תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

​"לשון קשורה" או בשם הלועזי Tongue-tie היא מצב מולד של  מיתר המחבר את הלשון אל רצפת הפה או החניכיים התחתונות. כמעט לכולם יש מיתר שניתן לראות או למשש, אך לעיתים הוא עלול להיות קצר, מעובה או הדוק, או לחבר את קצה הלשון לרצפת הפה, במיקום שמגביל את פעולתה.  
הימצאות מיתר אינה מספיקה על מנת לאבחן לשון קשורה. אבחנה שכזו תינתן רק כאשר קיימת הפרעה תפקודית לתנועתיות הלשון בנוכחות מיתר.
מצב זה עלול לגרום להפרעה בהנקה, אשר עלולה להתבטא בכאבים לאם, בעיה בהעברת החלב אשר גורמת לעליה מועטה במשקל, והפסקת הנקה מוקדמת.


איך מטפלים בלשון קשורה?                                                                                 

פרנוטומי היא פעולה כירורגית של ניתוק המיתר המחבר בין הלשון לרצפת הפה. הפעולה מתבצעת במרפאה. 

לאחר אלחוש מקומי, המיתר מנותק באמצעות מספריים סטריליות. דימום הינו מועט ומסתכם בכמה טיפות דם. התינוק יכול לינוק מיד לאחר הפעולה, והוא משוחרר לאחר השגחה קצרה. תינוקות רבים בישראל ובעולם עוברים פרנוטומי בשבועות הראשונים לאחר הלידה ומקובל לבצעו מוקדם ככל האפשר, כדי להמעיט בכאב הנגרם לתינוק בפעולה ובכדי לאפשר הנקה.

שחרור כירורגי של לשון קשורה, נעשה על ידי הרמה של הלשון וחיתוך סטרילי של המיתר בעזרת מספריים ייעודיים. הכאב הכרוך בטיפול בלשון קשורה גורם לבכי של שניות ואינו דורש הרדמה כללית כי אם מספר טיפות של מי סוכרוז על לשון התינוק לפני הפעולה. סיבוכי הפעולה הם בדרך כלל קלים, וכוללים בעיקר דימום קל שפוסק לרוב ללא טיפול נוסף.





יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון