תוכן עניינים

מאת: טלי טל; יועצת שינה לתינוקות ופעוטות ואחות מוסמכת ביחידה לטיפול נמרץ בפג ובילוד; בית החולים ליס ליולדות

מזל טוב, הגעתם הביתה עם התינוק. השאלה השניה שבטח שואלים אתכם אחרי "איך קוראים לו" היא: "איך הוא ישן?", והתשובה? אם אתם קוראים את הכתבה הזו כנראה שהוא לא ישן כל כך טוב...


ישנם מספר דברים שעליכם לדעת לגבי השינה של תינוקכם. כל תינוק הוא אדם בפני עצמו וכל אחד שונה מהשני בהרגלי השינה, כמות השינה ודרך ההירדמות. יחד עם זאת, לכל גיל ממוצע קיים טווח שעות שינה מומלץ שנועד לסייע לכם כדי להבין האם יש לכם באמת בעיה. כדי להקל על התינוק ללמוד להירדם בעצמו חשוב כבר מההתחלה להתחשב במספר דברים ולהקפיד עליהם ערב ערב לפני השינה:


  • טמפרטורה - חשוב מאוד שהטמפרטורה בחדר תהיה נוחה. קשה מאוד לנשום כשחם, וכן, חום יתר מעלה את הסיכון למוות בעריסה בשנה הראשונה לחיי התינוק, לכן אין צורך לחמם את החדר מעל 24-22 מעלות צלזיוס.

יום ולילה - עד גיל 3 חודשים תינוקות לא מבחינים בין יום ללילה, אבל אפשר לעזור בכך שבמהלך היום חושפים אותם להמולת ואור היום ובלילה מחשיכים ומרגילים לטקס שינה.

  • הורמון המלטונין - עד גיל 3 חודשים הפרשת הורמון המלטונין, האחראי לשינה, מועטה או כמעט ואינה קיימת. לכן רק מגיל 3 חודשים אפשר להבחין בין יום ללילה וזו הסיבה שמגיל זה מומלץ להקפיד על הרגלים ליצירת סדר יום ובניית טקס שינה קבוע הכולל סדר קבוע של פעולות שהתינוק חווה מדי יום.
  • בניית טקס שינה מסודר - טקס שינה זהו האות לתינוק שזמן השינה קרב, הוא כולל: ארוחת ערב, אמבטיה, עיסוי, שיר/נעימה מוכרת, סיפור, הנקה ולמיטה. חשוב שלאחר שהחלטתם על הסדר ועל הדברים שאתם רוצים לכלול בטקס השינה לשמור על אותו סדר קבוע.
  • זהו את חלון השינה אצל התינוק - חלון השינה הוא הזמן האופטימלי להשכבת התינוק לישון, בלילה ובמהלך היום. כדי לזהות אותו עליכם ללמוד את ילדכם, שימו לב לסימני העייפות של ילדכם, דוגמאות לסימנים מאוחרים מדי יכולים להיות: פיהוק, שפשוף עיניים, משיכת אזניים, סלסול שיער ועוד. נסו לשים לב לסימנים עדינים יותר שבאים לפני כמו ירידה בפעילות, חוסר חשק לשחק ועוד רבים. כמצויין מעלה, כל אחד הוא אינדיווידואל. ברגע שמזהים את הסימן הראשון הכניסו את התינוק למיטתו.
  • הקפידו על מונוטוניות - תינוק זקוק למונוטוניות כדי להירדם. אל תזוזו ותסתובבו אלא אחזו את תינוקכם בתנוחה אחת ונועו על ציר אחד כדי לשמור על מונוטוניות של טווח ראייתו ותחושותיו, לפחות למשך 20 דקות. הנטייה לקפוץ מניסיון של דבר אחד לאחר במהירות רק מפריע ומעורר בכי. כמו כן, אם יש חפצים מרצדים או נעים בחדר (מחשב דלוק או טלויזיה אפילו מובייל) הקפידו לכבות אותם.
  • הקפידו על הירדמות במיטת התינוק - מגיל 3-6 חודשים צרו הרגלי שינה אצל התינוק: הקפידו שההרדמות הסופית תהיה במיטה שלו, לא על השד של אמהות מניקות ולא בחדר אחר בבית. העבירו את התינוק/ת למיטה בשלב של נמנום.
  • למדו את הילד להרדים את עצמו - אחרי גיל 5 חודשים אפשר להתחיל ללמד את תינוקכם כיצד להרדים את עצמו, בשימוש של חפצי מעבר שאינם תלויים בכם, כמו חיטול טטרא קשור, בובה, מוצץ ועוד. קיימות שיטות נוספות, אינדיבידואליות, אותן ניתן ללמוד בסדנאות מיוחדות ובליווי אישי.
  • התעוררות בלילה - במידה והתינוק מתעורר באמצע הלילה ולתחושתכם לא עקב רעב, נסו להרגיע אותו בלי להרים אותו מהמיטה, על ידי טפיחות קלות וליטופים ואפשרו לו להרדים את עצמו שוב. במידה והוא לא נרגע הרימו אותו, הרגיעו והורידו שוב למיטה. כך חוזר חלילה עד שישוב להירדם.


הכי חשוב - כל תינוק הוא שונה, הכירו אותו ודעו מה טוב עבורו. תינוקות עד גיל שנה עשויים להתעורר כל 4 שעות לאכול במהלך הלילה, ואם הם אוכלים וחוזרים לישון מיד בתום הארוחה זה נחשב כשנת לילה שלם. חשוב לסייג את כל הטיפים כאן ולהבין שלפני כל סיוע של יועצת שינה יש לוודא שהתינוק אינו סובל מבעיה בריאותית או פיזיולוגית אשר מונעת ממנו לישון.

תפריט ניווט תחתון