תוכן עניינים

כ-30% מהתינוקות סובלים מקושי להירדם באופן עצמי או מהפרעות שינה התנהגותיות. היום ידוע כי, בעזרת ייעוץ והכוונה מקצועית ניתן לסייע לתינוק להירדם טוב יותר. לכם ההורים, יעוץ כזה יכול לרענן את הזיכרון בדברים שנשכחו ואולי גם ללמוד דברים חדשים שלא ידעתם לגבי שנת תינוקות.  ובעיקר, לאפשר לכם ולתינוקכם שינה רציפה, נעימה ואוגרות כוחות.
בחודשי חייו הראשונים, התינוק זקוק לכ-15 שעות שינה ביממה. מרבית התינוקות מגיעים לשנת לילה רציפה בשנה הראשונה לחייהם. שלבי השינה אצל התינוק שונים מאלו של המבוגר. צריך לזכור, שגם תינוק וגם מבוגר ישנים שינה במחזורים. אצל התינוק מחזור השינה הוא עד שעה אחת וכולל שינה שקטה ושינה פעילה המקבילה ל"שנת החלימה" אצל מבוגרים. לאחר גיל 3 מחזורי השינה של התינוק הופכים דומים לזה של מבוגר ונעים סביב השעה וחצי עד שעתיים.
במחקרים שונים שנעשו בארץ ובעולם נמצא כי הנוכחות של ההורים בזמן ההרדמות מקשה על התינוק לפתח שיטות הרגעה עצמית. חשוב לדעת כי, כאשר התינוק מצליח להירדם בכוחות עצמו הוא גם מצליח לשמור על רצף השינה, מה שיוצר שינה ארוכה ורגועה.  


אנג'ליקה אלייב וטלי טל, אחיות מוסמכות ויועצות שינה במועדון היולדות מאמי ליס, עונות על כל השאלות המטרידות את ההורים:

ההורה הוא זה שמפריע לשינה של התינוק?

אכן כן. עד כמה שזה קשה לשמוע, לפעמים זו המציאות. התינוק יכול ומסוגל להרדים את עצמו. כאשר ההורים נכנסים לחדר, עם מחשב, או טלפון נייד, או שכל רגע מלטפים/מרימים/ נוגעים/מנענעים את התינוק הם יוצרים אצלו הפרעות שיכולות במרבית המקרים לגרום לכך שהוא לא יצליח להרדים את עצמו ובכך עשויה להיווצר הפרעת השינה.

כיצד יודעים שלתינוק יש הפרעת שינה?

אם התינוק מתעורר 3 פעמים בלילה לפחות, והדבר חוזר על עצמו מספר פעמים בשבוע, ניתן לומר שהתינוק סובל מהפרעות שינה.

יש טיפים להורים?

כלל יסוד אחד: ללמוד לזהות את סימני העייפות האישיים של התינוק שמתבטאים למשל בשפשוף עיניים. בנוסף, לכל תינוק יש 'חלון השינה', זהו הזמן האופטימאלי להשכיב את התינוק שלכם לישון. אם פספסתם את 'חלון השינה' סביר להניח שתתקשו להרדים אותו והבכי העצבני יגבר.
כלל שני: תינוק שלא ישן בצהריים לא ישן מוקדם יותר בערב. זוהי דעה רווחת שאינה נכונה. הכלל הוא ששינה מעודדת שינה. ככל שהתינוק ישן טוב יותר במהלך היום הוא ישן טוב יותר במהלך הלילה.
חשוב להיות עקביים. רוב ההורים מנסים כל פעם שיטה אחרת להרדים את הילד, פעם זה ליטוף, אח"כ ידיים, מוצץ, בקבוק, נסיעה באוטו, כדור פיזיו וכדומה. חייבים להיות עקביים עם דבר אחד וצריך סבלנות. 

האם כדאי ללכת לייעוץ שינה?

אם מרגשים עייפים מאוד וחסרי אונים נוכח הלילות הארוכים ללא שינה כדאי לפנות לייעוץ. חשוב לדעת כי קיימות היום שיטות רבות, ללמד את התינוק לישון. כל שיטה והיתרון או החיסרון שלה. חשוב, לבחור את השיטה המתאימה לכם. בבית החולים "ליס" ליולדות אנו מציעים מגוון רחב של ייעוצים.

תפריט ניווט תחתון