תוכן עניינים

מאת: אסנת אלדור, מיילדת, חדרי לידה, ביה"ח ליס ליולדות

 

חדר לידה, הבית השני שלי, הוא המקום בו מתרחשת אחת מהחוויות המרכזיות בחייה של אישה והמקום בו אנחנו, המיילדות והצוות המטפל כולו, פועלים על מנת לאפשר ליולדת ולאלו שבחרה שילוו אותה, חווית לידה טובה ומעצימה בדרך הבטוחה ביותר. כיום, רוב הנשים היולדות מגיעות לחדר לידה לאחר שאספו מידע במהלך ההריון לגבי שלבי הלידה ומאפייניהם, ולגבי הדרך בה על פי הבנתן ותחושתן המוקדמת, הן מעדיפות ללדת.

איזו לידה תרצי?

חלק מהיולדות, מבקשות לידה ללא כל התערבות אשר אינה הכרחית לשמירת בריאותה שלה ושל העובר. בלידות טבעיות, בהן הכאב הינו חלק אינטגרלי מהלידה, תנועתיות ופרטיות הן מילות המפתח. תנועתיות של האגן ושימוש בתנוחות אנכיות, מאפשרות את ירידת ראש התינוק באגן. הליכה בתוך החדר, שימוש בכדור פיזיו ושהייה בתנוחות שונות הנוחות ליולדת, מקלים על הכאב ומקנים תחושת ביטחון ושליטה של היולדת על תהליך הלידה. אם שלומו של העובר מאפשר זאת, ניטור הדופק העוברי נעשה לסירוגין והיולדת שוהה פרקי זמן ממושכים תחת מים זורמים חמימים, במקלחון המצוי בכל חדר.

במקרים אחרים, היולדת מבקשת להימנע מתחושת הכאב, והחל מהשלב הפעיל של הלידה תוכל להיעזר בהרדמה אפידורלית. בלידה עם אפידורל, לא מתאפשרת תנועתיות במהלך הלידה ובעצם הלידה מתקדמת בזמן שהיולדת נחה בשכיבה. אפידורל מאפשר שיכוך כאבים יעיל ביותר בלידה ומשמר את יכולתה של היולדת להיות פעילה בשלב השני של הלידה, השלב בו היא מסייעת ביציאת העובר לאוויר העולם.

איך ניתן לשפר את האווירה?

לאווירה מתאימה בחדר הלידה יש השפעה משמעותית על התקדמות הלידה. אוקסיטוצין, הקרוי גם הורמון הלידה והאהבה, והאחראי להתכווצות הרחם ולחיבור המיידי של האם והתינוק, מופרש בצורה המיטבית, כאשר היולדת חשה בטוחה ומוגנת. עמעום האורות, מוזיקה נעימה ומלווים תומכים, אשר היולדת בחרה לעצמה, ישלימו מקום של לידה טובה.
החיבור בין היולדת למיילדת שלה הינו לרוב אקראי וחד פעמי, ובכל זאת יוצר אינטימיות והתחייבות גדולה. תפקידי המיילדת, הדמות המקצועית המשמעותית בתהליך של לידה רגילה, הינם רבים ומגוונים: לוודא שהיולדת והעובר מרגישים טוב, לתמוך ביולדת ולהעצים אותה ואת מלוויה, ולשלב בתהליך אנשי צוות נוספים, במידת הצורך. בזמן הלידה, החיבור והתמיכה, ההישענות וההיענות, מאפשרים לידה טובה ובטוחה ותחושות הסיפוק והשמחה משותפות ליולדת, למלוויה ולמיילדת כאחד.

רוצה להגיע כמה שיותר מוכנה לחדר הלידה? הרשמי לקורס הכנה ללידה, ממגוון הקורסים שלנו.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון