תוכן עניינים

מאת: ד''ר עירית ברגר; רופאה בכירה; מחלקת ילודים ופגים

האם התינוק שלי עולה מספיק במשקל? האם הוא מתפתח כראוי? מה צריך התינוק לעשות בהגיעו לגיל זה או אחר כל אלו שאלות הנשמעות שוב ושוב בקרב הורים. חשוב להבין כי המושג "תקין" הוא למעשה טווח שנע הן מבחינת מדדי הגדילה והן מבחינת התפתחות, כאשר המדדים ואבני הדרך ההתפתחותיות עשויים להשתנות מתינוק אחד למשנהו.

גדילה

כדי לדעת האם תינוקות גדלים מספיק, משתמשים בעקומות גדילה. קיימות עקומות שונות, המתאימות לאוכלוסיות שונות, אולם הדבר החשוב הוא צמיחה עקבית - פחות או יותר - על אחוזון משקל, גובה והיקף הראש. 
מהם אותם אחוזונים? אחוזון 50% מציין את ממוצע האוכלוסיה באותו גיל, בעוד שהאחוזון העליון – אחוזון 95%, הוא מדד שמתחתיו נמצאת מרבית האוכלוסיה באותו גיל, ובהתאמה - אחוזון 5% הוא זה שמעליו נמצאת מרבית האוכלוסיה באותו גיל.

ילדים יכולים להמצא בכל טווח האחוזונים, וקיימת חשיבות להמשך הצמיחה על אותו אחוזון. עם זאת, בחודשים הראשונים התינוקות עדיין "מחפשים" את האחוזון שלהם ויכולים לנוע בין אחוזונים. ככלל, בימים שלאחר הלידה, במרבית המקרים יורדים התינוקות במשקל. ירידה תקינה יכולה להגיע עד ל-10% ממשקל הילוד. התינוק אמור לחזור למשקל הלידה תוך כשבועיים. לאחר מכן, התינוק אמור לעלות כ- 25 גרם ליום (בין 800 ל-900 גרם בחודש). במהלך החודשיים הראשונים לחייו, התינוק אמור לגבוה בכ-3.5 ס"מ והיקף ראשו אמור לגדול בכ-2 ס"מ. 

התפתחות מוטורית

עם היוולדו, יש לתינוק החזרים (רפלקסים) ראשוניים. קיומם של החזרים אלה הינו חשוב, ומהווה מדד חשוב בבדיקה הגופנית של הילוד עם היוולדו.
על הרפלקסים הללו נמנים בעיקר:

  • רפלקס מורו (Moro Reflex) - פשיטת הידיים ופישוק האצבעות, שלאחריה תתרחש תנועה של החזרת הידיים כמעט למצב של חיבוק. כל אלה מתרחשים בתגובה ל'הפלה' של התינוק על משטח רך, או כתגובה לרעש חזק. נראה שהתינוק נבהל, אך כאמור למעשה זהו רפלקס.
  • רפלקס המציצה, החזר החיפוש (Rooting reflex) - גרוי הלחי של התינוק, יביא לתנועה שלו לכוון הגרוי ולפתיחת הפה.
  • רפלקס התפיסה (Palmar grasp reflex) - רפלקס זה גורם לתינוק לאחוז מיד באצבע המושטת לו (תנועה דומה ניתן לראות גם בכפות הרגליים).

ככלל, ילודים הם נוקשים יחסית ושוכבים כאשר הגפיים שלהם מכווצות והאגרופים קפוצים. כעבור מספר שבועות, מתח השרירים יורד וכפות הידיים הולכות ונפתחות. אז גם ניתן לראות יותר ויותר תנועות עצמוניות, גם אם לא מכוונות.

ראשו של התינוק, הנוטה להשמט לאחור מיד לאחר הלידה, הולך ומתחזק במהלך החודשיים הראשונים, ובגיל חודשיים אפשר לראות כי התינוק יכול לזקוף את ראשו בשכיבה על הבטן, לזוית של 45%.

 

ראיה ושמיעה

כבר מהימים הראשונים לחייו, התינוק רואה בבירור ומסוגל להתמקד בחפץ או בפנים אנושיות במרחק של כ-25-30 ס"מ. במרחק רב מזה, הוא מבחין רק בתנועה או באור. בסוף החודש השני לחייו, מסוגל התינוק לעקוב אחר חפץ נע, בטווח של 180 מעלות. בשלב הזה, ניכרת גם תגובה לצלילים - בין אם בכי לצליל אליו אינו רגיל, ובין אם רגיעה הבאה כתגובה לצליל קול מרגיע.


התפתחות חברתית

סביב גיל 6 שבועות, מופיע החיוך החברתי. החיוך מופיע כתגובה לגירוי, תוך יצירת קשר עין עם הדמות שמול התינוק, ולעיתים אפילו תוך השמעת קול.

תפריט ניווט תחתון