי הריון קשור עם רמת מלחי המרה בדם (נמדד במיקרומול לליטר) כאשר:
  • עד 10 – רמה תקינה
  • 10-20 – מחלה בדרגה קלה
  • 20-40 – מחלה בדרגה בינונית
  • 40 ומעלה – מחלה בדרגה גבוהה
למרות זאת, מקובל שהסיבוכים המשמעותיים ביותר של ICP מתרחשים בעיקר כאשר מלחי המרה מעל ל-100. 

טיפול

לאחר האבחון וכתלות בתסמינים וברמת מלחי המרה נהוג להתחיל בטיפול תרופתי להקלה על הגרד ולהורדת מלחי המרה. התרופה המקובלת ביותר היא אורסוליט אך יש תרופות נוספות אשר ניתן להשתמש בהן במקרה שהתגובה לאורסוליט אינה מספקת. 

כיצד נעקוב?

במהלך האשפוז נבצע מעקב אחר מלחי המרה על מנת לעקוב אחר תגובת הגוף לטיפול. בנוסף, נבצע מעקב אחר תפקודי כבד, המצאות חלבון בשתן ומעקב להתפתחות לידה מוקדמת, יתר לחץ דם ורעלת הריון. כמו כן, נבצע מעקב אחר מצבו של העובר באמצעות מוניטור עוברי ובדיקות אולטרסאונד. ההחלטה על צורך בהשגחה באשפוז לעומת מעקב בקהילה תתבצע בשיתוף הצוות המטפל ותסתמך על תסמיני המחלה, רמות מלחי המרה, ומצבם של האם והעובר. 

הלידה:

לרוב במצב של ICP נהוג ליילד סביב שבועות 36-38 להריון כתלות בחומרת המחלה. כאשר מדובר במחלה חמורה אשר לא מגיבה לטיפול לעיתים מתקבלת החלטה משותפת עם ההרה ליילד בשבועות מוקדמים יותר. ICP בפני עצמו אינו מהווה סיבה לניתוח קיסרי ואין מניעה ללידה נרתיקית במצב זה. 

לאחר הלידה:

לרוב כאשר מסתיים ההיריון ישנה ירידה במלחי המרה ואנזימי הכבד עם חזרה למצב הטרום הריוני.
כאמור, בהריונות הבאים ישנו סיכון מוגבר להישנות ולכן יש צורך במעקב אחר התסמינים המאפיינים ICP. 



תפריט ניווט תחתון