תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים


מאת: ד''ר עירית ברגר; מומחית ברפואת ילדים וניאונטולוגיה; רופאה בכירה מחלקת ילודים ופגים; ביה"ח "ליס"

פריחה היא תופעה נפוצה מאוד בקרב ילדים, כאשר במרבית המקרים היא אינה מסוכנת כלל. הפריחה היא מצב בו חל שינוי במראהו של העור כתוצאה מסיבות שונות. לרוב מלווה הפריחה בגירוי ובסימפטומים נוספים, כדוגמת: שינוי צבעו של העור לוורדרד או לאדום, הופעת גרד, שינוי במרקמו של העור ואיבוד מראהו התקין. העור, חשוף  להשפעות חיצוניות שונות והפריחה היא למעשה תגובתו של העור לגורמים מזיקים שונים ביניהם: זיהומים, אלרגיות, חיידקים ובמקרים מסוימים גם וירוסים או מחלות אחרות.

מהן הסיבות להופעת פריחה בילדים?

רוב הפריחות המופיעות על עורם של ילדים הן מקומיות, אינן מזיקות וגם אינן מדבקות. בהתאם לכך, מרבית הפריחות גם חולפות, תוך פרק זמן קצר ואפילו ללא צורך בטיפול תרופתי.
הפריחה יכולה להיות תוצאה של רגישות למזון, תופעת לוואי של חיסון, רגישות לכימיקאלים שונים, תגובה לתרופות מסוימות, חשיפה ממושכת לחום, תגובה נלווית לאלרגיה (Allergy), גירוי כתוצאה מלבוש מסוים או מחלות אוטואימוניות. לעיתים הסיבה היא מחלה ויראלית. מחלות כגון אבעבועות רוח, אדמת (Rubella) או חצבת (Measles) הפכו לנדירות מאוד בעשורים האחרונים עם הנהגת מדיניות החיסונים בארץ.

מה היא הפריחה האלרגית?

באביב, עונת הפריחה האויר מלא בחלקיקים קטנים של צמחים שונים חלקיקים אלו נקראים אלרגנים והם יוצרים תגובות שונות בגוף אחת מהן היא הפריחה. הפריחה האלרגית מלווה בדרך כלל בגרד ויכולה להיות מפושטת. סימנים נוספים שיכולים להופיע לצד הפריחה הם שיעול, נזלת, צריבה בגרון ואפילו חום. אלרגיה ניתנת לטיפול ולמניעה, רצוי לנסות ולבודד את הגורם לאלרגיה, כדי להימנע מחשיפה אליו אולם לא תמיד הדבר אפשרי ואז יש לתת טיפול כדי להקטין את עצמת התגובה האלרגית.

כיצד נדע האם יש צורך בטיפול רפואי דחוף?

במקרים הבאים יש לפנות ליעוץ רפואי:

  • במידה ומופיעה פריחה אדומה וכואבת.
  • במידה ומופיעים פריחה, או כתמים אדומים או סגולים על העור שאינם משנים את צבעם כאשר לוחצים עליהם
  • במידה ומופיעה פריחה עם נפיחות בשפתיים או קשיי נשימה (חשוב לשים לב האם הפריחה מתחילה בפנים בזרועות או על הבטן).

למידע נוסף - המרפאה לטיפול באלרגיות בילדים.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון