תוכן עניינים

מאת: רוני ביר; יועצת הנקה ומיילדת

חלב אם הוא התזונה המומלצת לאם ולתינוק, כשמדובר על תינוק אחד זה מובן מאליו אבל כשמדובר על שניים זה כבר מתחיל להעלות סימני שאלה. אנסה לעשות מעט סדר בעניינים ולעזור למי שמתלבטת בעזרת טיפים והדרכה. ההמלצה לאישה בהריון תאומים היא להתכונן לקראת הנקת שניהם, ישנן סדנאות מיוחדות לפני לידה להנקת תאומים. אישה שהתכוננה מראש תתנהל בקלות יותר בימים הראשונים לאחר הלידה.

ישנם מקרים שלידת תאומים מתרחשת מוקדם ומשקל התינוקות קטן בהשוואה לתינוק יחיד. ההמלצה שלנו היא להניק סמוך ככל הניתן ללידה. במידה ולא ניתן, מומלץ להתחיל לבצע סחיטה ידנית של השד על מנת להוציא קולוסטרום (החלב הראשוני הנמצא בשד לאחר הלידה). כמו כן במידה והדבר אפשרי, רצוי לבצע מגע עור לעור מיד לאחר הלידה, שיגרום להפרשת אוקסיטוצין אשר יקדם את ייצור החלב.

כמו כן, מומלץ להניק לפי דרישה ולא להסתכל על השעון. כאמור, כשמדובר בשני תינוקות זה מסובך זה לעיתים מסובך יותר מפני שינם מקרים בהם אחד התינוקות צריך להמתין בסבלנות עד שאחיו התאום יסיים. לכן, מומלץ כשאינם יונקים לנסות לשאוב או לסחוט ידנית על מנת להכין מנה מוכנה, במידה ויהיה צורך להאכיל את שניהם יחד.
בימים הראשונים לאחר הלידה, מומלץ להניק כל תאום בנפרד. בהתחלה, עד שההנקה מתבססת כל אחד בנפרד לומד לינוק. לאחר שאת מרגישה ששניהם מתחברים טוב ובקלות את יכולה להניק את שניהם ביחד. הנקה משותפת נוחה וחוסכת בזמן.
רצוי מאוד לפנות ליועצת הנקה שתלמד את האם תנוחות שונות ותסביר לה איך להגדיל את כמויות החלב על מנת שיהיה מספיק לשני התינוקות. כדאי להתארגן על משאבת חלב טובה שתעזור להגביר את תפוקת החלב וגם תוכל ליצור סוג של גיבוי.

קיימות שתי גישות להנקת תאומים יחד:

  • בכל הנקה מחליפים בין התאומים צדדים.
  • לכל תאום יש צד משלו במשך יממה שלמה ולמחרת מחליפים צדדים.

קיימות תנוחות מגוונות להנקת תאומים בו זמנית (בחלק מהתנוחות ניתן להיעזר בכרית הנקה), כל אחת בסופו של דבר תמצא את התנוחה הנוחה לה ולתינוקות שלה:

  • תנוחה צידית (פוטבול) – הראשים של התינוקות על הכרית או נתמכים בידי האם, הרגליים שלהם לכיוון הגב של האם וגופם מתחת לבית השחי של האם.
  • תנוחת הצלבה – הגוף של התאומים נתמך ע"י זרועות האם והם שוכבים בהצלבה זה לזה.
  • תנוחה מקבילה – התאומים שוכבים בצורה מקבילה (רכבת).
  • הנקה בשכיבה – התאומים מונחים בצורה אנכית על האם כשהיא שוכבת.

בפעמים הראשונות של הנקה משותפת, כדאי להיעזר בעוד אדם על מנת שיסייע למקם את התינוקות. אחד הטיפים החשובים ביותר בהנקת תאומים הוא לקבל כל עזרה אפשרית. ההנקה והטיפול בהם דורש זמן ולעיתים האם מרגישה שהיא כל הזמן מניקה. לכן כדאי לגייס כל עזרה אפשרית. החל ביועצת הנקה שתסביר ותעשה סדר בעניינים, וכן כל עזרה בבית שיכולה להקל עליך. לרוב, החודש הראשון הוא המאתגר ביותר, לאחר כחודש רוב התינוקות מתחילים לינוק הנקות קצרות יותר ולפתוח פערים גדולים יותר בין הנקה להנקה. וכן ניתן כמובן להניק אותם הנקה משותפת. 

ככלל, ברגע שהחלטת להניק תאומים, את צריכה לחשוב מה ההגדרה שלך להנקה, האם הנקה בלעדית? האם הנקה עם שילוב של בקבוק שאוב? האם הנקה עם שילוב תמ"ל? כל האופציות שקיימות הן טובות ברגע שההחלטה היא שלך ואת שלמה איתה.

תפריט ניווט תחתון